SAMSUNG_0425_02 Advertisement SAMSUNG_0425_02 Advertisement SAMSUNG_0425_02

Cupra Tavascan VZ / Rodinný elegán na steroidoch

0

Aj keď všetky modely značky Cupra nesú mená miest z ich španielskej domoviny, často je ťažké pochopiť, prečo bola vybraná konkrétna lokalita. Nový Cupra Tavascan je však výnimkou, pretože obec Tavascan je známa najmä využívaním svojich jazier na výrobu zelenej energie. To zaujalo výrobcu pri rozhodovaní, ako pomenovať svoje prvé elektrické SUV a zároveň druhý elektrický model v ponuke po Cupra Born. Novinka to však na trhu nebude mať práve ľahké. Prichádza totiž do spoločnosti modelov ako Kia EV6, Renault Scenic, Tesla Model Y, ale aj svojich koncernových súrodencov ako Ford Capri, Škoda Enyaq Coupé a Volkswagen ID 5, s ktorými zdieľa platformu MEB.

SAMSUNG_04_3 Advertisement

Tavascan sa však rozhodne nedá zahanbiť a vyťahuje ťažké tromfy v podobe nápaditého a neopozeraného dizajnu s elegantnými medenými doplnkami v interiéri aj exteriéri. Predná časť s dvojitou nábehovou hranou a funkčnými prieduchmi v kapote a po bokoch, usmerňujúcimi prúdenie vzduchu, evokuje dynamiku, ktorú vhodne dopĺňa kresba denného svietenia korešpondujúca s logom výrobcu.

Cupra Tavascan je dostupný v dvoch verziách – s pohonom zadných kolies (RWD) s výkonom 210 kW a s dvoma motormi, pohonom všetkých kolies (AWD) a celkovým výkonom 250 kW, ktorá je označená VZ (Veloz – rýchlosť). Tú sme mali možnosť aj otestovať. Obe verzie využívajú batériu s využiteľnou kapacitou 77 kWh, ale práve pri dvojmotorovej verzii VZ treba počítať aj s nižším dojazdom. Na druhej strane sa však odvďačí lepšou hodnotou zrýchlenia z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy, čo je na úrovni rýchlych hatchbackov. Vďaka vysokému výkonu a pohonu všetkých kolies je záťah výrazný a plynulý. Bonusom je veľmi slušné odhlučnenie motorov, ktorých hluk takmer nepočujete. Pri vyšších rýchlostiach sa však pripojí aerodynamický hluk a hluk kolies, no stále v prijateľných medziach.

Vozidlo má adaptívny systém odpruženia Dynamic Chassis Control (DCC), ktorý umožňuje nastaviť tuhosť tlmičov podľa povrchu cesty. S týmto systémom sú rázy od nerovností menšie, ale ani jedno z nastavení neposkytuje vyslovene komfortnú jazdu. Podvozok je skrátka ladený viac na dynamickú jazdu, kde sa mu darí veľmi dobre. Náklony karosérie sú väčšinou pod kontrolou (najmä pri tuhších nastaveniach DCC) a riadenie je príjemne priame. Odpor riadenia možno upraviť pomocou jazdných režimov – v režime Comfort je veľmi ľahké, čo uľahčuje manévrovanie v meste, a v režimoch Performance alebo Cupra získa upokojujúcu tuhosť, ktorá zvyšuje istotu na rýchlejších cestách. Jediným hendikepom ovládateľnosti Tavascanu je jeho hmotnosť takmer 2,3 tony (2300 kg), čo nedokáže úplne zamaskovať pri nájazde do zákruty. Ako väčšina elektromobilov aj Tavascan využíva kombináciu klasických trecích bŕzd a rekuperačného brzdenia, ktoré vracia energiu do batérie. Žiaľ, ich zladenie nie je ideálne, čo vedie k nekonzistentnej reakcii brzdového pedála. Pedál je mäkký a jeho reakcia nie je okamžitá, takže auto niekedy zastaví prudšie, než ste zamýšľali, zatiaľ čo inokedy musíte na poslednú chvíľu vyvinúť pomerne výrazný dodatočný tlak. Účinok rekuperácie možno zvýšiť pomocou páčok pod volantom, pričom sú k dispozícii tri úrovne intenzity. Ani táto funkcia sa však neaktivuje úplne konzistentne a mierne oneskorenie po uvoľnení akceleračného pedála sťažuje predvídateľnosť. Ani pri maximálnej úrovni rekuperácie nie je brzdenie dostatočne silné na to, aby auto úplne zastavilo bez použitia brzdového pedála.

Vysoká línia okien dodáva interiéru modelu Cupra Tavascan športový nádych. Výhľad je v porovnaní s hranatejšími SUV trošku slabší, ale aspoň štíhle predné stĺpiky nebránia vo výhľade na križovatkách. Podobne ako pri týchto konkurentoch zadné okno je plytké a zadné stĺpiky masívne, takže je dobré, že všetky verzie sú štandardne vybavené prednými a zadnými parkovacími senzormi a spätnou kamerou, v našom prípade vo verzii VZ aj 360-stupňovým kamerovým systémom. Základná pozícia za volantom je dobrá, sedadlá sú elektricky nastaviteľné, s dobrou oporou na dlhých cestách. Kabíne dominuje veľký 15" dotykový displej informačno-zábavného systému s bezdrôtovou integráciou smart­fónu a vstavanou navigáciou. Väčšina funkcií vozidla sa ovláda cez tento displej, ktorý reaguje rýchlo a má ostrú grafiku, usporiadanie menu by však mohlo byť trochu prehľadnejšie. Fyzických ovládačov je iba niekoľko a namiesto nich sú pod displejom umiestnené známe dotykové posuvníky na hlasitosť audia a klimatizáciu. Tlačidlá na volante Tavascanu sú takisto dotykové, ale dá sa na to zvyknúť. Hlasové ovládanie je síce štandardom vo všetkých verziách, ale občas si postaví hlavu a tvári sa, že vám nerozumie. Prémiový systém Sennheiser s 12 reproduktormi sa stará o výborné ozvučenie.

Ako som už spomínal, Cupra si potrpí na dizajn a potvrdzuje to aj návrh kabíny Tavascanu. Interiér má osobitý dizajn vďaka veľkej centrálnej konzole, ktorá slúži ako mostík medzi stredovým tunelom a palubnou doskou. Jeho povrch je reliéfny so vzorom pripomínajúcim hadiu kožu a smerom dopredu sa rozširuje na celú šírku palubnej dosky. Reliéf pokračuje aj na vrchných častiach dverí. Celé to dopĺňajú akcenty v medenej farbe umocňujúce prémiový charakter interiéru. Čerešničkou na torte je krásne, viacfarebné a rozsiahle ambientné osvetlenie, ktoré dodáva interiéru veľmi pôsobivý, ale nenútený nádych. Všetko ambientné podsvietenie je nepriame, takže sú podsvetlené jednotlivé časti palubnej dosky spodnej časti aj dverí, v ktorých navyše perforáciou presvitajú malé trojuholníčky. Rozhodne ide o jeden z najkrajších interiérov v súčasných vozidlách. Aj keď v triede elektrických SUV nájdeme aj luxusnejšie interiéry s väčším podielom mäkčených materiálov, plasty v Tavascane sú síce väčšinou tvrdé, ale majú príjemnú textúru a pôsobia solídne. V prednej časti je množstvo priestoru pre posádku a aj osoby s výškou výrazne nad 180 cm budú mať dostatok miesta na hlavu a nohy. Dostatok miesta je aj v úložných priestoroch a tlačiť sa nebudú ani cestujúci vzadu. Škoda len, že ani tu sa konštruktérom nezmestil predný batožinový priestor.

Vozidlo sme mali v bohatej výbave s rozsiahlym zoznamom prvkov, ktoré sú k dispozícii aj v nižšej výbave. Nechýbala trojzónová klimatizácia, bezkľúčový vstup a štartovanie, adaptívne odpruženie, zlepšené sedadlá a audio­systém, panoramatická sklenená strecha, head-up displej s rozšírenou realitou a matrixové LED svetlomety, ktoré dokážu svietiť diaľkovými svetlami bez oslňovania ostatných vodičov. V bezpečnostnej výbave nechýbajú prvky ako monitorovanie mŕtveho uhla, adaptívny tempomat s preberaním rýchlostí, asistent preraďovania do pruhu a veľa ďalších. Maximálny nabíjací výkon Tavascanu 135 kW je v porovnaní s konkurenciou miernym sklamaním, ale vďaka dobre nastavenej nabíjacej krivke nabijete z 10 % na 80 % približne za 28 minút. Vzhľadom na výkon a dvojmotorové usporiadanie poteší aj spotreba, ktorá sa po 1015 km ustálila na 20,5 kWh/100 km, čo vzhľadom na prechodné obdobie nie je zlé. Po okreskách sme jazdili za 17,5 kWh/100 km, diaľničná spotreba sa pohybovala okolo 25 kWh/100 km.

Ak teda hľadáte pekné a praktické rodinné auto, v ktorom si ocino občas užije aj dynamickú jazdu, odporúčam zaradiť Tavascan do vášho výberu.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km) 17,5-20,5-25
  • Dojazd v teste (km) 440 - 308
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 135
  • Čas nabíjania 10-80 % (min) 28

Technické údaje:

Motor 2× elektromotor, 4×4, výkon, systémový (kW/k) 250/340, výkon – predný motor (kW/k): 80/109, výkon – zadný motor (kW/k): 210/289, krútiaci moment – predný motor: 134 Nm, krútiaci moment – zadný motor: 545 Nm, prevodovka jednostupňová automatická, zrýchlenie 0 – 100 km/h: 5,53 s, maximálna rýchlosť: 180 km/h, spo­treba na 100 km: 16,5 – 18,1 kWh, spotreba počas testu: 21,9 kWh, dojazd podľa výrobcu: 517 km, dojazd počas testu: asi 340 km, kapacita batérie, využiteľná: 77 kWh, max. nabíjací výkon: 135 kW, čas nabíjania 10 – 80 %, DC: 28 min, čas nabíjania 0 – 100 %, AC 11 kW: 8 h

PLUSY, MÍNUSY:

+ Dizajn, technologická výbava, priestor v kabíne aj v kufri, spracovanie, jazdné vlastnosti
- Nič podstatné

n Cena modelu od (s DPH): 43 500 EUR
n Testované vozidlo (s DPH): 66 300 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať