SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement

BMW iX xDrive50 / Elektrické SUV aj na dlhé cesty

0

O tom, že elektromobil nemusí byť iba malé mestské autíčko, s ktorým sa bojíte vydať za hranice okresu, sme sa už presvedčili viackrát. BMW však teraz na to ide akoby z opačnej strany a prichádza s modelom iX, ­obrovským luxusným elektrickým SUV s veľkým dojazdom a impozantným výkonom.

Zasvätení určite vedia, že BMW nie je na poli elektromobility úplným nováčikom. S elektromobilitou koketuje už od roku 2013, keď prišla na trh dvojica revolučných noviniek, plne elektrický model i3 a ešte revolučnejší, športovo ladený plug-in hybrid i8. Vozidlá využívali nadčasovú celokompozitovú konštrukciu a vyspelý pohonný systém a ešte aj z dnešného pohľadu ide o moderné koncepcie. Obidva modely sa stali v podstate legendami, a tak je logické, že BMW na túto tradíciu teraz nadväzuje a prichádza s prvým elektromobilom novej generácie využívajúcim špecializovanú elektrickú platformu.

BMW iX zvonka zaujme prednou maskou s trojuholníkovým štylizovaným vzorom z priehľadného materiálu, ktorá ukrýva snímače asistenčných systémov a kameru. Jej povrch je zo špeciálneho samozaceliteľného materiálu, takže jej neublížia ani kamienky. Úplne nové a nezvyčajne úzke sú štandardne dodávané full LED svetlomety slúžiace ako stretávacie a diaľkové svetlá. V našej výbave sú aj voliteľné inovované svetlomety BMW Laserlight s adaptívnou matrixovou technológiou BMW Selective Beam. Zaujímavé je, že prednú kapotu bežne nemožno otvoriť, dá sa to iba v servise. Preto je pod predným znakom umiestnené plniace hrdlo na kvapalinu do stieračov. Ďalšia dizajnová zaujímavosť je riešenie zadných dverí, ktoré sa otvárajú aj so svetlami, pod dverami je preto umiestnená ďalšia dvojica svetiel, ktoré zabezpečia vašu viditeľnosť aj pri otvorených dverách. O pohon sa stará modulárny systém BMW eDrive piatej generácie, ktorý v každej pohonnej jednotke spája v jednom puzdre celú pohonnú jednotku s elektromotorom, výkonovou elektronikou a prevodovkou. Verzia iX xDrive50 poskytuje celkový systémový výkon 385 kW s krútiacim momentom až 765 Nm. Predný motor má maximálny výkon 190 kW a zadný 230 kW. Využívajú sa synchrónne elektromotory s externým budením, pričom každá z pohonných jednotiek má trocha odlišné naladenie, aby bol dosiahnutý optimálny výkon pri rozjazde, ale aj pri pružnom zrýchľovaní. Testovaná verzia využíva zatiaľ najväčší akumulátor na trhu s kapacitou 111,5 kWh, z ktorej sa využíva 105,2 kWh. Jeho nabíjanie je možné pomocou DC rýchlonabíjačiek s výkonom až 200 kW alebo vstavanou trojfázovou AC nabíjačkou, ktorá má v základe výkon 11 kW, neskôr má byť dostupná aj voliteľná s výkonom 22 kW.

Pri nastupovaní zaujme konštrukcia kľučiek dverí, ktoré sú riešené neštandardne, ale na rozdiel od mnohej konkurencie praktickejšie. Ruku musíte zasunúť do otvoru vo dverách, kde sa nachádza mechanická kľučka. Toto riešenie zabraňuje tomu, že by vám mohla kľučka v zime zamrznúť, tak ako je to pri konštrukcii zapustených vysúvacích kľučiek. Zvnútra dvere otvárate tlačidlom, pre prípad núdze je tu aj mechanická kľučka. Dvere majú elektrické dovieranie. Interiér má špičkové spracovanie s minimalistickou koncepciou a s ovládacími prvkami z krištáľov od Swarovského. Dominuje mu v jednom zahnutom skle osadená dvojica 12,3 a stredového 14,9-palcového displeja, umiestnená nad palubnou doskou na konzole. Vďaka tomu pôsobí celá palubná doska veľmi vzdušne a efektne. Vozidlo využíva úplne novú verziu operačného systému BMW OS 8.0 s veľkým množstvom nastavení a novými farebnými ikonami. Základná obrazovka dostala viacero nastaviteľných widgetov, je tu aj lišta rýchlych volieb, ktorú si môžete stiahnuť zhora a voliť tak najčastejšie používané parametre. Rýchle prepínanie základných funkcií zostalo vľavo. Pri vstupe do hlavného menu sa na vás vyrúti záplava farebných ikoniek vyzerajúcich a fungujúcich podobne ako menu v mobiloch. Zatiaľ čo v mobile máte čas si ikonky prezerať a čítať ich popisy, v aute je to veľmi nešťastné a neprehľadné riešenie, ktoré odpútava pozornosť vodiča. Žiaľ, neprehľadne pôsobí aj ovládacia obrazovka klimatizácie a vyhrievania s veľkým množstvom nastavovacích prvkov v rade, ktoré musíte ešte rolovať, aby ste sa dostali aj k ovládaniu strany spolujazdca. Určite sa dá na to zvyknúť, ale s nostalgiou som si zaspomínal na výborné a prehľadné menu starších systémov od BMW. Ináč k novému systému výhrady nemám a vcelku pracuje veľmi svižne a bez problémov. Zaujímavosť je inovatívne infravyhrievanie priestoru nôh vpredu. Okrem dotykového ovládania BMW zostáva aj pri svojom osvedčenom ovládači iDrive. Ten je umiestnený na stredovej konzole s dreveným podkladom, v ktorom sú vygravírované tlačidlá ovládania multimédií, parkovacieho asistenta, nastavenie jazdných režimov aj podvozka.

Tlačidlá sú dotykové, stláčate však celý podkladový panel s haptickou spätnou väzbou. Všetky ovládače – od štartovacieho tlačidla cez volič jazdných režimov, valčekový ovládač hlasitosti až po ovládač iDrive – sú z krištáľu. Vyzerá to veľmi pekne, pričom volič iDrive má aj napriek tomu vrchnú plochu dotykovú. Žiaľ, jeho mechanika má oproti staršej generácii nastavený pomerne veľký odpor pri prepínaní do strán aj pri stlačení, takže sa s ním horšie pracuje. Inak je to s novým typom head-up displeja, ktorý má bezrámové osadenie a veľkoplošné zobrazenie. Nepoužíva síce rozšírenú realitu ako konkurencia, napriek tomu však ide o jeden z najlepších HUD na trhu. Výborný je aj displej prístrojového panela, umožňuje nastavenie troch tém a prepínanie údajov v strednej časti vrátane navigačnej mapy. Zobrazenie je pekné a prehľadné, ale prijal by som viac možností nastavenia tém. Často diskutovaný tvar volantu mi nijako neprekážal a oceňujem, že veľmi dobre sadne do ruky. Vyčítal by som mu iba trocha lacno vyzerajúce prepínače kruhového tvaru, pripomínajúce Teslu, a lesklé dotykové plochy, ktoré sú večne uchytané. Na druhej strane tlačidlá sú všetky mechanické a musím priznať, že ide o jedno z najlepších ovládaní na volante. Je veľmi intuitívne a presné. Centrálny displej zaujme vysokým rozlíšením a špičkovým zobrazením. Obraz z 360° kamerového systému je až neuveriteľne kvalitný a ostrý. Navigácia je vybavená elektrickou inteligenciou, takže po zadaní trasy vám zobrazí v percentách zostatok batérie, s ktorým dorazíte do cieľa. Vie to odhadnúť veľmi presne. Pri príjazde ku kľúčovým bodom trasy sa na displeji zobrazuje obraz s rozšírenou realitou, ktorý vám zobrazuje navigačné symboly priamo v živom obraze. Samozrejmosť je bohatá ponuka jazdných asistentov. BMW iX je prvý model výrobcu, ktorý má možnosť dodatočného rozširovania technologickej výbavy na základe koncepcie technologickej stavebnice. Vďaka tomu si budete môcť rozšíriť funkcie vozidla diaľkovým softvérovým updatom. Je takisto prvým, ktorý štandardne využíva služby 5G siete. Z asistenčných systémov tu nájdete azda všetko, čo si v moderných autách viete predstaviť, takže skúsim vyzdvihnúť najdôležitejšie novinky. Adaptívny tempomat dokáže automaticky preberať rýchlosť jazdy podľa značiek či navigačných údajov, aj keď u nás s nutnosťou potvrdzovania. Pri jazde okreskami však automaticky riadi rýchlosť podľa údajov z databázy, takže pred prudšími zákrutami automaticky spomalí, podobne aj pri príjazde ku križovatkám. Rovnaké údaje však využíva aj systém inteligentnej adaptívnej rekuperácie, takže aj keď nemáte zapnutý tempomat, nastaví vyššiu rekuperáciu pri vjazde do zákruty, alebo ak dobiehate auto pred sebou, prípadne nechá vozidlo plachtiť tam, kde je to výhodnejšie. Parkovací asistent umožňuje automatické parkovanie do pozdĺžnych aj priečnych priestorov, dokáže automaticky vyparkovať a asistent cúvania zopakuje cúvaním posledných asi 75 metrov jazdy vpred. To sa hodí, ak zachádzate do stiesnenejšieho dvora a podobne. 

Príjemnú atmosféru dopĺňa vynikajúci ­audiosystém Harman Kardon, ktorý má reproduktory umiestnené aj v opierkach hlavy a spôsobuje, že sa vám z auta nechce vystúpiť. Zaujímavá je aj panoramatická presklená strecha s elektrochromatickým tienením, ktoré stlačením tlačidla mení priehľadnosť. K verzii xDrive50 patrí sériovo dodávaný adaptívny podvozok s elektronicky ovládanými tlmičmi a so vzduchovým odpružením oboch náprav s automatickou reguláciou svetlej výšky. Ten dokáže až neuveriteľne vyhladiť všetky nerovnosti ciest a vy idete ako na lodi. Vozidlo má jedno z najlepších odhlučnení, na čom majú zásluhu aj pneumatiky so špeciálnymi tlmiacimi materiálmi zvnútra behúňa.

Jazda na BMW iX xDrive50 patrí k tým, ktoré neomrzia. Neuveriteľný záťah a agilita vás dostávajú do stavu, že chcete stále iba jazdiť. Veľmi príjemné riadenie s natáčaním zadnej nápravy umožňuje vykrajovať zákruty s chirurgickou presnosťou a komfort pruženia a ticho v kabíne vás nenechávajú na pochybách, že sedíte vo výnimočnom aute. Najväčšie prekvapenie, a to príjemné, však je spotreba. Vďaka optimalizovaným pohonným jednotkám, adaptívnej rekuperácii a výbornej aerodynamike sme sa s celkovou spotrebou v teste dostali na 22,4 kWh/100 km. Po okreskách možno jazdiť so spotrebou 19 – 20 kWh/100 km, diaľnica vychádza na 26 – 27 kWh/100 km. To sú na takéto veľké vozidlo výborné hodnoty. Maximálny dojazd sme tak dosiahli na úrovni 570 km, pričom na diaľnici môžete počítať bezpečne s 350 – 430 km. Vďaka tomu je BMW iX vhodné aj na častejšie dlhšie cestovanie a plne dokáže zastúpiť spaľovaciu konkurenciu.

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km): 22,4• Dojazd v teste (km): 420-570
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11 
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 50
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 94
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 152
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 34

Technické údaje:

Kapacita batérie 111,5 kWh, využiteľná 105,2 kWh, pohon xDrive, systémový výkon 385 kW, 765 Nm, nabíjanie DC max. 200 kW (podpora 500 V), AC 11 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 4,6 s, max. rýchlosť 200 km/h, dojazd WLTP 630 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výkon, technologická výbava, spracovanie, rýchle nabíjanie, jazdné vlastnosti, špičkový audiosystém
- Niektoré menu operačného systému sú menej prehľadné

• Cena modelu (s DPH) od: 104 100 EUR
• Testované vozidlo: 133 351 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať