SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement

Unikátna technológia inšpirovaná veľrybami by mohla znížiť spotrebu paliva lodí

Technológie
0

Vedci z Cranfieldskej univerzity vo Veľkej Británii vyvíjajú podvodné krídlo pre lode, ktoré by mohlo pomôcť dekarbonizovať sektor zodpovedný za viac emisií ako letecká doprava. Technológia pohonu pohlcujúceho vlny je v podstate systém mávajúcich fólií inštalovaný na dne trupu lode, ktorý pomáha poháňať plavidlo. Systém inšpirovaný chvostovou plutvou veľryby využíva kinetickú energiu vĺn na dosiahnutie pohonu bez paliva. Keď okolo krídla prúdi voda, automaticky sa kýva hore a dole a vytvára ťah, ako keď vták kĺže vzduchom alebo keď ryba pláva vo vode.

No rovnako ako u rýb alebo vtákov systém nebude fungovať, pokiaľ nebude k dispozícii motor, ktorý poskytne počiatočnú energiu. Len čo sa však loď plaví, fólie znižujú celkovú prácu potrebnú na tlačenie lode dopredu. Laboratórne testovacie modely pohonného systému pohlcujúceho vlny v oceánskom laboratóriu Cranfieldskej univerzity zistili, že môže znížiť spotrebu paliva lodí až o 15 %. Aj keď sa to možno nezdá až tak veľa, ide o pomerne jednoduchú technológiu, ktorá by sa dala dodatočne namontovať na existujúce plavidlá.

V kombinácii s množstvom ďalších technológií, ktoré sa vyvíjajú na dekarbonizáciu lodnej dopravy, by fólie mohli pomôcť globálnemu lodnému priemyslu nasmerovať sa na cestu k nulovým čistým emisiám. Koncept použitia mávajúcich fólií na generovanie ťahu z tečúcej vody bol objavený a demonštrovaný nemeckými výskumníkmi pred viac ako storočím. Dlhý čas sa však tomuto procesu nevenovala pozornosť, možno aj preto, že potreba znížiť spotrebu paliva nebola taká veľká ako dnes. Za posledných pár rokov však došlo k niekoľkým pokusom komercializovať takýto pohon a uviesť ho na trh.

Najsľubnejšie sa ukázali dve spoločnosti – Wavefoil z Nórska a Liquid Robotics z USA. Wavefoil v roku 2019 prvýkrát v histórii nainštaloval na loď zaťahovacie predné fólie. Obrovské sklolaminátové fólie sú navrhnuté tak, aby sa v čase, keď sa nepoužívajú, zložili do trupu lode, pričom ide o prvú technológiu svojho druhu. To znamená, že fólie sa dajú zasunúť počas silných búrok (vydržia vlny vysoké až 6 m, nie viac) a pri kotvení. Využitím pohybu vĺn nahor a nadol pomáhajú fólie šetriť palivo, ale takisto zvyšujú komfort na rozbúrenom mori.

Po tom, čo Wavefoil získal 5 miliónov eur, nainštaloval svoju technológiu na niekoľko lodí. Išlo o väčšie lode, ako sú trajekty. Naproti tomu spoločnosť Liquid Robotics vyvinula autonómne plavidlo s názvom Waveglider. Je vybavené solárnymi panelmi a systémom pohonu pomocou vĺn a môže stráviť až rok na mori zhromažďovaním údajov pre výskumné a obranné aplikácie bez akéhokoľvek ľudského zásahu. Hoci ide o rodiacu sa oblasť, tieto dve spoločnosti ukázali, že technológia pohlcujúca vlny má potenciál ponúknuť prekvapivo jednoduché riešenie na zníženie spotreby energie veľkých i malých lodí.  

Zdroj: thenextweb.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať