SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement

Úvaha: Dopravná zápcha – nočná mora elektromobilov

Technológie
12

Asi sa medzi čitateľmi nenájde nikto, kto by sa niekedy neocitol v dopravnej zápche. Čas nechcene strávený vo vozidle dokáže otráviť asi každého. V tomto článku sa však nejdem venovať každodenným niekoľko desiatok minút trvajúcim zápcham na našich cestách. Pôjdeme sa pozrieť do sveta. Do krajín, ktoré sú pokladané za svetových lídrov. Mám na mysli USA, Čína, Nemecko, Francúzsko…

Zároveň aj do budúcnosti, kedy by mali cesty svete ovládnuť elektromobily. Ponúkam vám myšlienku na zamyslenie.

Pripomeňme si teda pár najhorších zápch na svetových cestách.

Najhoršia dopravná zápcha na svete? Pred Pekingom [1]. 24. august 2010. „Zápcha na nej trvá už jedenásť dní a podľa miestnych úradov potrvá až do polovice septembra, keď majú opravy dokončiť. Tiahne sa takmer sto kilometrov... Autá a najmä kamióny sa hýbu doslova krokom – rýchlosťou tri až štyri kilometre za deň. “

Čínska zápcha bude trvať 2 roky pri rýchlosti 5 km/h [2]. 5. september 2010. V článku sa okrem zápchy v Číne, ktorá podľa úradov údajne skončila, sa dozvedamé aj o zápchach vo Francúzku, Nemecku či Brazílii. Zápcha vo Francúzsku v roku 1980 dosiahla dĺžku 176 km, v Brazílii si postáli v roku 2008 v 250 km zápche. Zápche sa nevyhlo ani Nemecko. V roku 1993 mala zápcha v Nemecku iba 150 km a bolo v nej 18 miliónov vozidiel.

O tom, čo sa deje či dialo na cestách, sa dnes ľahko dozvieme cez internet. Stačí zadať do vyhľadávača najväčšie dopravné zápchy (resp. biggest traffic jam in the world) a môžeme si to užiť. Našťastie za počítačom a nie v automobile. Na záver odkaz na článok Nadávate na dopravné zápchy? Tieto boli najhoršie v dejinách.[3]

Vráťme sa však k pôvodnej myšlienke. Elektromobil a dopravná zápcha. U nás o takých zápchach nemôžeme ani len snívať. Dôvod je jednoduchý. Nemáme také množstvo automobilov. Ale aj tak sa z času na čas objavia kolóny, v ktorých strávime hodiny. Aké sú dôsledky pomalého, priam slimačieho tempa posunu, pozná asi každý. Spotreba vozidla narastá. Ak stojíme v zápche v lete, ak je to možné zapneme klimatizáciu. V zime, pre zmenu kúrenie.

Som si istý, že nejednému vozidlu sa v takejto situácii vyčerpá zdroj energie. Je jedno, čo má za motor. Aby sme ho dokázali stadiaľ dostať, máme len pár možností. Odstaviť vozidlo na kraj cesty a vrátiť sa poň, keď bude po všetkom, nechať sa odtiahnuť alebo doplniť pohonné hmoty.

Odstavenie na krajnicu je asi najjednoduchšie riešenie. Aby sme dokázali vozidlo odtiahnuť, musí sa k nám dostať odťahovacia služba. To asi v tomto prípade nepôjde. A tak sa ako najschodnejšie riešenie ponúka distribúcia pohonných hmôt medzi nešťastníkov. Tie sa dajú dopraviť jednoducho v kanistroch.

V prípade obrovských zápch možno na toto miesto poslať cisternu s pohonnými hmotami a zabezpečiť ich distribúciu medzi odstavené vozidlá. Prípadne nám pohonné hmoty prinesú podnikavci z okolia za výrazne vyššie ceny, ako sa oficiálne predávajú. Ale nemusíme sa obávať, po čase sa zo zápchy dostaneme.

Čo však môžu spraviť majitelia elektromobilov? Zatiaľ, čo pri klasickom automobile si môžeme spraviť prechádzku za palivom, v prípade elektromobilov musíme na to zabudnúť. Elektrinu do kanistra nenatankujeme. A tak musíme čakať, kým sa k nám dostane pojazdná dobíjacia stanica. Ak sa v niekoľko kilometrovej kolóne nachádzajú desiatky či stovky nešťastníkov, bude to trvať hodiny a hodiny, kým sa dajú do pohybu.

Pozrime sa na bežné elektromobily. Kapacita ich akumulátorov je radovo desiatky kilowattov. O to viac ma prekvapuje výrobcom udávaný dojazd. Ten však v tomto momente nie je podstatný. Skôr je to otázka, ako dostať automobil z vybitými akumulátormi z kolóny, ktorá má niekoľko (desiatok) kilometrov. Ak chceme nabiť ich akumulátory, musíme pri každom stráviť desiatky minúť.

Ako dlho budeme teda oživovať týchto drahých zosnulých? Obávam sa, že v prípade ktorejkoľvek z hore uvedených veľkých zápch, asi do nekonečna.

Dnes, keď sa na cestách pohybuje lokálne desiatky elektromobilov, nie je problém ich z takejto situácie dostať. Keď ich však budú milióny, budeme čeliť vážnemu problému. Otázok v tomto smere sa vynorí viac než dosť.

Základnou otázkou bude: Akú techniku v tomto prípade použijeme? Ak máte nápad, dajte si ho patentovať. O pár rokov vám môže zabezpečiť neuveriteľné bohatstvo...


[1]svet.sme.sk.
[2]auto.sme.sk
[3]magazin.atlas.sk

Zobrazit Galériu

Ivan Sokol

Všetky autorove články
auto elektro doprava smart energia spotreba

12 komentárov

Slárny článok reakcia na: Úvaha: Dopravná zápcha – nočná mora elektromobilov

11.5.2018 13:05
Solarny článok má na streche Toyota Prius Plug-in hybrid a za slnečného počasia dobije asi 5-6 km za deň. Takže pre takýto prípad nepoužiteĺné.
Reagovať

Slárny článok reakcia na: Úvaha: Dopravná zápcha – nočná mora elektromobilov

11.5.2018 13:05
Solarny článok má na streche Toyota Prius Plug-in hybrid a za slnečného počasia dobije asi 5-6 km za deň. Takže pre takýto prípad nepoužiteĺné.
Reagovať

Slárny článok reakcia na: Úvaha: Dopravná zápcha – nočná mora elektromobilov

11.5.2018 13:05
Solarny článok má na streche Toyota Prius Plug-in hybrid a za slnečného počasia dobije asi 5-6 km za deň. Takže pre takýto prípad nepoužiteĺné.
Reagovať

Slárny článok reakcia na: Úvaha: Dopravná zápcha – nočná mora elektromobilov

11.5.2018 13:05
Solarny článok má na streche Toyota Prius Plug-in hybrid a za slnečného počasia dobije asi 5-6 km za deň. Takže pre takýto prípad nepoužiteĺné.
Reagovať

Slárny článok reakcia na: Úvaha: Dopravná zápcha – nočná mora elektromobilov

11.5.2018 13:05
Solarny článok má na streche Toyota Prius Plug-in hybrid a za slnečného počasia dobije asi 5-6 km za deň. Takže pre takýto prípad nepoužiteĺné.
Reagovať

Najhorsi clanok aky som tu kedy cital ... reakcia na: Úvaha: Dopravná zápcha – nočná mora elektromobilov

2.5.2018 15:05
... viac k tomu niet co dodat ...
Reagovať

Ha ha jednoduché. reakcia na: Úvaha: Dopravná zápcha – nočná mora elektromobilov

2.5.2018 10:05
Dron ti donesie externú baterku.
Reagovať

Moc filozofujete reakcia na: Úvaha: Dopravná zápcha – nočná mora elektromobilov

30.4.2018 13:04
Príde nijaký známy a potiahne... A možno aj podnikavci s dobrými baterkami
Reagovať

Spotreba elektromobilu v zápche reakcia na: Úvaha: Dopravná zápcha – nočná mora elektromobilov

30.4.2018 09:04
Len tak pre zaujímavosť.
Ak idú v kolóne ktorá sa hýbe 5kmh dve autá pričom jedno je elektro a jedno klasické tak komu skôr dôjde šťava? V tomto prípade by som povedal, že elektro má navrch keďže 0kmh je nulová spotreba respektíve vzdialenosť 100km prejde s rovnakým množstvom "paliva" pri akejkoľvek rýchlosti. Teda pri vyšších by dosiahlo kratšiu vzdialenosť. Pri spaľovacom motore to je naopak keďže rozjazdu vedia pekne vycucnúť nádrž.
Problemom elektromobilu v tomto prípade je asi iba kúrenie ktoré si v zimnom období musíme pustiť, klímu by som ako inteligentne uvažujúci človek čakajúci v zápche nepúšťal.
Reagovať

pedale jak na babete reakcia na: Úvaha: Dopravná zápcha – nočná mora elektromobilov

30.4.2018 09:04
pedale jak na babete
Reagovať

naozaj :) reakcia na: Úvaha: Dopravná zápcha – nočná mora elektromobilov

30.4.2018 09:04
Dobrý nápad, ale má to niekoľko slabín. Na meter štvorcový dopadá cca. 1500 W energie. Účinnosť fotočlánkov je na úrovni 12 – 15%. Takže z jedného metra štvorcového by sme pri jasnom slnečno počasí a pro kolmom dopade slnečných lúčov na panel získali asi 200 W energie. Neviem na koľko km jazdy mi to stačilo. Ale veľa to iste nebude.
Reagovať

Pomohli by... reakcia na: Úvaha: Dopravná zápcha – nočná mora elektromobilov

30.4.2018 07:04
solarne dobijacie clanky, montovatelne na strechu. Stojim v zapche tak vyberiem clanok z kufra a namontujem na strechu a pripojim ako klasicku nabijacku.

P.S. Pls, opravte si gramaticke a ine chyby.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať