SAMSUNG_092022 Advertisement SAMSUNG_092022 Advertisement SAMSUNG_092022 Advertisement

Vlak Sky Train levituje aj bez napájania a stojí iba zlomok toho, čo metro

Technológie
0

Na novej skúšobnej trati Sky Train v južnej Číne bol predstavený prvý dopravný systém maglev na svete, ktorý využíva permanentné magnety namiesto elektromagnetov. Je schopný udržiavať svoje vozne zavesené pod sebou neobmedzene dlho bez napájania. Výhody verejných dopravných systémov maglev sú jednoznačné: sú veľmi tiché, vyžadujú si len malú údržbu a eliminujú valivý odpor, takže na zrýchlenie spotrebujú menej energie.

SAMSUNG_092022 M Advertisement

Napriek tomu však nie sú veľmi rozšírené, pretože energia použitá na levitáciu bežného vlaku maglev zvyšuje celkové náklady na energiu pri prímestských rýchlostiach v porovnaní s metrom alebo ľahkou železnicou približne o 15 %. To však platí len v prípade, že sa používajú elektromagnety. Permanentné magnety poskytujú svoju magnetickú príťažlivosť 24 hodín denne a 7 dní v týždni zadarmo – samozrejme, za predpokladu, že si môžete dovoliť kovy vzácnych zemín potrebné na výrobu permanentných magnetov.

No Čína má takmer 40 % všetkých známych svetových zásob prvkov vzácnych zemín, teda dvakrát viac ako susedný Vietnam na druhom mieste. Takisto ťaží oveľa viac týchto kovov ako ktorákoľvek iná krajina a absolútne dominuje v spracovateľskom a dodávateľskom reťazci. Experimentálny vlak Sky Train predstavený v provincii Ťiang-si je teda určený „len pre Čínu“. V súčasnosti má testovacia dráha iba 800 metrov, je postavená na oceľových stĺpoch, vďaka ktorým je trať vo výške asi 10 m.

Súčasný dvojvozňový vlak, ktorý odvezie 88 cestujúcich, je magneticky zavesený pod traťou, nedotýka sa jej a kĺže sa ticho a bez trenia medzi vyvýšenými nástupišťami pre cestujúcich rýchlosťou až 80 km/h. Po dokončení testovacích jázd sa trať rozšíri na dĺžku 7,5 km a maximálna rýchlosť sa zvýši zhruba na 120 km/h. Podľa novín South China Morning Post stoja vlaky Sky Train asi desatinu toho, čo metro. No pre použitie neodýmu pôjde aj tak o veľké sumy. Do úvahy však treba vziať aj to, magnet posilnený neodýmom stratí za storočie menej ako 5 % svojho magnetizmu, takže tieto zariadenia by mohli vydržať poriadne dlho.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať