
Česi zavedú revolúciu v letectve. Pomôže im k tomu umelá inteligencia
Česká spoločnosť CEAC (Central European Aerospace Corporation s.r.o.) má v úmysle ako prvá na svete zvýšiť celosvetovo bezpečnosť prevádzky lietadiel pomocou umelej inteligencie. Tá bude každodenným pomocníkom pilotov, a to iba za použitia smartfónu alebo tabletu, v ktorom bude nainštalovaná aplikácia AFI-X vyvinutá českými odborníkmi spoločnosti CEAC. O projekt, ktorý má zaistené financovanie z európskych fondov spravovaných Ministerstvom priemyslu a obchodu, prejavili už záujem zahraniční investori, napríklad z USA a Číny. Na globálny trh by mala aplikácia AFI-X vstúpiť najneskôr v roku 2020.
"Projekt využívajúci umelú inteligenciu je ďalším krokom k rozvoju oblasti leteckého a vesmírneho priemyslu v SR smerom k svetovej špičke a zároveň prispieva k potrebnej transformácii z ekonomiky stojacej na nízkej cene práce, na ekonomiku znalostnú s vysokou pridanou hodnotou", hovorí Milan Šlapák, prezident GE Aviation pre Českú republiku a Slovensko. V umelej inteligencii vidí výhody najmä v znižovaní záťaže pilotov, čo priamo vedie k zvýšeniu bezpečnosti leteckej prevádzky.
Okrem hlasovej komunikácie s pilotom bude mať tiež pilot možnosť sledovať obrazovku umelého letového inštruktora, ktorý bude zobrazovať nedostatky v pilotáži a odporúčania, ako tieto chyby odstrániť.
"Na rozdiel od auta sa lietadlo pohybuje v troj-dimenzionálnom priestore, kde sú nároky na pilota oveľa vyššie a pilot tak musí strážiť rad parametrov, ktoré pri akejkoľvek nepozornosti môžu viesť až k nehode s fatálnymi následkami. Ako ukazuje naša analýza, štatistika nehôd má vzrastajúcu tendenciu (viď tabuľka nižšie). Náš umelý letecký inštruktor (preklad zo skratky AFI-X - Artificial Flight Instructor) povie hlasom pilotovi nedostatky, ktorých sa dopustil a navrhne mu zároveň aj spôsob, ako tieto nedostatky odstrániť," vysvetľuje otec myšlienky Martin Balda.
AFI-X pilota po nastúpení do lietadla pozdraví, oznámi mu napr. rýchlosť a smer vetra, teplotu, prognózu počasia. V priebehu letu potom aj ďalšie informácie, odporúčania a takisto ho ocení za dobre prevedený let. AFI-X poslúži skúseným pilotom, ktorí budú chcieť zlepšovať svoje letecké schopnosti, no aj tým, ktorí ukončili základný výcvik. Umelá inteligencia bude schopná rozpoznať správanie pilota a navrhnúť takú úroveň presnosti riadenia lietadla podobne, ako keď si zvolíte vo videohre stupeň obtiažnosti.
"Máme v pláne uviesť prvú generáciu umelej inteligencie AFI-X najneskôr do roku 2020. Prototyp AFI-X úplne dokončíme do polovice roka 2019, potom bude nasledovať lokalizácia produktu na cieľovú platformu Android a IOS od Apple," upresňuje Balda. Umelá inteligencia AFI-X vyvoláva spomienku na americký seriál Knight Rider s Davidom Hasselhoffom, ktorému pomáha inteligentný automobil KITT a dokonca mu hlasom radí, čo má tento akčný hrdina robiť.
"Istá podobnosť so seriálom Knight Rider by tu byť mohla, umelá inteligencia AFI-X je však ďaleko vyspelejšia ako KITT. A predovšetkým, zmyslom KITTa bolo pomáhať len akčnému hrdinovi. Náš AFI-X sme vytvorili tak, aby mohol pomáhať všetkým úrovniam pilotov," uzatvára s úsmevom Balda.
Štatistické dáta pre všeobecné nekomerčné letectvo (FAA, EASA)
Tabuľka 1: Počty nehôd s ohľadom na fázu letu - nekomerčná prevádzka.
Letová fáza |
Počty nehôd, EASA Data2) |
Počty nehôd, FAA Data3) |
Vzlet, stúpanie po vzlete1) |
70 |
183 |
Priblíženie na pristátie1) |
37 |
46 |
Pristátie1) |
180 |
308 |
Ostatné |
113 |
113 |
Percento nehôd pripadajúci na fázy letu po okruhu z celkového počtu nehôd v nekomerčnom všeobecnom letectve |
71,75 % |
82,62 % |
2) Poznámka 2: Zdroj údajov: Annual Safety Review, European Aviation Safety Agency, EASA.
3) Poznámka 3: Zdroj údajov: Continued Operational Safety (COS) Report 2016), Aircraft Certification Service, Small Airplane Directorate, FAA.