Ferrari má riešenie na jazdu v meste a stopne vás skôr, než niečo odriete
Superšporty milujú nízke čelá a agresívne aerodynamické „splittery“. Realita mestských obrubníkov a retardérov však milosrdná nebýva a jeden neopatrný nájazd dokáže stáť stovky až tisíce eur. Ferrari preto prihlásilo patent, ktorý rieši problém inak než doterajšie zdvíhanie nápravy.

Zdroj Foto: Ferrari
Auto má samo zastaviť skôr, než sa splitter dotkne prekážky. Podstata je jednoduchá a šikovná. Sústava senzorov priebežne meria voľnú výšku medzi autom a prekážkou a vyhodnocuje, či existuje bezpečný prejazd.
Keď hrozí kolízia, najprv sa ozve varovanie vodičovi. Ak ho ignoruje alebo nestihne reagovať, systém aktivuje brzdy a auto zabrzdí. Patent opisuje, že výpočet rýchlosti prebieha zmenou vzdialeností v reálnom čase.
Nejde teda o slepú dôveru v mapy či uložené body, ale o aktuálnu fyziku pod kolesami. Výhodou je, že odpadá hmotnosť a komplexnosť hydrauliky zdvihu. Menej dielov znamená menej porúch aj lepšie využitie priestoru v nose vozidla.

Zdroj Foto: Ferrari
Ferrari pritom neruší existenciu iných riešení. Naopak, systém môže byť ďalšou vrstvou ochrany k zdvíhaniu nápravy alebo k databázam známych prekážok. Užitočná je aj komunikácia s vodičom. Upozornenie sa môže zobraziť priamo v kabíne alebo v spriahnutej aplikácii. Zmysel to má aj pri pomalej jazde v garážach a pri vjazdoch so zlomom sklonu.
Najdrahší uhlíkový diel auta tak chráni „neviditeľný bodyguard“, ktorý sa nespolieha na schopnosti vodiča. Dopad na hodnotu auta je neprehliadnuteľný. Aj drobné škrabance vpredu vedia pri predaji zraziť cenu a zanechať trvalú kozmetickú pamiatku.
Nie je isté, kedy a v akej forme sa nápad dostane do sériovej výroby. Patenty sú bránou do budúcnosti, nie sľubom termínu, no princíp je jasný a praktický. Ak sa riešenie rozšíri, môže zmeniť štandard starostlivosti o supersporty.
Zdroj: supercarblondie.com.
Zdroj Foto: Ferrari
Zobrazit Galériu