
Ford chystá revolúciu: Nové batérie sľubujú nižšie ceny a dlhší dojazd
Automobilka Ford ohlásila významný pokrok vo vývoji batérií pre elektromobily, ktorý by mohol znamenať prelom v dostupnosti a praktickosti elektrických vozidiel. Spoločnosť pracuje na novej generácii batériových článkov s vysokým obsahom mangánu (označovaných ako LMR – lithium manganese rich), ktoré majú potenciál "bezprecedentne" znížiť výrobné náklady a zároveň zvýšiť dojazd elektromobilov. Cieľom je dosiahnuť cenovú paritu s vozidlami so spaľovacími motormi.
Tento vývoj prebieha v špecializovanom centre Fordu pre výskum batérií v meste Romulus v Michigane a technológia je už vo svojej druhej generácii, čo naznačuje, že nejde len o počiatočný laboratórny experiment. Kľúčovou výhodou použitia mangánu je eliminácia drahých a často kontroverzne ťažených kovov ako kobalt a nikel z komponentov batérií.
Hoci katódová chémia LMR nie je úplnou novinkou – používala sa napríklad už v prvých modeloch Chevrolet Volt – jej širšiemu komerčnému využitiu doteraz bránili problémy s výkonom pri vysokých prúdových hustotách. Inžinieri Fordu však zrejme našli spôsob, ako tieto prekážky prekonať. Napriek tomu, že niektorí experti vyjadrili istú skepsu z dôvodu nedostatku zverejnených detailných technických schém nových batérií, Ford má v oblasti elektromobility za sebou viacero úspechov, ktoré podporujú jeho ambície.
Napríklad model Mustang Mach-E dosiahol v Anglicku rekordný dojazd 569,64 míľ na jedno nabitie. Spoločnosť tiež aktívne patentuje inovatívne nápady pre EV, ako napríklad realistickú manuálnu prevodovku pre elektrické vozidlá. Vývoj vlastnej batériovej technológie a prevádzka špecializovaných výskumných centier je zároveň príkladom snahy o vertikálnu integráciu, ktorá môže automobilkám poskytnúť väčšiu kontrolu nad kľúčovými komponentmi, znížiť riziká v dodávateľskom reťazci a umožniť rýchlejšie inovácie.
Trh s elektromobilmi v USA naďalej rastie; v prvom štvrťroku 2025 sa predalo takmer 300 000 kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 11,4 %. Nahradzovanie vozidiel so spaľovacími motormi elektromobilmi je kľúčové pre znižovanie emisií skleníkových plynov a zlepšovanie kvality ovzdušia. Prechod na elektromobilitu je podporovaný aj rôznymi stimulmi, ako sú daňové úľavy (v USA až do výšky 7 500 dolárov) a odhadované úspory na palive a údržbe vo výške približne 1 500 dolárov ročne. Ford dokonca inštaluje domáce nabíjacie stanice pre svojich oprávnených zákazníkov.
Na druhej strane, Ford minulý rok priniesol aj zmiešané správy, keď sa rozhodol zmeniť zameranie svojho závodu v kanadskom Ontáriu z výroby elektromobilov späť na montáž nákladných vozidiel so spaľovacími motormi. Toto rozhodnutie ukazuje komplexnosť a neistotu prechodu na elektromobilitu pre tradičné automobilky, ktoré musia vyvažovať súčasné zisky zo spaľovacích motorov s rozsiahlymi investíciami do budúcnosti EV. Schopnosť flexibilne reagovať na meniace sa trhové podmienky, technologické prelomy a regulačné tlaky bude pre úspech automobiliek v nasledujúcom desaťročí kľúčová.
Zdroj: thecooldown.com.
Zdroj Foto: depositphotos.com.