ACER_november Advertisement ACER_november Advertisement ACER_november Advertisement

Elektromobily nepreťažia elektrickú sieť. Dokonca by jej mohli pomôcť

Technológie
0

V septembri kalifornská elektráreň vyzvala zákazníkov, aby počas spaľujúcich horúčav šetrili energiou tým, že v určitých hodinách nebudú nabíjať svoje autá. Niektorí politici to využili na to, aby odsúdil elektrické autá ako „nový spôsob, ako preťažiť už kolabujúcu energetickú sieť v Kalifornii“. Odborníci na energetiku a dopravu s tým však nesúhlasia. Čoraz viac elektrických áut síce časom zvýši energetické nároky, čo si podľa nich bude vyžadovať robustnejšiu sieť a inteligentnejšie návyky nabíjania, ale nie je to dôvod na okamžitý poplach. Pri starostlivom plánovaní bude elektriny dostatok.

Hoci Kalifornia má viac elektrických vozidiel ako ktorýkoľvek iný štát, tvoria len 0,4 % všetkej spotreby energie počas špičky. Dokonca aj podľa odhadov do roku 2030 by približne 5,6 milióna elektrických osobných áut, nákladných áut a dodávok predstavovalo len 4 % maximálneho zaťaženia. Aj keď predaje EV v USA rastú, Američania svoje autá používajú v priemere 12 rokov, takže potrvá ešte dlho, kým sa celá americká flotila zmení. Inštitút Rocky Mountain (RMI), skupina zaoberajúca sa výskumom udržateľnosti, predpokladá, že celkový dopyt po energii v USA porastie o 1 % až 2 % ročne v dôsledku prijatia elektromobilov.

S rastom zaťaženia sa niektoré energetické spoločnosti už nejaký čas nemusia vyrovnávať, výzvou však bude prechod krajiny na obnoviteľné zdroje energie. Podľa odborníkov bude potrebná modernizácia siete, aby sa zvládlo zvýšené zaťaženie. Štúdia Brattle Group z roku 2020 uvádza, že 20 miliónov ľahkých EV na amerických cestách do roku 2030 bude vyžadovať investíciu 45 až 75 miliárd USD do robustnejšej výroby, distribúcie a skladovania energie.

Na rozdiel od chladničky, ktorá potrebuje udržiavať potraviny chladné 24 hodín denne a 7 dní v týždni, typické elektrické auto môže byť zaparkované 23 hodín denne. To poskytuje veľkú flexibilitu, pokiaľ ide o to, kedy sa nabíja. Posun nabíjania na časy, ktoré sú pre sieť najvýhodnejšie (napríklad cez noc, keď je dopyt nízky, alebo počas dňa, keď je vysoká ponuka solárnej energie), môže výrazne znížiť špičku v sieti. RMI považuje nedávnu vlnu horúčav v Kalifornii za dôkaz, že riadené nabíjanie funguje.

Ľudia si prispôsobili svoje návyky a štát sa vyhol výpadkom prúdu. Ak budú vodiči pokračovať v nabíjaní, kedykoľvek sa im zachce, bude treba vybudovať extrémne robustnú sieť. No technológia smart-grid, ktorá dáva vozidlám pokyny, kedy sa majú nabíjať, by mohla veľmi pomôcť pri zvládaní špičkového zaťaženia a odstrániť potrebu modernizácie infraštruktúry v mnohých oblastiach. 

Nedávna štúdia ekosystému elektromobilov v roku 2035 zistila, že povzbudzovanie ľudí, aby nabíjali počas dňa, by mohlo západným štátom ušetriť miliardy na investíciách do skladovania energie. Zvýšená výroba solárnej energie bude vyžadovať batérie na ukladanie elektriny na nočné použitie, ale denné nabíjanie túto potrebu znižuje. Podľa niektorých odborníkov by elektromobily mohli v budúcnosti dokonca posilniť energetické siete, ak sa budú používať šikovne.

Technológia Vehicle-to-Grid alebo V2G by premenila elektrické autá na distribuovaný batériový systém, ktorý by pomohol energetickým spoločnostiam skladovať elektrinu v prípade núdze alebo v čase nadmerného dopytu. Táto budúcnosť je síce ešte veľmi vzdialená, ale automobilky už pracujú na podobných technológiách. Napríklad pick-up Ford F-150 Lightning môže fungovať ako záložný generátor a napájať domácnosť až tri dni.

Zdroj: autoblog.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať