TCL 2022 TCL 2022 TCL 2022

Batéria s vysokou hustotou energie môže vyriešiť problém s dojazdom elektromobilov

Technológie
0

Vedci z Pennsylvánskej štátnej univerzity už nejaký čas pracujú na technológii rýchleho nabíjania. V roku 2016 tím pod vedením Chao-Yang Wanga riešil problém obmedzeného výkonu lítiových batérií v chladnom počasí integráciou samoregulačného teplotného mechanizmu. Je sústredený na niklovej fólii, ktorá rýchlo zahrieva batériu pri teplotách pod nulou, čo umožňuje jej normálne fungovanie.

V roku 2019 výskumníci využili túto technológiu na nabíjanie prototypu lítiovej batérie pri vysokých teplotách, teda v podmienkach, ktoré by za normálnych okolností spôsobili jej degradáciu. Opäť použili tenkú niklovú fóliu, cez ktorú prúdia elektróny, aby sa batéria rýchlo zahriala len za 30 sekúnd, potom sa zasa rýchlo ochladí. Tento spôsob umožnil batérii využiť rýchlejšie nabíjanie, ktoré sa ponúka pri vyšších teplotách, ale vyhnúť sa jej poškodeniu.

Výskum ukázal, že batériu elektrického vozidla možno nabiť za 10 minút a poskytnúť tak dojazd medzi 320 až 480 km. Vedci pokračovali v práci na tejto technológii a ich nový výskum skombinoval rýchly čas nabíjania s vyššou hustotou energie v novom prototype batérie. Aj tu sa využíva vyhrievacie teleso na niklovej fólii na rýchlejšie nabíjanie, pričom najnovšia verzia batérie má hustotu energie 265 Wh/kg, čo je nárast oproti 209 Wh/kg v prípade predošlého variantu.

SAMSUNG_112022_M Advertisement

Túto energetickú hustotu a krátky čas nabíjania tím opisuje ako rekordnú kombináciu, ktorá by mohla otvoriť niektoré zaujímavé možnosti v dizajne elektrických vozidiel. Batériu bolo možné nabiť na 70 % za 11 minút počas 2000 cyklov. Nová technológia dláždi cestu k lacnejším, menším a energeticky hustým batériám, ktoré sa dajú rýchlo dobiť. Samozrejme, je to podmienené širokým prístupom k vhodnej nabíjacej infraštruktúre.

Podľa Wanga technológia rýchleho nabíjania funguje pre väčšinu energeticky hustých batérií a otvára novú možnosť zmenšiť batérie elektrických vozidiel zo 150 na 50 kWh bez toho, aby vodiči pociťovali obavy o dojazd. „Menšie, rýchlejšie sa nabíjajúce batérie dramaticky znížia náklady na batérie a spotrebu kritických surovín, ako je kobalt, grafit a lítium, čo umožní masové rozšírenie cenovo dostupných elektrických áut,“ povedal Wang.

Tím teraz pracuje na komercializácii technológie prostredníctvom spinoff spoločnosti EC Power. Výskum bol publikovaný v časopise Nature.

Zdroj: newatlas.com.

Redakcia

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať