
Unikátne auto preváža v kufri vlastný osobný aerotaxík
Spoločnosť Xpeng AeroHT vyvíja unikátny dvojrežimový transportér, ktorý nazýva Land Aircraft Carrier (LAC). Ide o šesťkolesovú dodávku, ktorá môže v kufri prenáša skladací eVTOL pre dve osoby. Je tak prísľubom úplne novej éry hybridného cestovania po zemi a vzduchom.
Hoci táto „pozemná lietadlová loď“ existuje len niečo vyše roka (divoký koncept debutoval v októbri 2023), napreduje veľmi rýchlym tempom. Xpeng AeroHT minulý rok promptne potvrdil plány vývoja a o niekoľko mesiacov neskôr už časť eVTOL lietala. Pozemná časť bola uvedená v Las Vegas na CES 2025.
V novembri sa konala prvá verejná ukážka dvojrežimového transportéra na podujatí China Airshow, kde bolo predvedené, ako eVTOL pre dve osoby vystupuje z transportnej dodávky, rozvinie sa do podoby schopnej letu a vzlietne na oblohu. Bolo to sotva viac ako rok po premiére LAC ako virtuálneho konceptu.
Spoločnosť označuje LAC ako jediný osobný automobil na svete, ktorý je schopný uložiť lietadlo do svojho kufra. A rozhodne je to prvý a zatiaľ jediný takýto dizajn. Dodávka LAC rozkladá hmotnosť roztiahnuteľného eVTOL na palube na dve zadné nápravy, čím vytvára charakteristické usporiadanie so šiestimi kolesami a tromi nápravami.
Na rozdiel od niektorých veľkých šesťkolesových vozidiel je dĺžka dodávky 5,5 m o 0,5 m menšia ako na bežnom vozidle Mercedes-Benz Sprinter 144 a jej výška 2 m je dostatočne nízka na to, aby mohla zísť do podzemného parkoviska.
Štvormiestny LAC, žartovne prezývaný „materská loď“, je vždy pripravený zapnúť letový režim a poslať vodiča a pasažiera do vzduchu, ak je terén nezjazdný. No aj sám je vybavený na zvládnutie všetkých terénnych nerovností okrem tých najťažších vďaka systému pohonu všetkých kolies, nastaviteľnému vzduchovému odpruženiu a systému riadenia zadných kolies.
Keď je čas na nasadenie eVTOL, jediným stlačením tlačidla sa otvoria dvoje zadných dverí a poklop, eVTOL sa vysunie tak, aby sa rozvinul, a spustí sa zavesenie, čo umožní dodávke posunúť sa dopredu a nechať lietajúce auto stáť na mieste na nasadnutie pasažierov a vzlet.
Xpeng AeroHT plánuje robustný pozemný dojazd 1000 km (CLTC) s hybridným pohonom. Odhaduje takisto, že palubná batéria a palivová nádrž „materskej lode“ môžu poskytnúť dostatok energie na nabitie batérie lietajúceho auta až na šesť plných letov. Model eVTOL sa pripojí a nabíja, keď je zakotvený v dodávke. Lietajúce auto (Xpeng ho označuje ako „vzdušný modul“) obsahuje sériu šiestich rotorov na ramenách, ktoré sa rozvinú do letovej formy.
Spoločnosť ho vyvíja na manuálny aj autonómny let, doplnený o štartovací mechanizmus s tlačidlom. Je vyrobený z uhlíkových vlákien a má 270-stupňový kokpit z polykarbonátu, z ktorého sa naskytá rozsiahly výhľad na okolie.
Jednopákový ovládač zabezpečuje jednoduché a intuitívne ovládanie, ktoré piloti LAC zvládnu v priebehu niekoľkých hodín. Vzdušný modul disponuje aj kompletnou súpravou redundantných systémov na bezpečnosť vrátane záložných systémov na napájanie, riadenie letu, komunikáciu a prevádzku.
Xpeng AeroHT usilovne pracuje na výstavbe svojho výrobného závodu na lietajúce autá, pričom jej cieľom je otvoriť ho ako prvé zariadenie na hromadnú výrobu lietajúcich áut na svete v 3. štvrťroku 2025. Spoločnosť chce čoskoro spustiť predobjednávky, pričom prvé dodávky LAC sú naplánované na rok 2026. Hoci na webovej stránke sa neuvádza cena, podľa viacerých nedávnych správ bude LAC stáť približne 280 000 USD.
Zdroj: newatlas.com.
Zdroj Foto: Xpeng AeroHT
Zobrazit Galériu