
Dron Skai na vodíkový pohon prepraví ako lietajúci taxík až 4 cestujúcich
Na zoznam spoločností vyvíjajúcich lietajúce autá sa pridal ďalší startup Alaka’i Technologies. Jeho lietadlo Skai sa môže používať podobne ako konkurenčné produkty v úlohe leteckého taxíka alebo na doručovanie tovaru. Od konkurencie ho však odlišuje zdroj energie – Skai využíva vodíkové palivové články.
„Je to najčistejšia forma energie dostupná na planéte,“ povedal člen predstavenstva Alaka'i Dr. Bruce Holmes. Veľa konkurenčných dizajnov používa batérie, ale Alaka'i verí, že pomocou palivových článkov môže znížiť vplyv na životné prostredie a zlepšiť výkon. Majú totiž oveľa väčšiu hustotu energie ako batérie, takže v danom objeme možno uložiť viac energie. Navyše palivové články Skai sú na 99 % recyklovateľné, nepoužívajú vzácne kovy, aké sa nachádzajú v lítiovo-iónových batériách, a majú desaťročnú životnosť. Tankovanie je rýchlejšie ako nabíjanie akumulátora, trvá menej ako 10 minút.
Hoci vozidlá s vodíkovými palivovými článkami majú výhodu dlhého dojazdu a rýchleho tankovania, výroba a distribúcia vodíka sa ukázali ako problematické. Alaka'i získava vodík z obnoviteľných zdrojov – veterných, slnečných a vodných. Namiesto vybudovania siete stálych čerpacích staníc plánuje Alaka'i tankovať Skai z nákladných áut, tak ako sa tankujú lietadlá na letiskovej dráhe.
Palivové články Skai dodávajú energiu elektromotorom, ktoré otáčajú šesť rotorov (všetkých šesť motorov dokáže generovať asi 400 konských síl). Preto Skai vyzerá ako obrovský dron. To je výhodné, pretože Alaka'i po prvom modeli riadenom človekom plánuje vytvoriť aj autonómnu verziu.
Skai má priestor pre štyroch cestujúcich a pilota, unesie užitočné zaťaženie 450 kg a jeho maximálna rýchlosť je 190 km/h. Dolet na plnú nádrž by mal byť okolo 640 km (alebo štyri hodiny letu).
Alaka'i plánuje štyri verzie. Skai Cab je určený pre cestujúcich a bude sa používať ako lietajúci taxík. Model Skai Cargo sa bude používať na letecké doručovanie, na tzv. dodávky na „poslednú míľu“, pričom balíčky budú prepravované na krátke vzdialenosti do svojich konečných destinácií. Verzia Skai Med bude určená pre záchranárov a Skai Craft bude navrhnutá na osobnú dopravu, a to buď predajom jednotlivcom, alebo prostredníctvom služby zdieľania.
Keďže Skai bude väčšinou lietať nad obývanými oblasťami, jeho bezpečnosť musí byť zálohovaná. Holmes tvrdí, že môže pokračovať v lete, aj keď príde o jeden rotor, a po výpadku dvoch rotorov môže vykonať núdzové pristátie. Systém vodíkových palivových článkov je podľa tlačovej správy „trojnásobne redundantný“ a lietadlo je vybavené padákom.
Skai potrebuje ešte certifikáciu Federálneho úradu pre letectvo (FAA), až potom sa môže začať výroba. Alaka’i chce tento proces dovŕšiť do roku 2020.
Zdroj: digitaltrends.com
Zobrazit Galériu