
EIU: Pobočky bánk budú o pár rokov minulosťou
Pandémia COVID-19 zintenzívnila využívanie služieb digitálneho bankovníctva vo všetkých vekových skupinách a urýchlila zánik tradičných bankových pobočiek. Podľa správy Economist Intelligence Unit (EIU) je 65 % vedúcich pracovníkov presvedčených, že bankový model založený na pobočkách bude v priebehu piatich rokov mŕtvy. Za hnacie mechanizmy tejto transformácie považujú dve tretiny vedúcich pracovníkov v bankovníctve, ktorí odpovedali na prieskum, cloud, umelú inteligenciu a aplikačné programovacie rozhrania (API).
V rámci opatrení na znižovanie nákladov zavedených po finančnej kríze v roku 2008 došlo k veľkému zatváraniu pobočiek zo strany veľkých bánk. Tento trend ešte urýchlili nastupujúce digitálne kanály, ako napríklad mobilné bankovníctvo či internetové banky. No ozajstný prielom nastal, keď obmedzujúce opatrenia proti COVID-19 prinútili spotrebiteľov využívať kanály digitálneho bankovníctva. Online bankovníctvo už poznajú spotrebitelia vo všetkých príjmových a vekových skupinách.
Len nedávno Lloyds Banking Group oznámil zatvorenie ďalších 44 pobočiek vo Veľkej Británii. Banka uviedla, že v budúcnosti „budú pobočky využívané iným spôsobom a budú navštevované menej často“. Začiatkom roka banka TSB oznámila, že v roku 2021 plánuje zatvoriť viac ako 150 pobočiek a zrušiť takmer 1000 pracovných miest. Allied Irish Bank chce znížiť počet zamestnancov o 1500, zlúčiť pobočky a uvoľniť prevádzkové priestory v snahe znížiť náklady.
Druhá najväčšia nemecká banka Commerzebank zatvára viac ako 340 pobočiek a prepustí jednu tretinu svojich zamestnancov (asi 10 000 ľudí), aby znížila náklady. Na rozdiel od finančnej krízy, ktorá sa začala v roku 2008, však banky nezatvárajú pobočky len na znižovanie nákladov. Výrazne investujú do technológií na zlepšenie služieb zákazníkom prostredníctvom digitálnych kanálov a finančných technológií (fintech).
Podľa tohtoročného prieskumu inovuje 38 % bánk investovaním do fintech startupov alebo ich akvizíciou, zatiaľ čo 24 % uvádza, že sa podieľa na sandboxoch na testovanie nových propozícií. Banky sa zamerajú na zlepšovanie úrovne služieb zákazníkom a budú využívať rôznych partnerov pre produkty a služby pre klientov. Väčšina (80 %) opýtaných bankárov uviedla, že banky sa budú odlišovať skôr podľa úrovne služieb ako podľa produktov.
Zdroj: computerweekly.com.
Zobrazit Galériu