SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement

Elektrické kolobežky možno ani nie sú až tak šetrné k životnému prostrediu

Technológie
1

Spoločnosti ako Bird a Lime vyhlasujú, že ich elektrické kolobežky sú skvelé pre životné prostredie. Táto predstava sa v ľuďoch zakorenila, čo viedlo k veľkému rastu popularity e-kolobežiek. No nová štúdia uverejnená v časopise Environmental Research Letters naznačuje, že to nie je celkom tak. Fakt, že samotné kolobežky nezanechávajú uhlíkovú stopu, ešte neznamená, že aj ich výroba, preprava a nabíjanie sa zaobídu bez emisií.

Vedci zo Štátnej univerzity v Severnej Karolíne sa rozhodli zistiť, v akej miere škodia prostrediu e-kolobežky počas celého ich životného cyklu. Ukázalo sa, že väčšina škôd vzniká vo výrobe, ktorá sa uskutočňuje prevažne v Číne, a ich preprave, ktorá sa zvyčajne realizuje autami. Večer, keď používatelia odstavia kolobežky na chodníkoch, pracovníci dodávateľských firiem ich pozbierajú a dopravia na miesto nabíjania. Potom ich zasa rozmiestnia na miesta, kde si ich používatelia s najväčšou pravdepodobnosťou ráno vyzdvihnú.

Vedci započítali emisie skleníkových plynov, ktoré vznikajú pri výrobe a premiestňovaní kolobežie, ako aj relatívne malé množstvo emisií pochádzajúcich z prepravy materiálov z Číny do USA a nabíjania kolobežiek. Všetky tieto údaje použili na výpočet celkových emisií pripadajúcich na míľu jazdy na e-kolobežke. Potom výsledky porovnali s množstvom emisií pripadajúcich na jednu míľu pri iných spôsoboch dopravy.

Aké bolo ich zistenie? Kolobežky zvyčajne produkujú viac emisií ako štandardný dostatočne vyťažený autobus, elektrický moped, elektrický bicykel či bežný bicykel. Prieskum sa zameral aj na iné aspekty. Keby neexistovala možnosť jazdy na kolobežke, takmer polovica kolobežkárov tvrdí, že by namiesto toho použili bicykel alebo išli pešo.

Ďalších 11 percent by nastúpilo do autobusu, čo je podľa štúdie takisto zelenšia alternatíva, ak ním cestuje dostatočný počet cestujúcich, a 7 percent by necestovalo vôbec. Iba 34 percent uviedlo, že by použili vlastné auto alebo službu ako Uber alebo Lyft. Spoločnosť Lime minulý rok oznámila, že sa bude usilovať o ekologizáciu svojej flotily, napríklad nákupom energie z obnoviteľných zdrojov. Aj autori prieskumu navrhujú mestám niekoľko opatrení na ekologickejšiu prevádzku e-kolobežiek.

Patrí medzi ne napríklad umožnenie, aby kolobežky zostali na noc na verejných priestranstvách, aby pracovníci dodávateľských firiem nemuseli jazdiť po meste a hľadať ich, ako aj použitie ekologických vozidiel pri ich zhromažďovaní. Vhodné by bolo aj účinnejšie zakročiť proti vandalom, ktorí poškodzujú e-kolobežky a spôsobujú, že ich reálna životnosť v mestách je len asi dva mesiace. Takýto vandalizmus má za následok zvyšovanie výroby a vyššie materiálové zaťaženie.

Zdroj: vox.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články
elektrina elektro stroj kolobezka doprava eko ekologia bateria

1 komentár

vôbec nie sú reakcia na: Elektrické kolobežky možno ani nie sú až tak šetrné k životnému prostrediu

12.8.2019 14:08
Tí ľudia si to nekupujú preto, že by to bolo ekologické. Kupujú si to preto, aby nemuseli cestovať MHD s cigáňmi. A normálnym ľuďom potom nadávajú do extrémistov. https://www.mojevideo.sk/video/27d37/nehoraznost_ciganov_vyhodili_z_autobusu.html
Fero KE
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať