SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement

Editorial: Sme pohodlní a hlúpneme. Čo s tým?

3

Tento rok oslavujeme 25 rokov od vydania prvého čísla PC REVUE. Za ten čas sa toho veľa zmenilo. Technológie, ľudia, kancelárie. Možno by to stálo aj za samo­statnú publikáciu, lebo zažili sme toho ­naozaj dosť... Ale zmenila sa aj doba, v ktorej žijeme. Ľudia menej čítajú a je jedno, či to je print, alebo web. A keď si už niečo vyberú, tak skôr ľahšie témy, skôr bulvár a „pikošky“, aby bolo „o čom“, keď budú v spoločnosti. Menej sa vzdelávajú, menej si rozširujú obzory, menej sa zamýšľajú nad svetom okolo seba vrátane technológií, ktoré nás obklopujú teraz, a technológií, ktoré prídu k nám v blízkej budúcnosti a zásadným spôsobom ovplyvnia naše životy.

To sa týka strednej a staršej generácie.  V prípade tej mladšej je situácia ešte horšia. Text čítajú iba minimálne, preferujú obrázky a krátke videá, ktorých dokážu na jedno posedenie skonzumovať naozaj kvantum. Ani sa nestihnú nad ním poriadne zamyslieť. Iba ho rýchlo nahádžu do seba ako fastfood. Ospravedlňujem sa za zovšeobecňovanie a paušalizovanie, je to účelové, ale má to svoj význam, biele vrany, žiaľ, nie sú mainstream.

Svet okolo nás smeruje k zjednodušovaniu, k uľahčovaniu. To by samo osebe možno nebolo až také zlé, ale ako sprievodný efekt to prináša nedostatok výziev a prekážok, ktoré by bolo treba riešiť a ktoré na prirodzený progres potrebujeme. A výsledok? Degenerujeme. Neviem, či ste už počuli o Flynnovom efekte. Je založený na teórii, že priemerná inteligencia v spoločnosti je závislá od výživy, zdravotnej starostlivosti a vzdelania. A logicky, čím sú lepšie podmienky, tým viac rastie IQ spoločnosti. Od druhej svetovej vojny to bolo podľa meraní každú dekádu o tri body.

Nová štúdia nórskych vedcov však hovorí o tom, že dnešné deti sú menej inteligentné než predchádzajúce generácie a že priemerné IQ má klesajúcu tendenciu už niekoľko desaťročí. Jednou z príčin by podľa nich mohla byť zmena vyučovania matematiky plus to, že deti menej čítajú a viac sa venujú televízii a smartfónom. A ja by som doplnil ešte fakt, že svet sa zjednodušuje a ľudia nemajú dosť podnetov na „trénovanie“ svojej inteligencie.

Technologické firmy na Slovensku majú problém s akútnym nedostatkom IT-čkarov. Jeden z dôvodov, pre ktoré sem prišli veľké zahraničné technologické firmy a vytvorili si tu riadne obchodné zastúpenia, bolo množstvo lacnej a kvalifikovanej pracovnej sily. Dnes už nič z toho neplatí. Každý rok opúšťa IT fakulty len zlomok počtu absolventov v porovnaní s tým, čo generovali pred 10 – 20 rokmi. A lacní nie sú ani náhodou.

Nedávno sa mi sťažoval kamarát, riaditeľ slovenského zastúpenia veľkej zahraničnej technologickej firmy, ako sa pri pracovných pohovoroch musia prebíjať s konkurenciou o tých pár absolventov, ktorí sú na trhu k dispozícii. A keďže o sebe vedia, že sú nedostatkoví, licitujú svoju cenu, a ak im niekde ponúknu 3500 eur mesačne, ešte v ten deň si odbehnú ku konkurencii spýtať sa, či im nedá 3800... 

A prečo je málo absolventov? Lebo mladým sa nechce ísť študovať techniku, ktorá je náročnejšia. Radšej si vyberú pohodlnejší, hoci menej zaujímavý odbor, pri ktorom možno nie je uplatnenie až také isté a nie je ani tak dobre platené. Ale je to jednoduchšie, menej náročné štúdium. A veď „potom sa uvidí“.K čomu to celé smeruje? Sme pohodlní a hlúpneme. To je pre spoločnosť veľmi negatívny trend a navyše smerujeme do obdobia, keď sa budeme musieť vyrovnať s viacerými veľmi náročnými výzvami (nástup UI, geopolitická situácia, klíma a životné prostredie atď.).

Kto by mohol tento trend zmeniť, sú asi len rodičia a škola. Rodičia dokážu významne ovplyvniť výchovu, životné hodnoty a smerovanie svojich detí, len ak oni sami sú osvietení a vedia, ako na to. Čo podľa toho, ako vyzerá naša spoločnosť, nie je veľmi rozšírený jav... Aj škola by mohla významne zasiahnuť do výchovy detí, to by však musela byť úplne inak nastavená. A toho sa asi tak skoro tiež nedočkáme. 

Takže asi zostáva len to, aby si každý ­pomohol sám. Základ je byť zvedavý, všímať si svet okolo seba, vnímať, čo sa deje, a rozmýšľať nad tým, čo by sa dalo zlepšiť. A cesta, ako tú zmenu k lepšiemu dosiahnuť, sa už nájde. Dôležité je nebyť len konzumentom toho, čo vytvorí niekto iný, ale tvorcom. Tvorcom svojho osobného života a sveta okolo. Inak ten svet okolo vytvorí niekto iný a nebude sa nám to možno páčiť. Takže obzerajte sa, vnímajte, rozmýšľajte a tvorte.

A pre takýchto tvorcov chceme aj my robiť PC REVUE.
Hoci aj ďalších 25 rokov... smiley

Zaujímavé čítanie vám želá a za doterajšiu priazeň ďakuje

Martin Drobný

Zobrazit Galériu

Martin Drobný

Všetky autorove články
PCREVUE IT tech technológie clovek buducnost lifestyle internet mozog AR VR

3 komentáre

Veľa pravdivého... reakcia na: Editorial: Sme pohodlní a hlúpneme. Čo s tým?

24.7.2018 18:07
...sa mi javí v tomto výbornom článku, pán Drobný :)

S "odvrátenou" stranou nášho života uprostred búrlivého vývoja technológií sa stretávam aj ja.
"Všetko je na webe" má svoje neodškriepiteľné pozitíva, je fascinujúce sledovať, čerpať ale aj prispievať do kolektívneho rozumu, ktorý sa nám prihovára v mnohých podobách a uľahčuje nám naše bytie, akceleruje naše poznanie.
Na druhej strane, ako je to párkrát v článku napísané, "objektívne" sa znižujú nároky na naše pamäťové a rozumového schopnosti. Paradoxne sa mi tiež ukazuje, čím viac je intelektu okolo nás, tým menej začíname využívať svoju kreativitu, logicky uvažovať, hľadať súvislosti.

Viem, každé zjednodušenie do určitej miery pokuľháva, moje asi tiež, veď okolo nás sa deje toľko toho zaujímavého, prelomového, ba až fascinujúceho.
Ale mám pocit, akoby sa tieto atribúty spájali s čoraz s užšou skupinou machrov, fajnšmekrov, alebo rovno napíšem (špičkových) odborníkov.
A čoraz väčší počet ľudí sa stáva konzumentmi technológií, ktoré znižujú nároky na naše kognitívne schopnosti.

Mám viacero priateľov, ktorí sú učiteľmi na stredných školách, a vlastne doslova tvrdia tiež - hlúpneme. Dotýka sa to do určitej miery každého z nás, niekedy mám s tým problém sa vyrovnávať tiež.
Na jednom stretnutí, ktorého som sa zúčastnil, bolo 12 ľudí, z toho len jedna osoba a ja sme nemali účet na jednej sociálnej sieti. Keď sa mi spýtali, prečo, položil som im protiotázku, či čítali licenčné podmienky. Ani jeden, ja som ich čítal, tak som si zvykol, a preto som nie v tejto soc. sieti....
Je toho skrátka neúmerne veľa, čo nedokážeme spracovať a využiť a postupne aj rezignujeme.

Technológie ma fascinujú, ale musím sa učiť (zase, uff), ako ich byť ich pánom v roli používateľa a nie sluha.
Asi sa to dá, len ten čas...!
Súhlasím s pánom Drobným, rodina, škola a najmä jednotlivec, majú neľahkú úlohu - vytvoriť takú symbiózu s technológiami, aby sme duchovne aj intelektuálne nechradli, ale rástli.

Ešte raz vďaka za Váš článok, pán Drobný, ktorého obsah si vážim o to viac, že ste ho publikovali práve na Vašom webe.
Všetko dobré :)
Vlado Niederland
Reagovať

IA reakcia na: Editorial: Sme pohodlní a hlúpneme. Čo s tým?

17.7.2018 15:07
Komentár Evolučné teórie a prax stojí za to prečítať. Takto si predstavujem komenty umelej inteligencie.
Reagovať

Evolučné teórie a prax reakcia na: Editorial: Sme pohodlní a hlúpneme. Čo s tým?

14.7.2018 14:07
Radostná situácia má veľa úrovní. Keď by sa prehľadávala situácia, kde by bola radosť? Jedno je vyhlásenie, druhá je zápletka. Buďme na chvíľu úprimný sami za seba. Radostná situácia má veľa úrovní. Slovo situácia má veľa úrovní. Výmenná situácia má veľa úrovní. Zaujímavá situácia má veľa úrovní. Prístupná situácia má veľa úrovní. Lákavá situácia má veľa úrovní. Núkavá situácia má veľa úrovní. Reakčná situácia má veľa úrovní. Otázna situácia má veľa úrovní. Začínajúca situácia má veľa úrovní. Skutočná situácia má veľa úrovní. Prítomná situácia má veľa úrovní. Vzájomná situácia má veľa úrovní. Prežívaná situácia má veľa úrovní. Prešívaná situácia má veľa úrovní. Skladaná situácia má veľa úrovní. Skladaním situácia má veľa úrovní. Skladná situácia má veľa úrovní. Značná situácia má veľa úrovní. Známa situácia má veľa úrovní. Poznaná situácia má veľa úrovní. Spoznaná situácia má veľa úrovní. Prístupová situácia má veľa úrovní. Menná situácia má veľa úrovní. Moja situácia má veľa úrovní. Privlastnená situácia má veľa úrovní. Charakterná situácia má veľa úrovní. Prepojená situácia má veľa úrovní. Pojená situácia má veľa úrovní. Citlivá situácia má veľa úrovní. Citovaná situácia má veľa úrovní. Zájazdová situácia má veľa úrovní. Poznávacia situácia má veľa úrovní. Náučná situácia má veľa úrovní. Dvojená situácia má veľa úrovní. Pospájaná situácia má veľa úrovní. Viacnásobná situácia má veľa úrovní. Retiazková situácia má veľa úrovní. Údajná situácia ma veľa úrovní. Údajová situácia má veľa úrovní. Obchodná situácia má veľa úrovní. Unesená situácia má veľa úrovní. Nesená situácia má veľa úrovní. Prekladaná situácia má veľa úrovní. Ladená situácia má veľa úrovní. Ladná situácia má veľa úrovní. Siata situácia má veľa úrovní. Očakávaná situácia má veľa úrovní. Postupná situácia má veľa úrovní. Výberová situácia má veľa úrovní. Čakaná situácia má veľa úrovní. Spriaznená situácia má veľa úrovní. Umelecká situácia má veľa úrovní. Odovzdaním situácia má veľa úrovní. Odovzdávaná situácia má veľa úrovní. Konštrukčná situácia má veľa úrovní. Architektonická situácia má veľa úrovní. Zmysluplná situácia má veľa úrovní. Taká situácia má veľa úrovní. Transformačná situácia má veľa úrovní. Keď by sa prehľadávala situácia, kde by bola radosť?

Dajme tomu, že som pohodlný a hlúpnem. Aký charakter môže mať pohodlnosť aby hlúposť kvitla?

„Čo je to ignorancia? Umný človek, ešte keď všetko ani nezačalo, všetky zmysluplné konania boli súčasťou všetkých všakovakých unesení, ako v zaľúbení neorientujúc sa zmyslami, ktoré stratili svoje zmyselné pohnútky. Zamieňajú si architektonické supraelementárne singularity - súc plocha, povrch, prelínanie, a splývanie, spoločne, zozbierajúc sa do realitných bodov aj umom prítomných konaní – ako sú privlastnenia vlastností bodov, a podmienené zdravosti odzrkadlených retiazok skladaním šiestich energetických objektov ako sú viazané privlastnenia vlastností qubitov. Ako v zaľúbení súc mám závoj optický unášaný okúzleným kvetom podnebia, či ďalším polarizovaným svitom.

Umný človek, na ploche reality sa nenachádza ornament nenamaľovaný, avšak uneseným umom v zamieňaní sa nechá vnášať. Keďže uneseným umom vnášaním, nielen že závoj kúzelný na strojení povahy prázdna spočívania priestoru, ale tiež zozbieraný predstavou kúzelného ornamentu. Pretože ten závoj spočívania [sa nechá vnášať], ostáva v obratnom objavovaním a miznutím. Práve tak sa menuje nezáujem.

...“

Dajme tomu, že by sme radi položili otázku nasledovnú. Čo je spoločný menovateľ mikroekonomicky a makroekonomicky? Kto by ale vedel užitočne a spoľahlivo odpovedať na danú otázku? No predsa čitateľ. Vďaka čomu je tomu tak? No predsa vďaka zájazdu. Akému zájazdu? No predsa agentúrnemu zájazdu. Kam? No predsa preč z výcvikových priestorov „Sme pohodlní a hlúpneme“ do rekreačných priestorov „Čo s tým?“. Kto to bude platiť? No predsa agenti a agentky. Prečo? Preto, lebo je to stratégia agentúrneho zájazdu. Akú taktiku zvoliť? Platí sa navzájom radiť a poradiť. Kde? Veď predsa si treba nájsť pohodlnú a bezpečnú plochu so správnym a užitočným povrchom dovoľujúceho pohodlie rozoznávanie, prijateľnosť, spokojnosť. Kde sú experti a expertky na uvádzanú bezproblémovosť problematiky? No predsa v cestovnom ruchu. Čím ich motivovať? No predsa ich treba nalákať. A keď to je problematické? Tak spolupracujte so spriaznenými zájazdovými agentúrami, nevynechajte ani inak priateľské agentúry, skrývajú poklady umné nevyčísliteľné. Kto nám pomôže so zabezpečením. To je nedôvodná otázka. Tak čo nám pomôže so ubezpečením? Všímavosť a opatrnosť v správne užitočnom pomere. Kde zohnať recepty? Treba mať vieru. To je základ snaženia. Treba sa prekonať v sústreďovaní a zozbieraní. Na to treba správne a ohľaduplné predsavzatie, ináč viera nebude. Aby nebolo predsavzatie slepé, musí byť vedomie prítomné tak, že telo a myseľ chodia trénovať spolunažívanie. Ak je spolupracovanie v poriadku, tam umnosť kvitne. Potom sponzor je čistá radosť.

Rekreačná oblasť „čo s tým?“ sa opúšťa? To je skutočne radostná otázka. Radostná situácia má veľa úrovní. Keď by sa prehľadávala situácia, kde by bola radosť? Jedno je vyhlásenie, druhá je zápletka. Kam sa ide z rekreačnej oblasti? No predsa do práce, a kto bude prevádzkovať zájazdové agentúry? Agenti a agentky. Je nás dosť? Tam kde všetci chýbajú tam dosť sa nepreberie k ničomu ani len nikam. Chýba niekto? Je nás dosť. Čo s tým? Ponúknuť zájazd šitý na mieru. A zatiaľ kým príde prijateľná ponuka, čo dáva zdravý zmysel? Starať sa o trpezlivosť pri učení a cvičení oddychovať pri cvičení a učení zmysluplného zdravotného stavu nositeľa a vedomostí záujmu o spoluprácu za radostnejšie dneskajšky.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať