
Hyundai Ioniq 5 N / Z rodinného miláčika výkonná beštia
Hyundai v posledných rokoch posilňuje svoju výkonnú značku N účasťou v mnohých rely šampionátoch a ponukou vysokovýkonných preplňovaných motorov pre svoje spaľovacie modely. S úspechom elektrickej série Ioniq na trhu bolo len otázkou času, kedy výrobca príde s vysokovýkonným elektrickým vozidlom.
Na test sme dostali Hyundai Ioniq 5 N vo farbe Performance Blue s matným povrchom, s čiernymi doplnkami a oranžovým pásikom tiahnucim sa na spodnej hrane okolo celého vozidla. Táto kombinácia nenechá nikoho na pochybách, že ide o výnimočné auto, a pohľady okoloidúcich to potvrdzujú. Pravda, zaujímavý dizajn by bol trochu málo. Ioniq 5 N však v útrobách ukrýva dvojicu elektromotorov s pohonom všetkých kolies N - AWD s impozantným systémovým výkonom 478 kW (650 koní) a krútiacim momentom 770 Nm. Rozmery vozidla sú 4715 × 1940 × 1585 mm, s rázvorom 3000 mm. Vozidlo je vybavené batériou s celkovou kapacitou 84 kWh a využiteľnou kapacitou 80 kWh, ktorá pracuje s 800 V systémom. Nabíjanie podporuje až 240 kW CCS a vozidlo disponuje aj 230 V funkciou V2L (Vehicle-to-Load). Podľa WLTP je dojazd 448 km a pohotovostná hmotnosť je 2305 kg. Medzi ďalšie funkcie patria simulované zvuky motora, simulované prevody, výkonové displeje a aktualizácie OTA (over-the-air).
Po prepnutí do režimu N sa zobrazenie prístrojového panela zmení na športový režim
Základný dizajn Ioniq 5 N vychádza z bežného modelu, ale pri bližšom porovnaní ide v podstate o úplne iné auto. Verzia N pridáva okolo exteriéru množstvo vzduchových prieduchov, ako aj väčší zadný spojler a výraznejšie bočné prahy na celkový nižší a drsnejší vzhľad. Predný nárazník Ioniq 5 N je takmer úplne čierny, a to bez ohľadu na farbu exteriéru, čo pridáva k agresívnemu štýlu a ďalej ho odlišuje od štandardných modelov. Vpredu sú viaceré výrezy a prieduchy, ktoré zlepšujú prítlak a pomáhajú chladiť brzdy a batérie. Bočný profil Ioniq 5 N sa oproti bežnému modelu príliš nezmenil, ale je tu citeľný rozdiel vo svetlej výške. Model 5 N sedí nižšie pri zemi vďaka zníženému odpruženiu, ale aj pre väčšie bočné prahy. Jedna z vecí, ktorá robí model N unikátnym, sú rozšírené blatníky. Širšia karoséria dodáva autu agresívnejší vzhľad, ale Ioniq 5 N má aj širší rozchod, takže potrebuje extra oblúky, aby sa do nich zmestili pneumatiky. Pneumatiky na 21" zliatinových kolesách dodávané ako štandard sú Pirelli P Zero, ktoré, pochopiteľne, uprednostňujú priľnavosť pred nízkym valivým odporom. Zadná časť Ioniq 5 N je svalnatejšia a „squatovejšia“ v porovnaní s bežným modelom. Je to vďaka dvojitému zadnému spojleru, nižšiemu postoju a drsnejšiemu difúzoru, čo všetko prispieva k prítomnosti na ceste podobnej hot-hatchu.
V režime N Active Sound mozno nastaviť až tri zvukové režimy
Vo vnútri Hyundai Ioniq 5 N si všimneme množstvo rozdielov, aj keď celkový pocit sa výrazne nezmenil. Prvá vec, ktorú pri otvorení vozidla zbadáte, sú škrupinové sedadlá, ktoré nahrádzajú pohodlné predné sedadlá bežného Ioniq 5. Sú potiahnuté kožou a alcantarou a ponúkajú fantastickú bočnú oporu bez toho, aby boli nepohodlné na dlhších cestách. Žiaľ, sú iba mechanicky nastaviteľné, aj keď aspoň so svietiacim logom N pod opierkou hlavy. Nový volant sa prispôsobil väčšiemu počtu funkcií. Ako predtým sú tu ovládače pre zábavu a tempomat, ale výkonové tlačidlá sú exkluzívne pre verziu N. Modré tlačidlo vľavo hore umožňuje zvoliť jazdný režim, aby ste mohli rýchlo prepínať medzi normálnym režimom a režimami eco a sport. Vpravo hore sa skrýva impozantnejšia funkcia s označením NGB. To znamená N Grin Boost, ktorý vám po stlačení poskytne extra nárast výkonu na 10 sekúnd. Tým sa odomkne plný výkon vozidla a umožní vám predbiehať s ešte väčšou sebadôverou. Spodná časť volantu disponuje dvoma tlačidlami N – jedným na každej strane. Ich stlačením aktivujete preddefinované nastavenia, ktoré si nastavíte v multimediálnom systéme tak, aby zodpovedali každému tlačidlu. Týmto spôsobom môžete mať svoje obľúbené športové nastavenie na jednom tlačidle a uvoľnený režim na druhom a ľahko medzi nimi prepínať namiesto prechádzania viacerými menu. Za volantom vidíme najväčší trik Ioniq 5 N – pádla na radenie na simulované zmeny prevodových stupňov. Pri jazde v normálnom režime ovládajú úrovne rekuperácie ako v mnohých iných elektrických vozidlách. Panel prístrojov je rovnaký ako v normálnom Ioniq 5, ale tu môže slúžiť aj ako otáčkomer a ukazovať vám otáčky, pri ktorých jazdíte. To platí aj pre head-up displej, ktorý je rovnakou jednotkou, ako má bežný Ioniq 5, ale s pridaným otáčkomerom. Po prepnutí do režimu N tak zobrazuje aj pásikový ukazovateľ otáčok. Dvojica displejov zostala zhodná s Ioniq 5 vrátane špeciálnej antireflexnej vrstvy, rovnako aj ovládací panel pre klimatizáciu. Konzola medzi prednými sedadlami nie je pohyblivá, je tu stacionárny ostrovček, ktorý poskytuje tri nabíjacie porty USB-C, jeden zapaľovač a bezdrôtovú nabíjaciu podložku. K tomu všetkému patria veľké vrecká, kam si môžete uložiť veľa malých, často používaných predmetov. Medzi sedadlami je takisto miesto na väčšie predmety, ako je batoh alebo nákup, ako aj nejaký malý úložný priestor v lakťovej opierke. Namiesto bežného spätného zrkadla je Ioniq 5 N vybavený kombinovaným kamerovým zrkadlom. Zadná časť Ioniq 5 N tradične ponúka dostatok priestoru na nohy a hlavu. Úzke operadlá predných škrupinových sedadiel uvoľňujú veľa miesta pre zadných pasažierov, ešte viac ako v bežnom Ioniq 5, pritom už ten je jedným z najpriestrannejších áut v tejto kategórii. Sú tu aj pekné doplnky ako zadné žalúzie, vyhrievané sedadlá, plnohodnotná 230 V elektrická zásuvka a výduchy klimatizácie. Zadné sedadlá sa dajú posunúť ďalej do kufra, aby umožnili pasažierom lepšie uvoľnenie alebo spánok. Batožinový priestor s objemom 480 l je ešte menší ako v klasickom Ioniq 5, so sklopenými sedadlami ponúka 1540 l nákladového priestoru, škoda len, že chýba predný kufor (frunk).
Hyundai chce predefinovať segment hot hatch väčším, ale výkonnejším autom, ktoré si zachová všetky športové jazdné vlastnosti. Najexotickejšia funkcia 5 N je asi prítomnosť „prevodovky“. Aktivuje sa ako individuálny režim a nie je zapnutá, pokiaľ to sami nechcete. V kombinácii so simulovanými zvukmi motora, ktoré sa prenášajú cez reproduktory, napodobňuje auto so spaľovacím motorom. Pri „preraďovaní“ motor na krátky čas zníži ťah a potom zasa zaberie, aby ste cítili zatlačenie do sedadiel ako na spaľovacom aute. Celé je to sprevádzané zobrazovaním otáčok. Skrátka taká lepšia videohra. Našťastie všetky tieto efekty možno vypnúť a užívať si jazdu v skutočnom špičkovom elektromobile s omračujúcim zrýchlením, ktoré vás zatláča do sedadla po každom pohladení pedála v slušne odhlučnenej kabíne, kde počujete iba narastajúci aerodynamický hluk. Čo je pravdepodobne ešte dôležitejšie, je vynikajúci brzdný výkon, ktorý vám dodáva istotu pri posúvaní sa bližšie k limitu auta. Funkcia N drift optimizer vám umožní vychutnať si plné drifty na pretekárskom okruhu, ak to okolnosti umožňujú. V režime drift sa všetok výkon prenáša na zadné kolesá a počítač vyrovnáva, koľko výkonu dostane každé koleso, aby pomohol udržať optimálny uhol driftu. Je to síce zábavné, ale asi iba do prvej výmeny pneumatík, ktorá pri 21" Pirelli P Zero asi nebude lacná záležitosť. Pravdou však je, že ani s takýmto autom asi nebudete stále iba na okruhu a väčšinu jeho života strávite v bežnej premávke. A tu prichádza na rad zrejme najväčší benefit tohto auta. Napriek všetkej špičkovej technológii a vlastnostiam ide navyše stále o auto, do ktorého naložíte celú rodinu aj s batožinou a pokojne s ním vyrazíte na dovolenku. Celá posádka tu má nadštandardný priestor, o ktorom sa vám vo väčšine áut ani nesníva, a to vôbec nehovorím o množstve podobne výkonných áut, do ktorých si pohodlne sadnú najviac dvaja vpredu.
N má adaptívne tlmiče, ktoré stuhnú v športovom režime, ale umožňujú väčší zdvih odpruženia v komfortnom režime, čo vám umožní bez námahy používať Ioniq 5 N ako každodenné vozidlo bez obetovania komfortu jazdy. Reakcia volantu sa tiež výrazne líši v rôznych jazdných režimoch, čo vám dáva možnosť ľahko manévrovať jednou rukou na cestách do práce, ale poskytnúť presné vstupy pri jazde na okruhu cez víkendy. Ako je pre značku zvykom, Hyundai vybavil Ioniq 5 N všetkými druhmi bezpečnostných systémov a asistentov vodiča, ktoré nájdete aj v bežnej verzii. Efektivita je očakávane o niečo nižšia, takže v rámci okresiek a mesta sme dosiahli spotrebu 18,2 kWh, ale bez kúrenia a klimatizácie. V praxi však v takomto aute asi ťažko budete jazdiť stále defenzívnym štýlom, takže je to skôr teoretická hodnota. Napriek tomu čisto diaľničný dojazd okolo 385 km vôbec nie je zlý, hlavne ak auto nabijete za 18 minút.
Pre Hyundai Ioniq 5 N takmer neexistuje skutočná konkurencia, pretože súbor jeho funkcií z neho robí vo svete elektromobilov akéhosi jednorožca. Režim drift, umelé prevody a zvuky motora ho podstatne odlišujú, zatiaľ čo extravagantným vzhľadom a agresívnym štýlom na ceste vyniká. Rival Kia EV6 GT v skutočnosti pochádza z rovnakej rodiny a zdieľa platformu s Ioniq 5. Tento model debutoval v roku 2021 a ponúka menej výkonu, ale vďaka nižšej hmotnosti sú údaje o zrýchlení rovnaké ako pri 5 N. EV6 vyzerá tradičnejšie a opäť neponúka tú drámu zvukov motora, DCT prevodovky a režimu drift. Kia je oveľa lacnejšia napriek tomu, že ponúka väčšinu toho, čo 5 N, ale pokiaľ ide o zábavu z jazdy, nie je celkom na rovnakej úrovni.
V priebehu rokov si elektrické vozidlá vyslúžili veľa hejtov za to, že sú bezduché a sterilné v porovnaní s autami so spaľovacími motormi, a pre veľa z nich to skutočne platí. Hyundai Ioniq 5 N preklenuje túto priepasť a ukazuje, že sa to dá. Môže pomôcť prilákať skutočných petrolheadov k elektrickým vozidlám, pretože konečne máme masovo vyrábaný elektrický model, ktorý sa zameriava na zábavu, a nie na čistý výkon, hoci aj v tejto kategórii si počína skvele. Hyundai Ioniq 5 N je teda podobný predstave tínedžera o tom, aké by malo byť cool auto pre dospelých. Má veľa ducha hot hatchu, pričom je výrazne praktickejší. Umelé zvuky a prevody sa mnohým nemusia páčiť, zatiaľ čo auto ako celok by mohlo profitovať z lepších materiálov interiéru, ale celkový pocit je nepopierateľný. Je to kvalitný produkt, ktorý svojich budúcich kupcov nesklame. Hype, ktorý privítal 5 N, bol teda oprávnený a môžeme len dúfať, že motivuje viac výrobcov k vývoju pútavejších a zábavnejších elektromobilov. Ioniq 5 N je určite jedno z tých áut, na ktoré si o pár rokov spomenieme ako na priekopníka úplne nového segmentu.
TESTY:
- Spotreba v teste (kWh/100 km) 18,2 - 22,7 - 27,6
- Dojazd v teste (km) 11
- Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 242
- Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW)
- Čas nabíjania 10-80 % (min) 18
Technické údaje:
Výkon predného motora 166 kW/226 k, výkon zadného motora 282 kW/383 k, celkový výkon 478 kW/650 k (s N Grin Boost), pneumatiky Pirelli P-Zero 275/35R21, kapacita batérie 84 kWh/80 kWh využiteľná, predné brzdy štvorpiestikové 400 mm, zadné brzdy jednopiestikové 360 mm, rýchlosť nabíjania 240 kW, čas nabíjania z 10 % na 80 % za 18 minút, regeneratívne brzdenie decelerácia 0.6G (0.2G počas aktivácie ABS), dĺžka 4715 mm, šírka 1940 mm, výška 1585 mm, rázvor 3000 mm, zrýchlenie 0 – 100 km/h za 3,4 s (Boost), maximálna rýchlosť 260 km/h
PLUSY, MÍNUSY:
+ Výkon, kvalita podvozka, jazdné vlastnosti, spracovanie, technologická výbava, priestor pre posádku
- Predné sedadlá iba s manuálnym ovládaním
- Cena modelu od (s DPH): 75 490 EUR
- Testované vozidlo (s DPH): 76 680 EUR
Zobrazit Galériu