SAMSUNG_0425_03 Advertisement SAMSUNG_0425_03 Advertisement SAMSUNG_0425_03

Škoda ENYAQ 85X / Výkonný rodinný „kočiar“

0

Elektromobil Škoda Enyaq asi dnes netreba nikomu zvlášť predstavovať. Vozidlo je u zákazníkov obľúbené vďaka svojej kombinácii veľkého priestoru, pohodlia, dostatočného výkonu a veľmi dobrej výbavy. Samozrejme, hlavne na poli elektromobilov dnes výrobca nesmie zaspať na vavrínoch, pretože konkurencia rozhodne nespí.

SAMSUNG_04_3 Advertisement

A tak sme sa dočkali aj pri modeli ENYAQ zaujímavého faceliftu, ktorý neprináša iba kozmetické zmeny, ale aj modernizáciu technológií. Facelift prináša späť do ponuky aj verziu 60, ktorá bude navyše dostupná aj vo variante Enyaq Coupé. My sme však testovali klasické SUV vo verzii 85x, teda s pohonom všetkých kolies a systémovým výkonom 210 kW. Aj keď na prvý pohľad je modernizovaný Enyaq vpredu veľmi podobný modelu Elroq, rozdiely sú hlavne v dizajne nárazníkov, ktoré sú pri Enyaqu rozdielne oproti štýlu Modern Solid pri Elroqu. Predná časť je teraz na pohľad aerodynamickejšia, čo sa k charakteru elektromobilu hodí viac. Tvar predných svetlometov je rovnaký ako pri modeli Elroq, ale predný nárazník je odlišný. Líši sa aj svetelný podpis vpredu, v prípade Enyaqu je zložený z obdĺžnikových segmentov, ktoré smerom k stredu prechádzajú do podsvietených pásikov prepájajúcich v hornej časti svetlá denného svietenia. Na svoje si tak prídu aj tí, ktorí mali radi podsvietenú prednú masku na staršej verzii Enyaq. Modernizovaný Enyaq je druhým modelom značky, ktorý dostal nové logo v podobe nápisu Škoda, ktoré nahradilo tradičný okrídlený šíp. Zadná časť vozidla zostala takmer nezmenená, svetlá si zachovali svoj tvar a dostali len trochu upravenú grafiku, pričom Enyaq sa tu na rozdiel od Elroqu drží skôr pôvodnej línie spred faceliftu. Vnútri je zmien minimum a Enyaq zostáva verný pôvodnej koncepcii s veľkým priestorom a komfortom. Veď napokon to, čo je spravené dobre, netreba meniť. Jedna zmena k lepšiemu tu však je. Zo stredovej konzoly konečne zmizli čierne lakované plochy a boli nahradené matnými. Tie sa, samozrejme, ľahšie udržujú a nevidieť na nich odtlačky alebo prach. Lesklé plochy už nájdete iba na centrálnom displeji a na kryte senzorov pred vodičom. Zmenou prešiel volant, ktorý teraz takisto nesie nový nápis Škoda, ale našťastie mechanické tlačidlá zostali. Žiaľ, volant nemá kapacitné snímanie držania a pri aktivovanom systéme Travel Assist alebo udržiavaní v jazdnom pruhu občas vypisuje, aby ste držali volant, napriek tomu, že ho držíte. Musíte ním vždy trocha pohnúť, aby to systém zaregistroval. Hlavne pri jazde po diaľnici to vie byť dosť otravné a výrobca by s tým mal niečo urobiť. Hlavne ak je to jediná výčitka k inak výbornému autu. Pod volantom už tradične nájdete aj pádla na ovládanie rekuperácie. Tie v nižších výbavách môžu chýbať, vozidlo vtedy ovláda rekuperáciu iba automaticky.

Enyaq 85x s výkonom 210 kW, krútiacim momentom 545 Nm a pohonom všetkých kolies je aktuálne vrcholnou verziou, keďže variant RS zatiaľ nie je k dispozícii. Vozidlo využíva batériu s kapacitou 82 kWh (77 kWh využiteľná), umožňuje rýchle nabíjanie výkonom 175 kW a má 11 kW palubnú nabíjačku. Výkonnejšiu palubnú nabíjačku výrobca neponúka. Novinkou je obojsmerné nabíjanie, ktoré umožňuje vy­užívať batériu vozidla ako záložný zdroj energie pre domácnosť alebo na vyrovnávanie výpadkov v elektrickej sieti, čo si však vyžaduje špe­ciálny wallbox, schopný komunikácie s vozidlom. Klasický 230 V výstup auto neponúka. Zlepšená bola aj aerodynamika, a to nielen vpredu, ale aj úpravami podvozka, čo pozitívne ovplyvňuje spotrebu najmä na diaľnici. Predné svetlomety sú v našej verzii matrixové a svietia skutočne výborne. Rozhodne odporúčam na tomto nešetriť. Modernizáciou prešiel aj infotainment, ktorý teraz pracuje na výkonnejšom hardvéri, čo sa priaznivo prejavuje lepšími reakciami na ovládanie a celkovou svižnosťou systému. Zlepšené boli aj softvérové prvky a pribudli aj modernizované asistenčné systémy. Vozidlo už na diaľnici ponúkne automatické preradenie do pruhu, ktoré funguje veľmi dobre, a zob­razí ho aj veľkou šípkou na head-up displeji. Head-up displej s rozšírenou realitou je v súčasnosti jeden z najlepších na trhu a je už plne kompatibilný aj s Android Autom, ak používate na navigáciu Google Maps. Head-up displej aj v tomto prípade zobrazuje odbočenia a dynamické šípky rovnako ako pri používaní internej navigácie. Pribudol aj demo režim, ktorý sa spustí pri nastavovaní head-up displeja a ukáže vám všetky možnosti zobrazenia. Vozidlo je vybavené 360° kamerovým systémom a asistentom na automatické parkovanie. Ten obsahuje aj funkciu zapamätaného parkovania, kde si posledný parkovací manéver po dokončení môžete dať uložiť a auto ho bude potom samo opakovať. Na rozdiel od konkurencie môže byť manéver, ktorý dávate uložiť, vykonaný ručne, ale aj automaticky. Všetko funguje, ako má, ale v kamerovom systéme výrobca, žiaľ, používa zasa zadnú kameru s veľmi mizerným obrazom, známu z vozidiel Škoda už niekoľko rokov, ktorej obraz ešte lepšie vidno na krásnom veľkom centrálnom displeji a pôsobí to ako päsť na oko. Novinkou je systém diaľkového parkovania, ktoré má fungovať z aplikácie My Škoda. Funkcia sa prvýkrát aktivuje v aplikácii cez QR kód na displeji vozidla a potom už pri automatickom parkovaní na displeji namiesto tlačidla Štart stlačíte ikonku mobilu a po vystúpení z auta sa pripojíte pomocou aplikácie. Tu po pár potvrdeniach držíte tlačidlo a auto vykoná celý parkovací manéver samo. Teda malo by. Pri testovaní sme dokázali dostať auto do pohybu, ale po pár sekundách sa spojenie rozpadlo, aplikácia vyhlásila chybu a ponúkala znovu pripojenie. Asi po 1-2 minútach laborovania aplikácia vyhlásila, že bol prekročený čas, a funkciu ukončila. Podobne sme dopadli pri všetkých troch pokusoch, ktoré sme absolvovali. Aplikácia sa spolieha na pripojenie bluetooth, ale vyzerá to, že buď sú vo vozidle nevhodne umiestnené antény, alebo by softvér potreboval doladiť. Možné však je, že to bol iba problém konkrétneho vozidla.

Modernizovaný Enyaq prináša zaujímavé dizajnové zmeny a zlepšenú aerodynamiku, ktorá sa pozitívne prejavuje na diaľničnej spotrebe. Verzia 85x SportLine sa javí ako všestranný model s dobrým výkonom, pohonom všetkých kolies a prijateľnou spotrebou. Je zaujímavé, že variant 85x má rovnaké výkonové parametre ako verzia 85, ktorá má pohon iba zadnej nápravy. Výrobca pravdepodobne znižuje výkon zadného synchrónneho elektromotora s permanentnými magnetmi a dopĺňa ho predným asynchrónnym motorom. Ten je vpredu výhodnejší preto, že pri odpojení napájania nekladie žiadny odpor a iba sa voľne pretáča. Výrobca ho tak nemusí odpájať cez spojku, ako je to na niektorých konkurenčných modeloch. Počas testovania sme dosiahli celkovú priemernú spotrebu 18,5 kWh/100 km, čo je na štvorkolku zaujímavá hodnota. Okresky a mesto sme robili za 16,8 kWh/100 km, diaľnicu za 22 kWh/100 km. Výkonu má vozidlo viac ako dostatok. Pri predbiehaní nemáte najmenší problém. Akcelerácia je nastavená skôr „rodinne“, takže rozjazd je trošku mäkší, ale bez zaváhania a hneď prechádza do plynulého záťahu. Vo výbave sme mali aj adaptívny podvozok DCC a progresívne riadenie. Vďaka tomu je autom priam radosť jazdiť. Podvozok výborne žehlí nerovnosti a s jemným zhupnutím ich bez okolkov prekonáva. Jazda je plavná a veľmi pohodlná. Nabíjanie s maximom na 175 kW je nastavené tak, aby sa auto za 28 minút nabilo z 10 na 80 %. S týmto časom však počítajte napríklad aj pri nabíjaní z 30 na 80 %. Batéria má možnosť ručne spustiť vyhrievanie, pri nastavení navigácie to však funguje aj automaticky.

Škoda Enyaq je aj po facelifte veľmi zaujímavý model, ktorý rozhodne má čo ponúknuť. Veľa priestoru, najmodernejšie technológie, rýchle nabíjanie aj slušný dojazd. Navyše máte na výber z viacerých verzií, takže si pred kúpou treba iba zosumarizovať svoje požiadavky. Testovaný Enyaq 85x vyhovie zákazníkom, ktorí potrebujú priestranný kufor a občas využijú výhody štvorkolky pri výjazde na chatu alebo na zimnú lyžovačku. Ak hľadáte čo najväčší dojazd, viac vám vyhovie zadokolka, prípadne verzia Coupe. Ak má vozidlo slúžiť prevažne na denné dochádzanie do zamestnania, potom môže dávať zmysel verzia 60 s menšou batériou. Stačí si teda iba vybrať.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km) 16,8-18,5-22
  • Dojazd v teste (km) 458 - 350
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 177
  • Čas nabíjania 10-80 % (min) 28

Technické údaje:

Synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi, asynchrónny motor vpredu, cel­kový výkon: 210 kW, krútiaci moment: 545 Nm, poháňaná náprava: 4×4, max. rýchlosť: 180 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,7 s, kapacita batérie: 82 kWh, využiteľná: 77 kWh, max. dojazd (WLTP): 544 km, nabíjanie: DC 175 kW, AC 11 kW/3f

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výkon, spracovanie, priestranná kabína aj kufor, technologická výbava, nabíjanie, dojazd
- Zadná kamera by už potrebovala výmenu

  • Cena modelu od (s DPH): 51 020 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 67 109 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať