SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement

Vodíkový pohon sa vraj nevyrovná elektrickým batériám

Technológie
11

Nová štúdia publikovaná v recenzovanom časopise Nature potvrdila, že vozidlá s vodíkovými palivovými článkami sa pravdepodobne nevyrovnajú vozidlám s elektrickým pohonom na batérie. A to dokonca ani v prípade komerčných nákladných vozidiel. Väčšina automobilového priemyslu vo svojich riešeniach na odstránenie emisií stavila na batériové elektrické vozidlá (BEV), ale niekoľko automobiliek sa pokúša presadiť vodíkové pohonné jednotky s palivovými článkami. Najvytrvalejšie túto technológiu presadzujú Toyota, Hyundai a GM.

V prípade osobných automobilov sa už hra pre palivové články skončila. Toyota Mirai a Hyundai Nexo nezískali po rokoch a miliardách investovaných do nich žiadnu reakciu. Okrem toho, že celý energetický cyklus palivových článkov je oveľa menej účinný, zdá sa, že hlavným problémom je infraštruktúra. Hoci aj BEV narážajú na problémy s infraštruktúrou, majú veľkú výhodu v tom, že stavajú na rozsiahlej infraštruktúre elektrickej siete, pričom potenciálnou nabíjacou stanicou je prakticky každá elektrická zásuvka na svete.

Jedinou výzvou je vybudovať viac rýchlonabíjacích staníc, čo síce nie je malá úloha, no stále je to oveľa jednoduchšie ako vybudovať celý priemysel výroby, dopravy, skladovania a distribúcie vodíka. Väčšina elektromobilov sa nabíja doma cez noc, čo nie je prípad vozidiel s vodíkovými palivovými článkami. Palivové články mali ešte šancu v úžitkových nákladných vozidlách, no nová štúdia vyvracia aj túto možnosť.

Jej autorom je Patrick Plötz z Fraunhoferovho inštitútu pre výskum systémov a inovácií ISI v nemeckom Karlsruhe. Štúdia s názvom Je nepravdepodobné, že by vodíková technológia zohrávala významnú úlohu v udržateľnej cestnej doprave pomocou údajov preukazuje, že vozidlá s vodíkovými palivovými článkami pravdepodobne nikdy nedobehnú vozidlá s elektrickým pohonom na batérie. Ani komerčné nákladné vozidlá zrejme nebudú mať z dlhodobého hľadiska šancu na pohon palivovými článkami. 

V súčasnosti je pre batériové elektrické vozidlá výzvou diaľková logistická prevádzka a preprava veľmi ťažkého tovaru (čo znamená vysokú spotrebu energie na kilometer).  No výrobcovia nákladných vozidiel, ako aj poskytovatelia palivových článkov a infraštruktúry oznámili cieľ, že do roku 2030 bude na európskych cestách jazdiť 100 000 nákladných vozidiel na palivové články.

To je však dosť nepravdepodobné, keďže ako najskorší termín začatia výroby komerčných sériových elektrických nákladných vozidiel s palivovými článkami sa spomína rok 2027. V tom čase už budú v prevádzke batériové elektrické vozidlá druhej generácie. Spoločnosť Nikola Motors tvrdila, že bude mať k dispozícii sériové ťahače s palivovými článkami už v rokoch 2023 – 2024, ale aj ona pomaly prechádza na batériové elektrické vozidlá.

Automobilka sa najprv zameriavala na nákladné vozidlá na zemný plyn, potom prešla na vodíkové vozidlá s palivovými článkami, potom na kombináciu vodíkových palivových článkov a batériových elektrických vozidiel a dnes je prvým nákladným vozidlom spoločnosti na trhu batériové elektrické vozidlo. V štúdii sa uvádza, že vďaka novému megawattovému štandardu nabíjania pre batériové elektrické nákladné vozidlá a pokroku v technológii batérií je pravdepodobné, že ďalšia generácia elektrických nákladných vozidiel prekoná vozidlá s vodíkovými palivovými článkami.

Zdroj: electrek.co.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

11 komentárov

Neskutočná kravina reakcia na: Vodíkový pohon sa vraj nevyrovná elektrickým batériám

23.2.2022 07:02
Vodíkový pohon prostredníctvom palivových článkov má zvýšiť dojazd 3 až 5 násobne. To že aktuálne je iba pár tankovacích staníc na vodík ešte neznamená že to tak bude vyzerať aj o 5 rokov. Na premene elektriny na vodík vôbec nezáleží na účinnosti pretože sa budú používať primárne alternatívne zdroje a nočná energia z rôznych zdrojov v čase veľmi nízkej spotreby. Okrem toho všetky médiá sa venujú plynovodom ale to že vodíkovod z Afriky do Európy je už takmer hotový a musel spĺňať oveľa väčšie nároky tak o tom padla zmienka len v niektorých z nich. Každopádne Európa sa snaží aj o nezávislosť primárne od Ruských aj Amerických zdrojov ropy a plynu.
Reagovať

RE: Desec evri za kilo vodíka, chlope. Ta znaš ty, co buďe o pec roku? reakcia na: Neskutočná kravina

27.2.2022 17:02
Desec evri za kilo vodíka pýtajú teraz. Ta znaš ty de by si s tym došel?
Reagovať

... reakcia na: Vodíkový pohon sa vraj nevyrovná elektrickým batériám

23.2.2022 06:02
teda podľa autora štúdie, rovnako problematické je používanie fosílnych palív.
Reagovať

Vzdy mi vlasy dupkom stavaju reakcia na: Vodíkový pohon sa vraj nevyrovná elektrickým batériám

22.2.2022 14:02
Vraj elektromobily stavaju na existujucej sieti, a ono vyzera ako by nezalezalo na tom, aka elekrina v zasuvke je - ako bola vyrobena. Nemecko rusi atomove elektrarne, pouzivaju sa uholne elektrarne, ktore dodavaju tu "cistu" elektrinu do zasuviek - len tym, ze to zo zasuviek nedymi tak malo rozmyslajuci clovek si mysli ze tym vyriesil problem spalovania neobnovitelnych zdrojov. Ano, tak plytke je myslenie bezne inteligentnych ludi. A to tu ma elektromobil zatial len par exotov. Predstavte si Petrzalske sidlisko ako vecer nabija. A to je Brastislava len taka vacsia dedina.
Reagovať

studie co toto tvrdia su tu uz davno. reakcia na: Vodíkový pohon sa vraj nevyrovná elektrickým batériám

22.2.2022 10:02
Vodik je naozaj nehospodarny.
Nevyraba sa z vody pretoze na elektrolyzu vody by sa spotrebovalo 40-50% elektrickej energie- to je hned priama strata. V tejto studii sa uvadza vyroba vodika z metanu ktora ma ucinnost 75-80% https://www.spglobal.com/marketintelligence/en/news-insights/latest-news-headlines/why-mind-bogglingly-stupid-hydrogen-powered-cars-are-not-going-away-55328443 To ale znamena produkciu sklenikoveho plynu-CO2. Takisto to znamena zavislost od fosilnych paliv, zavislost ktorej sa chceme zbavit. A pouzit priamo metan na pohon aut by bolo ovela hospodarnejsie enviromentalne, technicky aj financne

Je naozaj lacnejsie postavit nabijacie stanice a dimenzovat rozvodne vedenia elektrickej energie.
Reagovať

synteticke paliva? reakcia na: Vodíkový pohon sa vraj nevyrovná elektrickým batériám

22.2.2022 09:02
A co synteticke paliva, moznost pouzit existujucu infrastrukturu vratane vozidloveho parku?
Reagovať

RE: To nikto nechce, musis si predsa priplatit, ci nie? :-D Treba vycicat tvoje uspory, aby bezala fiktivna ekonomika ;-D reakcia na: synteticke paliva?

22.2.2022 13:02
Tvoje uspory ich zaujimaju, musis si priplatit za nove elektricke :-D Nemozes byt taky bohaty a jazdit na starom dobrom auticku, treba ta cicnut na elektrine a za nove el-auto.
Reagovať

Porovnanie komplexnejšie reakcia na: Vodíkový pohon sa vraj nevyrovná elektrickým batériám

22.2.2022 07:02
Myslím, že táto štúdia nie je použiteľná pre racionálnu voľbu, ktorým smerom by sa ľudstvo malo pustiť. Nezohľadňuje totiž zdroje na výrobu elektriny , potrebné zosilnenie elektrickej siete , rozkopanie všetkých miest a budovanie nabíjacích staníc všade.Nezohľadňuje dopyt po surovinách potrebných na výrobu enormného množstva akumulátorov takej kapacity, aby nahradila ropné palivá, ktoré dnes spaľujeme. Keby zajtra všetky autá boli elektrické, doprava by sa na svete zastavila a energia by nebola ani do notebooku, na ktorom píšem tento príspevok. Oveľa jednoduchšie je navyrábať miliardy elektromobilov ako zabezpečiť ich trvalú prevádzku. Toto tá štúdia nezohľadňuje. A nezohľadňuje ani životnosť batérii, čas potrebný na nabíjanie, možnosť recyklácie batérii atď. Lebo to, že tieto problémy momentálne nie sú neznamená, že pri niekoľkonásobnom zvýšení počtu elektromobilov nebudú. Na druhej strane vodík sa dá vyrábať najmä z prebytočných výkonov elektrární v noci, dá sa distribuovať na jestvujúce siete čerpacích staníc po svete, ktoré treba len prispôsobiť na vodík. Lokálne, bez potreby prívodu vysokonapäťových výkonných káblov. Čiže potrebná infraštruktúra na to, aby väčšina dopravy bola na vodík sa oveľa jednoduchšie a s menšími zásahmi do životného prostredia dá získať prerobením jestvujúcej distribučnej siete na ropné palivá. Ak si uvedomíme, že keď sa budeme orientovať len na batériové automobily, kamiony atď. budeme potrebovať v horizonte 20-30 rokov niekoľkonásobne silnejšiu elektrickú sieť. To znamená všetko rozkopať a posilniť káble, pretože súčasné nebudú stačiť. A len tým narobíme vo svete toľko enviro záťaže a obmedzení ... si predstavte, že budete cestovať a všade bude obmedzená prevádzka, lebo posilňujú VN rozvody. doma nezaparkujete, pretože bude rozkopaná cesta , pretože posilňujú NN rozvody. T týždni min 2dni nepôjde elektrina, lebo to prerábajú. A do toho sa potrebujete nabiť na zajtrajšiu služobnú cestu... Takto nejak to bude vyzerať, ak sa necháme politikmi viesť vo výsostne technickej oblasti...
Reagovať

RE: Porovnanie komplexnejšie reakcia na: Porovnanie komplexnejšie

23.2.2022 08:02
1. Cerpacie stanice nie je lahke prisposobit na vodik. Je to uplne odlisny system.
2. Vodik unika z nadrzi- vdaka malej molekule je nemozne toto zastavit. Strata predstavuje vyse dvojnasobok energie co sa strati samovybijanim v litiovych bateriach
3. Vodik sa vyraba z metanu- produkuje sa pritom CO2. Vyrobene mnozstvo vodika ma vyrazne mensi obsah energie nez metan z ktoreho sa vodik vyrabal. Navyse metan sa da lepsie skladovat(neunika cez steny nadrzi) a do tlakovych nadrzi sa da natlakovat vacsie mnozstvo nez je tomu o vodika.
4. vdaka velmi malej energetickej hustote sa preprava vodika velmi predrazi. Neda sa naraz prevazat velke mnozstvo. Riesit sa to da plynovodmi. No narasta problem strat prepravou.

RE: Ak budeš v strane, môžeš sa nabíjať. Ak nie, ideš pešo :-D reakcia na: Porovnanie komplexnejšie

22.2.2022 13:02
Strana rozhodne: Si v strane, môžeš sa nabíjať, nie si v strane, ideš pešky :-D

RE: Porovnanie komplexnejšie reakcia na: Porovnanie komplexnejšie

22.2.2022 09:02
Výborne zargumentované. Dôsledkom elektromobility bude len nedostupnosť osobnej dopravy pre obyvateľstvo. Že by toto bolo skutočným cieľom? Potom je len logické, že, podobne ako u C19, problém "riešia" politici a každé odborné argumenty sú ignorované a potlačované...

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať