SAMSUNG_092021 Advertisement SAMSUNG_092021 Advertisement SAMSUNG_092021 Advertisement

Ako vybrať správne CMS pre e-shop?

9

Či už máte e-shop a obzeráte sa po novom systéme, alebo ste človek, ktorý chce začať s online biznisom, je určite dobré si zanalyzovať, v akom biznise sa nachádzate a aký typ e-shopového riešenia je pre vás vhodný. E-shopy majú svoje zameranie a vyhraňujú sa na určité skupiny zákazníkov, prípadne existuje aj výrazný rozdiel v tom, ako sa produkty na e-shop dostávajú a ako sa rieši ich expedícia.

V predošlom článku sme sa zamerali na prepojenie e-shopu so skladovým hospodárstvom, čo budeme v kontexte tohto textu považovať za vyriešenú záležitosť.

Základné delenie e-shopov

E-shopy možno podľa cieľového publika rozdeliť do viacerých skupín, pričom marketing, komunikácia a aj očakávania od e-shopu treba zladiť s daným segmentom. B2B (business to business) je taký typ e-shopu, ktorý sa zameriava na predaj medzi firmami, a teda váš zákazník je firma, ktorá zakúpený tovar ďalej predáva alebo inak spracováva. Zákazníci B2B e-shopov očakávajú určitý štandard a prístup k informáciám o objednávkach, faktúrach, expedíciách a väčšinou sú zvyknutí aj na telefonickú podporu predaja. B2C (business to customer) je najrozšírenejší typ e-shopu, ktorý je dobre známy každému z nás. Ide o e-shopy zamerané na predaj koncovému spotrebiteľovi, ktoré sa snažia mať čo najjednoduchší nákupný proces, jednoduché prehľadávanie a zrozumiteľne a atraktívne podávať informácie návštevníkom. C2C (customer to customer) sú systémy zamerané na komunitný predaj, kde koncový zákazník predáva tovar druhému koncovému spotrebiteľovi, pričom platforma, ktorú používajú, slúži ako sprostredkovateľ spracovania tohto obchodu. Môže to byť forma bazára, nového tovaru alebo poskytovania služieb. C2B (customer to business) je „obrátený“ model, kde koncoví spotrebitelia poskytujú svoje výrobky alebo služby organizáciám. Jednoznačný príklad sú fotobanky, kde môžu firmy na obchodné a marketingové účely nakupovať fotografie od fyzických osôb prostredníctvom online systému (e-shopu). Okrem spomínaných existujú ešte modely B2A (business to administration) a C2A (customer to administration), určené na prepojenie verejnosti a firiem s administratívou.

B2B alebo B2C?

Zameriame sa na rozdiely medzi e-shopom B2B a B2C. Toto sú najrozšírenejšie formy podnikania na internete, pričom rozdiely sa môžu zdať nepatrné, no v skutočnosti sú dosť výrazné a obšírne.

V praxi sa stretávame s požiadavkami klientov, ktorí prevádzkujú e-shop B2C, že by ho radi rozšírili aj na segment B2B. Pri požiadavke tohto typu nasleduje väčšinou niekoľko stretnutí, pri ktorých musíme detailnejšie prejsť procesy, ktoré budú iné od procesov B2C, a všetko sa musí nastaviť tak, aby e-shopy dokázali koexistovať. Sú dve stratégie, ako prevádzkovať B2B a B2C e-shop súbežne. Buď ako jeden e-shop, pričom rozdiel nastane po prihlásení, alebo sú to dva e-shopy, ktoré majú spoločnú administráciu, ale ich vizuálna interpretácia a funkčnosť sa odlišujú v závislosti od segmentu, pre ktorý sú určené. Jednoduchý príklad: B2C sa sústredí okolo atraktívnej prezentácie produktov pomocou výrazných fotografií a pútavých opisov, pričom B2B uprednostňuje rýchlosť nákupu a preferovaný je riadkový výpis s možnosťou rýchleho, hromadného vkladania produktov do košíka. Týchto rozdielov možno identifikovať viacero a po ich dôkladnom zvážení je vhodné urobiť rozhodnutie. Všeobecne odporúčame, že ak neexistujú vizuálne rozdiely, môžu e-shopy koexistovať ako jedna doména. Netreba však zabúdať na marketingovú komunikáciu, veľkoodberateľovi chcete zrejme komunikovať iné akcie ako koncovému spotrebiteľovi.

Okrem uvedených existuje ešte viac rozdielov, ktoré z pohľadu návrhu e-shopu môžu zohrávať rolu. B2C nemusí byť nevyhnutne platca DPH, podlieha SOI voči koncovému spotrebiteľovi, vzťahujú sa naň prísnejšie podmienky GDPR a zákazníci majú možnosť vrátiť tovar bez udania dôvodu do 14 dní. Pri B2B sa automaticky očakáva platcovstvo DPH, medzi e-shopom a klientom je obchodný vzťah, kontakt je medzi právnickými osobami. E-shopy B2B majú aj z tohto dôvodu rozsiahlejšiu klientsku zónu, ktorá zvykne obsahovať všetky potrebné dokumenty z pohľadu biznisu a umožňuje robiť pokročilé funkcie, napr. zadávanie reklamácie, manažovanie kontaktov podliehajúcich spoločnosti zákazníka, prehľad faktúr, predfaktúr, dobropisov, objednávok, zápožičiek, dodacích listov… A zoznam môže pokračovať ďalej. Návštevník e-shopu B2C sa uspokojí s prehľadom objednávok obsahujúcim stav objednávky.

Aké obchodné modely existujú pre e-shop?

Keďže už vieme, pre aký segment ideme robiť e-shop, je otázkou, aký obchodný model sa nám ponúka. Na trhu sa nachádzajú riešenia, ktoré sú už vopred pripravené na použitie a nový majiteľ e-shopu dokonca nemusí ani zaobstarávať nákup tovaru, prenájom priestorov a podobne.

Normal - model, pri ktorom ide o to najbežnejšie podnikanie. Teda nakupujeme tovar v sklade, pričom z peňazí utŕžených z predaja kupujeme a naskladňujeme nové tovary. Takto sa postupne e-shop rozrastá, jeho ponuka sa stáva širšou a narastá aj základňa zákazníkov.

•​ Dropshipping - forma, pri ktorej nemusíme mať vlastný sklad a naskladnené produkty. Ide akoby o vysunutý sklad dodávateľa, pričom e-shop v momente uskutočnenia objednávky zákazníkom doobjedná predmetný tovar u dodávateľa. Nevýhodná je dlhšia dodacia doba pre koncového zákazníka.

•​ White Labeling - e-shop dostanete kompletne vytvorený, naplnený a pripravený na predaj. Vy ho „prefarbíte“ do svojich farieb a využívate. Výhoda white labelingu je v tom, že obchodovať môžete takmer okamžite, no otázna môže byť maržovosť produktov a takmer nulová možnosť prispôsobovania svojho internetového sídla na svoj obraz.

•​ Subscription - model, pri ktorom vám zákazníci platia vo vopred dohodnutej periodicite. Zapíšu sa u vás na listinu a pravidelne dostávajú službu alebo tovar. Výhodná je predvídateľnosť biznisu a nevýhoda je v tlaku neustále dodávať tovar alebo službu podľa predstáv platiacich zákazníkov.

Poskytnutý zoznam informácií o tom, ako si vybrať dodávateľa e-shopu z pohľadu charakteru biznisu, je jedno z prvých rozhodnutí, ktoré musí nový majiteľ e-shopu vykonať. Pri výbere dodávateľa odporúčame riadiť sa aj vnútorným pocitom. Ak nám už pri úvodnom rokovaní nie je niekto zo strany dodávateľa po vôli, určite sa to počas práce na e-shope neodstráni a problém sa stane len vypuklejším.

www.forbestclients.com

 

Mgr. Ivan Kopčík, For Best Clients, s. r. o.

Všetky autorove články

9 komentárov

Tiez som cakal porovnanie reakcia na: Ako vybrať správne CMS pre e-shop?

3.9.2021 14:09
A teda okrem WooComerce, PrestaShop, BigCommerce, Shopify, Magento a podobne davam do pozornosti aj cosi nove - Surikata.io - Open source PHP8 e-commerce platform. Multi-domain and multi-language support..

https://www.github.com/wai-blue/Surikata.io
Reagovať

Žiadne porovnanie CMS reakcia na: Ako vybrať správne CMS pre e-shop?

1.9.2021 14:09
Veľmi nesympatizujem haterským komentárom, avšak rozumiem, že aj redakia potrebuje pokryť svoju réžiu PR článkami. Tento článok mohol byť skutočne dobrý, ak by porovnal aspoň najbežnejšie CMS WooCommerce, Prestashop, OpenCart a Magento. Myslím, že forbestclients mohli vyťažiť viac, ak by porovnali svoje riešenie so spomenutými, alebo ak idú štýlom hotového riešenia, tak vytiahnúť výhody svojho riešenia aspoň nad shopify. Možno je medzi čitateľmi viacero vývojárov a preto snívam, že by raz na slovenských fórach mohla vzniknúť aj prospešná a obohacujúca diskusia, kde by sme si mohli vymienať svoje skúsenosti z rôznych ecommerce riešení a rozšíriť si obzory.
Reagovať

RE: Žiadne porovnanie CMS reakcia na: Žiadne porovnanie CMS

3.9.2021 00:09
na uspesnu a obohajuci diskusiu by bol potrebny nejaky normalny technologicky platok. za tymto ucelom hodnu chvilu chodim na root.cz, maju tam celkom zaujimave clanky a sem sa zial chodim uz len zabavat. az na par vynimiek je to tu prepletene uplnymi blbostami ktore autori volaju lifestyle. tento clanok je slaby. viac by prospelo ak by sa chlapci sustredili na to v com su lepsi, ini. vseobecne keci o b2b a b2c nikoho nezaujimaju hlavne ked zobereme do uvahy fakt ze tie svety sa v dnesnej dobe az na nejaky kredit limit a opakujuce sa objednavky uplne prekryvaju
Reagovať

https://www.forbestclients.com/ reakcia na: Ako vybrať správne CMS pre e-shop?

1.9.2021 03:09
samotna stranka je perfektne otestovana. odkazy vpravo hore https://www.forbestclients.com/#eshop-grandus a https://www.forbestclients.com/#kontakt nefunkcne. Opravte si to pre pana.
Reagovať

Ciste bludy reakcia na: Ako vybrať správne CMS pre e-shop?

4.8.2021 01:08
Lacko klames zase. Clanok nie je o CMS.
Reagovať

RE: pojednava sa o eshope a ten zakonite musi bezat na cms. kde si nechal rozum? reakcia na: Ciste bludy

4.8.2021 11:08
a kde si nechal rozum?
Reagovať

RE: RE: pojednava sa o eshope a ten zakonite musi bezat na cms. kde si nechal rozum? reakcia na: RE: pojednava sa o eshope a ten zakonite musi bezat na cms. kde si nechal rozum?

4.8.2021 15:08
Kde vidis list CMS systemov, Shopify a pod? Ktory na aky eshop pouzit? Clanok je cisty blud prazdnych slov, ktore neporadia nic. Ta firma, co to napisala ma minimalne trzby. Nech sa necuduju, ked nepisu k veci.

RE: RE: pojednava sa o eshope a ten zakonite musi bezat na cms. kde si nechal rozum? reakcia na: RE: pojednava sa o eshope a ten zakonite musi bezat na cms. kde si nechal rozum?

4.8.2021 13:08
:)

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať