PANASONIC PANASONIC PANASONIC

FORD Mustang Mach-E EV MAX AWD / Rodinný žrebec „po elektricky“

0

Neviem, či vôbec niektorý elektromobil zaznamenal ešte pred svojím uvedením takú diskusiu a reakcie ako Ford Mustang Mach-E. Možno je to práve odkaz na slávneho predka, ktorý zapríčinil u ortodoxných fanúšikov veľké očakávania a množstvo predsudkov. Pravda však je, že Mustang s V8 už v Európe tak hneď neuvidíme, takže je tu jeho plne elektrická alternatíva. Poďme sa teda pozrieť, nakoľko ho dokáže nahradiť.

Pri prvom kontakte s autom ma trochu zaskočila jeho veľkosť. Zatiaľ čo Američania sa vyžívajú vo veľkých autách, pre našinca je to stále trocha neobvyklé. Niežeby sme u nás veľké autá nemali, ale dizajn Mustanga Mach-E pôsobí už na pohľad masívnym dojmom a po usadnutí dovnútra sa tento dojem iba prehĺbi. Predná maska je plná a zvýraznená čiernym lemom a, samozrejme, cválajúcim mustangom v strede. Nasávanie chladiaceho vzduchu je riešené elektricky ovládanými žalúziami v spodnej časti, ktoré sa otvárajú iba v prípade potreby, aby inak nenarušovali čistú aerodynamiku auta. Predné svetlá využívajú matrixovú technológiu a denné LED svietenie. Pod dlhou prednou kapotou nájdete predný batožinový priestor s objemom až 100 l, do ktorého s prehľadom zmestíte nabíjacie káble aj príslušenstvo. To je práve pri elektromobiloch užitočná výbava. Zadná časť odkazuje na klasický Mustang tvarovaním svetiel, ale celkovo v Mach-E spoznáte klasický Mustang iba vo veľmi hrubých črtách. No niežeby to prekážalo. Auto vyzerá veľmi pekne a dynamicky. Zadná časť trochu klame telom. Dvojfarebné lakovanie dáva autu na prvý pohľad tvar coupé, zatiaľ čo karoséria je SUV. Pri nastupovaní si všimnete netradične riešené „kľučky“, ktoré tu vlastne chýbajú. Na predných a zadných dverách nájdete iba podsvietené tlačidlo, ktorým sa dvere otvárajú. Servomechanizmus ich pootvorí, aby ste ich mohli chytiť a otvoriť. Na B stĺpiku je navyše čisto americká vychytávka, podsvietený rad dotykových tlačidiel s číslami, vďaka ktorým môžete otvoriť auto pomocou PIN kódu. Je to zaujímavá funkcia, ak napríklad idete plávať a nechcete nechávať kľúče od auta na brehu, jednoducho ju aktivujete a necháte kľúče v aute. Pri návrate zadáte PIN a otvoríte si. Tento typ otvárania servom môže byť trochu zradný v zimnom období, ak vám auto namrzne, ale to som nemal možnosť vyskúšať, takže ťažko povedať, ako to má výrobca ošetrené.

Po nastúpení dovnútra vás osloví kvalitne spracovaný interiér s obrovským 15,5" na výšku orientovaným displejom multimediálneho systému, z ktorého vystupuje otočný ovládač. Je to jeden z najväčších takýchto displejov v aute a konkurujú mu iba niektoré prémiové modely. Virtuálny prístrojový panel je tvorený 10" ultraširokouhlým obdĺžnikovým displejom s vysokým rozlíšením, ktorý zobrazuje všetky dôležité jazdné parametre. Žiaľ, jeho potenciál nie je príliš využitý a zobrazenie nemožno nijako meniť. Vzhľadom na kvalitu displeja je to trochu škoda. Ináč je však jeho zobrazenie zrozumiteľné, s dostatočne veľkými a názornými grafikami. Oba displeje môžu využívať bielu alebo tmavú tému, možno si nastaviť ich prepínanie podľa dennej doby. Systém funguje pod taktovkou ICE4 Sync 4 od Fordu. Grafika je jednoduchá a zrozumiteľná, no neuškodilo by jej viac nápaditosti. Veľké ikony sa dobre ovládajú, niektoré voľby sú však zbytočne rozhádzané po ponukách. Spodnú časť displeja, kúsok nad otočným ovládačom hlasitosti, má zabraný panel klimatizácie. Pod hlavným oknom môžete mať zobrazený pás rýchlych volieb. Výborne je implementovaná navigácia, ktorú možno zobrazovať takmer na celej obrazovke, rovnako ako obraz z 360° kamier. Navigácia pri plánovaní trasy zobrazí viac variantov aj s predpokladaným dojazdom na batériu po dorazení do cieľa. To je užitočná funkcia, ale systém túto informáciu nezobrazuje počas jazdy tak ako niektorá konkurencia. Android Auto a Apple CarPlay sa pripájajú bezdrôtovo. Ich okno obsadí asi polovicu displeja, ale nedá sa roztiahnuť na celý. To je však skôr problém týchto systémov, ja som testoval Android Auto. Z hľadiska elektrickej jazdy palubný počítač vám po jazde ukáže sumár využívania energie aj štýlu jazdy.

Auto má bohatú technologickú výbavu a nájdete tu aj niekoľko zaujímavých asistentov, ktoré zatiaľ nie sú úplne bežné. Samozrejmosti sú adaptívny tempomat s udržiavaním v jazdných pruhoch, sledovanie mŕtvych uhlov, prednárazový systém s auto­nómnym brzdením, sledovanie križujúcej premávky za vozidlom, asistent odbočovania vľavo s automatickým brzdením, asistent na jazdu v kolóne a veľa ďalších. Vo výbave nájdete aj príplatkové automatické parkovanie alebo asistent vyhýbacieho manévra. Automatické parkovanie pracuje autonómne so stlačeným bezpečnostným tlačidlom. V príplatkovej výbave sú takisto elektricky nastaviteľné predné sedadlá s bedrovou opierkou pre vodiča a nádherná celosklená strecha s izotermickým sklom.

Výbavou sa teda rozhodne nešetrilo, aj keď v tejto cenovej kategórii by to malo byť štandardom. Mach-E však vyniká aj v parametroch pohonu. V testovanej verzii využíva batériu s kapacitou až 98,7 kWh, ktorú možno nabíjať výkonom až 150 kW na DC nabíjačke, vstavaná AC nabíjačka je trojfázová s výkonom 11 kW. 150 kW nabíjanie je síce výkonné, vzhľadom na kapacitu batérie je však pomalé, na nabitie z 10 na 80 % si počkáte 45 minút. Nie je to tragédia, ale väčšina konkurencie to zvláda do 30 – 35 minút. O pohon všetkých kolies sa stará dvojica elektromotorov s celkovým výkonom 258 kW a krútiacim momentom 580 Nm, ktoré ho dostanú z 0 na 100 km/h za 5,1 s. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h. Dojazd podľa WLTP je v tejto konfigurácii udávaný až 540 km. Je pravda, že vozidlo má jednu z najväčších batérií, aké sa dnes používajú. My sme v kombinácii 60 % diaľnice a 40 % okresiek dosiahli spotrebu 21 kWh/100 km a dojazd 410 km. Pri šetrnej jazde po okreskách je reálny dojazd na úrovni 480 – 500 km, ale pri takomto výkonnom aute je málo pravdepodobné, že by niekto takto jazdil, takže tých 400 km bude reálnejších. Je to dostatočný dojazd aj na dlhšie trasy.

Jazdné vlastnosti auta sú veľmi dobré, hoci vysokú hmotnosť v zákrutách cítiť. Osobne ma trochu sklamalo naladenie podvozka, ktorý je síce dobrý na dynamickú jazdu, pri normálnom jazdení je však naladený príliš tvrdo a pri jazde po horších cestách je veľmi citlivý hlavne na priečne nerovnosti, na ktorých nepríjemne poskakuje. Vcelku je však Mustang Mach-E zaujímavý elektromobil, ktorý splní aj ambície športovejšie založených vodičov. Keby vám nestačil výkon testovanej verzie, k dispozícii je aj výkonnejšia GT s výkonom 358 kW a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 3,7 s.

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km): 19-21
• Dojazd v teste (km): 430-480
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 50
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 89
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 148
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 45

Technické údaje:

• Kapacita batérie 60 kWh, pohon 2WD (predný), výkon motora 160 kW, 300 Nm, nabíjanie DC max. 130 kW (podpora 500 V), AC 22 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 7,5 s, max. rýchlosť 160 km/h, dojazd WLTP 450 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Spracovanie, technologická výbava, jazdné vlastnosti, matrixové svetlá, dizajn
- DC nabíjanie by mohlo byť výkonnejšie

• Cena modelu od (s DPH):  79 990 EUR
• Testované vozidlo (s DPH): 84 870 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať