SAMSUNG_112022 Advertisement SAMSUNG_112022 Advertisement SAMSUNG_112022 Advertisement

Editorial: Ťažká doba ako príležitosť na zmenu

0

Ideme do náročného obdobia, ktorého súčasťou bude asi aj prepúšťanie vo firmách. S tým nič nenarobíme, je a bude to bolestivé. Recesia sa pravdepodobne potiahne s nami dlhší čas, preto nie je rozumná stratégia v plnej miere sa sústrediť na získanie podobného zamestnania v inej firme, keďže jednak bude nábor zamestnancov v značnej miere obmedzený, jednak aj v novom zamestnaní sa môže situácia s prepúšťaním opakovať.

SAMSUNG_112022_M Advertisement

Lepšia stratégia je poobzerať sa po alternatívnych zdrojoch príjmu, z ktorých sa možno časom stane váš hlavný a potom už nebudete odkázaní na konexie alebo sympatie pri náborovom pohovore. Samozrejme, sú profesie, ktoré sú bezpečné alebo dokonca aj v dnešnej dobe nedostatkové, ale nie každý môže ísť robiť rušňovodiča alebo lekára.

Navyše do toho všetkého zasahuje automatizácia a robotizácia plus stále vo väčšej miere bude aj umelá inteligencia. Áno, teraz by mala pokračovať pasáž o tom, ako sa treba celoživotne vzdelávať, získavať nové zručnosti, rozvíjať svoje schopnosti atď., čo je, samozrejme, pravda a platí to, ale skúsme sa na to pozrieť inak.

Je dobré položiť si otázku, čo vás naozaj baví, čo by ste v živote chceli robiť, ale nedostali ste príležitosť, lebo vás rodičia prihlásili do školy, ktorá vás nebavila. Alebo ste dostali pracovnú ponuku, ktorá vám doteraz zaistila bezpečný príjem a vy ste mali strach to miesto opustiť, lebo musíte splácať hypotéku, živiť rodinu atď.

Teraz, keď možno prídete o zamestnanie (čo vám, samozrejme, neprajem), sa vás už nikto nebude pýtať, či sa vám chce alebo nechce, či máte obavy z budúcnosti. Proste sa to stane. Zrejme sa asi tak ľahko nezbavíte nepríjemných pocitov, čo ďalej, ale skúste tlak, ktorý na vás zrazu doľahne, využiť nie na nadávanie na spoločnosť, osud, vesmír atď. alebo utápanie sa v úzkostných stavoch, ale skôr na niečo konštruktívne. Na inventúru svojich schopností a vedomostí, na audit toho, čo viete ponúknuť, s čím sa viete uplatniť, za čo vám bude niekto ochotný zaplatiť. Nie ako zamestnanec, ale ako poskytovateľ nejakej služby, výrobca produktu atď., ktorý nebude závislý od zamestnávateľa. Možností je habadej a často ich máme rovno pred nosom, len ich nevidíme. No stačí zmeniť uhol pohľadu, spôsob rozmýšľania a zrazu príde nápad, ktorý stačí ďalej rozvíjať. Doplniť si potrebné vzdelanie, zručnosti, skúsenosti a ísť do toho.

Ak sa dostanete do takejto situácie, skúste sa pri výbere svojho „projektu“ zamerať nielen na to, ako čo najviac, čo najrýchlejšie a najjednoduchšie zarobiť, ale skôr na to, čo vás naozaj bude dlhodobo baviť, čo vás urobí šťastným. Keď vesmír vidí, že robíte niečo s nadšením a potešením, pomôže vám. Prihrá vám do cesty nové príležitosti, zákazníkov, partnerov atď. Samozrejme, váš projekt musí byť zmysluplný a prínosný pre spoločnosť. Tak to jednoducho funguje.

Doba, v ktorej žijeme, je doba zmien. Dobre to ukázala aj pandémia, keď sa zrazu – hoci pod tlakom – našla možnosť robiť aj z domu. Samozrejme, je to o rovnováhe. Je super, že ľudia majú pri práci z domu väčšiu flexibilitu zladiť si pracovný a súkromný život, ale nesmie to byť na úkor zamestnávateľa, teda zníženia produktivity a efektivity práce. Nevyvážený systém príjmu a výdaja energií (práca/pláca) skôr či neskôr skolabuje. Ak je však systém rozumne nastavený, môže veľmi dobre fungovať. Tradičný systém formálneho chodenia do práce na 8 hodín denne a 5 dní v týždni stráca na význame. Pre obe strany je efektívnejšie využívanie zdrojov podľa potreby. Takže keď si už budete rozbiehať svoj nový projekt, prideľte mu toľko svojej pozornosti, času a energie, koľko dáva zmysel. Zefektívnite trávenie času (vybavovanie mailov, stretávanie sa, telefonovanie), optimalizujte svoje denné „procesy“, zautomatizujte, delegujte a outsourcujte všetko, čo sa dá, a sústreďte sa iba na to, čo je vaša skutočná doména. Oblasť, kde viete pridať svoju hodnotu, to, čo vás baví, čo vás robí šťastným.

Je prezieravé byť o krok vpred pred konkurenciou, a tak si pozrite, ako sa vyvíjajú profesie v zahraničí, o aké zručnosti a schopnosti bude záujem o pár rokov. Pozrite sa, čo vám treba na to, aby ste sa stali inovatívnym odborníkom vo svojej oblasti alebo malou firmou, ktorá vytvorí úplne nový trh, na ktorý vstúpite ako prví. Stačí googliť a hľadať.

Krízové obdobia boli tie, keď sa nanovo rozdávali karty a vznikli firmy ako Google či LinkedIn, prípadne dávnejšie Microsoft a Apple. Treba byť trošku aj vizionárom, predvídať budúce potreby zákazníkov alebo prísť na trh s niečím úplne novým, čo si ešte len nájde svojho zákazníka. To umožní premeniť krízu na príležitosť a posunúť kvalitu života na vyššiu úroveň. Tak nám v tom držím palce.

Zaujímavé čítanie novembrového vydania vám praje

Martin Drobný

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať