SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement

Renault ARKANA E-TECH Hybrid 145 / Úsporný rodinný elegán

0
Renault príchodom modelu ARKANA možno mnohých prekvapil, karoséria typu SUV kupé sa v tejto kategórii veľmi ­nenosí. Skupina Renault je tak prvým mainstreamovým výrobcom, ktorý ponúka SUV kupé v Európe, doteraz bol tento segment výsadou iba prémiových značiek. Treba však uznať, že to novinke svedčí. Arkanu sme testovali s pohonom E-TECH, s ktorým sme sa stretli už dávnejšie v modeli Captur. Ten však systém E-TECH využíva v zostave plug-in hybridného pohonu, zatiaľ čo Arkana je klasický paralelný full hybrid. Ako sme počas jazdenia zistili, hybridný systém je aj ináč naladený.

Medzi typické črty auta patria vyššia pozícia za volantom, priestranná kabína, veľký objem batožinového priestoru a efektný športový štýl. Testovaná verzia E-TECH Hybrid 145 bola v najvyššej výbave R.S.Line, ktorá ešte zvýrazňuje originálny, športovo ladený dizajn. Hybridný systém využíva jedinečnú technológiu, ktorá podľa výrobcu pochádza z Formuly 1 a obsahuje viac než 150 riešení chránených patentom. Pohonný systém E-TECH Hybrid pracuje v princípe ako paralelný hybridný systém. Pozostáva zo štvorvalcového benzínového motora 1,6 l novej generácie s výkonom 64 kW (94 k) a dvojice elektromotorov – jedného s výkonom 36 kW a druhého vysokonapäťového štartér generátora typu HSG (High-Voltage Starter Generator) s výkonom 15 kW. Celkový systémový výkon dosahuje 105 kW. Prenos hnacej sily zabezpečuje unikátna multimódová automatická prevodovka, ktorá v hybridnom režime využíva štyri prevodové stupne a v elektrickom režime dva prevodové stupne. Jej synchronizáciu pri preraďovaní zabezpečuje práve štartér generátor. Pohon E-TECH Hybrid využíva Li-ion batériu s kapacitou 1,2 kWh (230 V), umiestnenú pod batožinovým priestorom. Batéria sa rovnako ako pri ­ostatných hybridoch dobíja iba za jazdy pri spomaľovaní a brzdení alebo cez spaľovací motor. Vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 10,8 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 172 km/h. V elektrickom režime je rýchlosť obmedzená na 75 km/h.

Pozitívom je, že svetlomety sú kompletne osadené LED technológiu a zahrnujú typický svetelný podpis v tvare C (C-Shape), ktorý nájdeme aj vzadu spolu s lištou, ktorá sa tiahne po celej šírke dverí batožinového priestoru. Vo výbave R.S. Line nájdete oproti nižším výbavám navyše napríklad balík, ktorý obsahuje farebné vyhotovenie a zadný kryt podvozka, ochrannú lištu spodku dverí vo farbe karosérie, čiernu strechu a lesklý čierny spojler. Veľmi elegantný a kvalitne spracovaný je aj interiér s karbónovým dekorom palubnej dosky a dverí s červenou lištou pozdĺž hornej časti palubnej dosky s čiernym stropom. Volant potiahnutý perforovanou kožou a čalúnenie sedadiel v kombinácii koža/alcantara sú ozdobené elegantným a športovým červeným prešívaním, ktoré je aj na paneloch dverí. Bezpečnostné pásy zvýrazňuje červený pruh. Celok dopĺňajú hliníkové pedále, volič automatu typu e-shifter a štítky R.S. Line.

Bohatá je aj technologická výbava. Digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 10,2" dopĺňa centrálny 9,3" displej orientovaný na výšku. Vozidlo je vybavené asistenčnými systémami vrátane adaptívneho tempomatu s funkciou jazdy v kolónach. Aktívne núdzové brzdenie s detekciou cyklistov a chodcov upozorní vodiča na nebezpečnú situáciu, a pokiaľ vodič nereaguje, spustí brzdenie. K dispozícii je aj automatické prepnutie diaľkových svetiel, signalizácia mŕtveho uhla, rozpoznávanie dopravných značiek s upozornením na prekročenie povolenej rýchlosti, 360° kamera, aktívna detekcia vozidla blížiaceho sa zozadu (Rear Cross Traffic), asistent parkovania dopredu, dozadu a do strany, ako aj Easy Park Assist (asistent parkovania kolmo, šikmo alebo pozdĺž s vozovkou). Ide o starší typ systému, ktorý ovláda iba riadenie, pričom plyn a brzdu ovláda vodič. Funguje však spoľahlivo.

Renault Arkana s pohonom E-TECH je veľmi zaujímavá voľba do roly rodinného auta. Hneď pri usadnutí príjemne prekvapí špičkovým spracovaním interiéru s kvalitnými materiálmi a veľmi pekným a útulným dizajnom. Efektne pôsobia jemné červené doplnkové pásiky a prešívanie, ktoré okrem interiéru nájdete aj vonku na hliníkových diskoch. Kabína je priestorná a vzdušná a poskytuje dostatok miesta aj na zadných sedadlách. Napriek karosérii SUV kupé zostal zachovaný veľký objem kufra, takže rodina sa nemusí pri cestách zvlášť uskromňovať.

Prejav hybridného systému E-TECH je za bežnej jazdy veľmi kultivovaný a väčšinou ani nezbadáte, kedy systém radí. Pri prudkom zrýchlení sa však pomerne výrazne prejavuje hybridný efekt, keď si spaľovací motor zareve na vysokých otáčkach a nástup výkonu je oneskorený. Nie je to nič, na čo by sa nedalo zvyknúť, treba si to však vyskúšať a počítať s tým. Pri bežnej jazde poznáte iba podľa indikátora, kedy sa zapne spaľovací motor a kedy idete iba na elektrinu. Napriek tomu, že systém využíva počas činnosti pomerne malú časť kapacity akumulátora, je jazda veľmi úsporná a v meste a na okreskách sa dá bežne dosiahnuť spotreba aj pod deklarovaných 4,9 l/100 km. Bežná spotreba mimo diaľnice sa pohybovala na úrovni 4,8 l/100 km, celková spotreba v teste vrátane diaľnice nám vyšla na 5,1 l/100 km. Vozidlo sa veľmi dobre a príjemne riadi a vďaka vyššiemu posedu máte dobrý výhľad.

 

  »  René HubinskÝ

TESTY:

Spotreba l/100 km:

    - Diaľnica: 5,7
    - Okresky/mesto: 4,8
    - Celková v teste: 5,1

Technické údaje:

Renault ARKANA E-TECH Hybrid 145: motor: benzínový štvorvalec 1580 cm3, výkon spaľovacieho motora: 69 kW pri 4500 – 6000 ot./min:, max. krútiaci moment: 148 Nm pri 3600 ot./min, výkon elektromotora [kW/k]: 36 + 15, max. krútiaci moment elektromotora: 205 + 50 Nm, celkový systémový výkon: 105 kW, akumulátor: Li-pol 1,2 kWh, prevodovka: multimódová, 15 kombinácií, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,8 s, maximálna rýchlosť: 172 km/h, objem palivovej nádrže: 50 l

PLUSY, MÍNUSY:

+ Spracovanie, výbava, jazdné vlastnosti, spotreba
- Neisté radenie pri prudkej akcelerácii

• Cena modelu (s DPH) od:  23 950 EUR
• Testované vozidlo: 29 350 EUR

 

Zobrazit Galériu

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať