S_02PaletteBase S_02PaletteBase S_02PaletteBase Advertisement

Testovali sme, ako fotí iPhone 7 Plus (fotogaleria)

1

Asi si domyslíte odpoveď na otázku, prečo testujeme tento z hľadiska fotenia vlajkový smartfón Applu až teraz. Chceme ho porovnať s novou vlajkovou loďou Samsung Galaxy S8. Kým spracujeme porovnanie, nejaký čas to potrvá, odhadujeme, že to budeme mať hotové zajtra. Dnes 17:00 prinesieme hĺbkovú recenziu S8, tak sa nezabudnite prísť na našu stránku pozrieť aj podvečer.

iPhone 7 Plus má fotoaparát s dvoma objektívmi a dvoma snímačmi. Obidva snímače majú rozlíšenie 12 MPx, rozdiel je v objektívoch. Ľavý objektív (pri pohľade zozadu) je širokouhlý, má svetelnosť f/1,8 a fyzickú ohniskovú vzdialenosť 3,99 mm. Pravý objektív má dlhšiu ohniskovú vzdialenosť 6,6 mm, takže funguje ako teleobjektív. Jeho svetelnosť je menšia, no stále vynikajúca - f/2,8. Prínosom takéhoto konštrukčného riešenia je nielen možnosť priblíženia obrazu bez straty kvality, takže urobíte kvalitné zábery aj z diaľky, ale po zosnímaní scény dvoma objektívmi, medzi ktorými je približne 12 mm, sa dajú zistiť aj priestorové informácie. Na podobnom princípe funguje aj naše priestorové videnie dvoma očami. iPhone síce nedokáže robiť priestorové snímky, ale vie upraviť hĺbku ostrosti tak, aby boli ostré len predmety v určitej vzdialenosti. Obrazový procesor dokáže dopočítať takzvaný umelý bokeh, teda rozostrenie objektov mimo roviny zaostrenia, väčšinou na pozadí, a poskytne aj živý náhľad hĺbky ostrosti. Túto funkciu najviac využijete pri fotení portrétov, ale aj detailov, ak chcete hlavný motív záberu opticky oddeliť od pozadia. Predmety pred alebo za touto rovinou budú viac neostré, než by boli, keby sa uplatnila len hĺbka ostrosti optickej sústavy objektívu. Tento režim sa nazýva Portrét a na zosnímanie záberu sa využije teleobjektív. Je to logické, na portréty sa používajú dlhé ohniskové vzdialenosti. Rozmery fotografie sú 4032 × 3024. iPhone 7 aj 7 Plus majú optický stabilizátor a samozrejmá je možnosť nakrúcania 4K videa. V implicitnom nastavení sa fotí širokouhlým objektívom. Všimnite si na displeji hodnotu zväčšenia 1× v krúžku. Ak na tento krúžok ťuknete, prepnú sa objektívy a zobrazí sa hodnota zväčšenia 2×.

Keďže sme chceli otestovať, čo dokáže fotoaparát, a nie fotograf, nastavili sme režim automatiky a na automatický režim sme nastavili aj HDR. Blesk sme vypli. Všetko sme fotili zásadne z ruky, bez opory či statívu. Obrázky nie sú nijako upravované.

Začnime porovnaním zosnímania tej istej scény každým objektívom zvlášť.

Záber širokouhlým objektívom 1/1000 s f/1,8 3,99 mm, ISO 20

Záber teleobjektívom 1/500 s f/2,8 6,6 mm, ISO 20

Ešte jedna dvojica. Pre zaujímavosť, zábery sú z parku Mini Slovensko v Jánskej doline.

Záber širokouhlým objektívom 1/1250 s f/1,8 3,99 mm, ISO 20

Záber teleobjektívom 1/500 s f/2,8 6,6 mm, ISO 20

Testovanie pokračuje za náročných svetelných podmienok. Práve pri týchto záberoch sme obzvlášť zvedaví, ako dopadne porovnanie so Samsung Galaxy S8. Uvidíte v ďalšom článku zajtra....

Pokračujeme ďalšou dvojicou záberov na nočné mesto, budovy osvetlené umelým osvetlením. Prvý záber je širokouhlým objektívom a druhý teleobjektívom. Pri fotení večernej architektúry sme zvolili dve scény, klasickú budovu a osvetlené schody. iPhone natoľko verí účinnosti stabilizátora, že určil expozičnú dobu až 1/5 s. Ako keby sa za každú cenu snažil zabrániť zvýšeniu ISO. Konštatujeme, že mu táto stratégia vychádza, zábery sú ostré, nerozhýbané a s prijateľnou až malou zrnitosťou.

Záber širokouhlým objektívom 1/5 s f/1,8 3,99 mm, ISO 80

Záber teleobjektívom 1/5 s f/2,8 6,6 mm, ISO 160

Fotoaparát iPhonu 7 Plus nemá problém ani s bodovými, dokonca aj väčšími svetelnými zdrojmi.

Osvetlené schody  širokouhlým objektívom 1/4 s f/1,8 3,99 mm, ISO 250

Aby sme prinútili fotoaparát siahnuť až na dno možností, odfotili sme aj veľmi slabo osvetlenú scénu jazierka tesne pred úplným zotmením, svetelné podmienky komplikujú miniatúrne LED lampy. Tu už musel  iPhone 7 siahnuť po vyššom ISO a posúďte, aký to malo vplyv na zrnitosť. Expozičná automatika však aj tu zároveň stavila na perfektný optický stabilizátor a nebála sa použiť dlhý expozičný čas ¼, ktorý by ste bez stabilizátora „z ruky“ neudržali.

Záber tesne pred úplným zotmením 1/4 s f/1,8 3,99 mm, ISO 800

Vo fotení pokračujeme detailom v tmavej garáži. Predstavu o svetelných podmienkach si môžete urobiť zo situačného záberu.

Situačná snímka nie je fotená iPhonom. Pri fotení nasledujúcej snímky navyše zasvietili cez horné okno slnečné lúče a situáciu skôr skomplikovali, než zlepšili.

Záber na dva cirkuláre za sebou v garáži. Všimnite si detail pílového kotúča v pozadí. 1/15 s f/1,8 3,99 mm, ISO 64

Situačná snímka nie je fotená iPhonom. Detail tmavého vnútrajška voliéry pre činčily, v ktorej sme fotili jej obyvateľov

Činčila v tienistom zákutí. 1/4 s f/1,8 3,99 mm, ISO 80

No a najzaujímavejšie zábery, v ktorých sa uplatní hĺbka ostrosti, sme si nechali na záver. Najskôr dvojica záberov v bežnom režime, v ktorom sa neuplatní umelý bokeh.

Zaostrené na kvet v popredí, 1/2000 s f/1,8 3,99 mm, ISO 20

Zaostrené na pozadie, 1/400 s f/1,8 3,99 mm, ISO 20.

Napriek tomu, že svetelné podmienky sa nezmenili, expozičná automatika merala v okolí bodu, na ktorý sme zaostrili. Kvet v popredí je nielen rozostrený, ale aj preexponovaný, s „prepálenými“ detailmi.

Nasledujúca dvojica obrázkov je vlastne jeden záber v režime Portrét. Na prvom obrázku je záber pred tým, ako sa k slovu dostal obrazový procesor a dopočítal umelú neostrosť pozadia. Aby sme mu to sťažili, úmyselne sme nefotili zblízka ako na predchádzajúcej dvojici záberov, ale z väčšej diaľky od kvetu, takže pozadie je optikou objektívu rozostrené len mierne. 

Zaostrené na kvet v popredí, 1/200 s f/2,8 6,6 mm, ISO 20

Umelá neostrosť pozadia, 1/200 s f/2,8 6,6 mm, ISO 20. Všimnite si, že na rozdiel od prirodzeného bokehu na predchádzajúcej dvojici záberov je nesprávne rozostrená spodná zelená časť kvetu.

Napokon sme si nechali portrét. Najskôr záber širokouhlým objektívom, ktorý jednak ilustruje situáciu, jednak vysvetľuje, prečo širokouhlý objektív nie je na portréty najvhodnejší. Na fotenie portrétov sa totiž odporúča ohnisková vzdialenosť objektívu 70 mm a viac, prepočítané na full frame, a svetelnosť f/2,8 alebo lepšia. Podmienku svetelnosti objektív f/1,8 nielen spĺňa, ale prekonáva, ale je oveľa viac širokouhlý, než by bolo potrebné. Preto urobiť dobrý portrét širokým sklom si vyžaduje viac kreativity. Takýto objektív totiž zväčšuje časti tváre, ktoré sú bližšie k fotoaparátu, preto odporúčame portrét fotiť z trochu väčšej vzdialenosti. 

Portrét širokouhlým objektívom 1/30 s f/1,8 3,99 mm, ISO 40

Ďalšie zábery sú už fotené režimom teleobjektívu, ktorý je na portrét principiálne vhodnejší. Nasledujúci záber je zhotovený v bežnom režime bez umelého bokehu pri zaostrení na tvár.

Portrét teleobjektívom 1/30 s f/2,8 6,6 mm, ISO 40

Nasledujúca dvojica záberov je takisto jeden záber v režime portrét. Prvý záber je neupravený, druhý po dopočítaní umelého bokehu. Všimnite si nielen rozostrenie pozadia, ale aj zjemnenie pleti, a to aj na základnom zábere.

Zaostrené na tvár v popredí, 1/50 s f/2,8 6,6 mm, ISO 160

Umelá neostrosť pozadia, 1/50 s f/2,8 6,6 mm, ISO 160. Najlepšie je zaostrené pravé oko, bunda je správne už v pásme neostrosti.

Bude Samsung Galaxy S8 lepší ako iPhone 7 Plus? Dozviete sa v recenzii dnes podvečer o 17.00 a v porovnaní fotoaparátov zajtra.

 

Zobrazit Galériu

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články
iPhone 7 Plus

1 komentár

martin reakcia na: Ako fotí iPhone 7 Plus

18.4.2017 11:04
nehodnotim fotoaparat v telefone, radsej fotim zrkadlovkou, ale slečna na foto je velmi pekna ;)
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať