SAMSUNG_022024 Advertisement SAMSUNG_022024 Advertisement SAMSUNG_022024 Advertisement

IONIQ 5 4WD Premium (MY23) / Aj premianta možno zlepšiť

0

Hyundai sa v oblasti elektromobility už stačil zapísať ako výrobca s inovátorským prístupom a každý z jeho elektrifikovaných modelov priniesol do tohto odvetvia niečo nové. Keď sme svojho času testovali prvú generáciu elektrického modelu KONA, išlo o blesk z čistého neba.

SAMSUNG 042024 Advertisement

Vo svojej kategórii ako prvý model priniesol za prijateľnú cenu dojazd cez 400 km a bohatú technologickú výbavu. IONIQ 5 zasa prišiel s revolučným dizajnom, extrémnym vnútorným priestorom a špičkovými technológiami v oblasti elektrického pohonu, ktoré v tejto kategórii dosiaľ nemajú reálneho konkurenta. Výrobca však očividne nespí na vavrínoch, a tak sa okrem nového IONIQ 6 dočkal modernizácie aj obľúbený IONIQ 5, ktorý je na rozlíšenie označený prídomkom MY23.

Hyundai pri modernizácii čerpal z pripomienok zákazníkov, ale aj z dát z vozidiel, ktoré sú už v prevádzke. Inovovaný IONIQ 5 MY23 je, samozrejme, postavený na rovnakej modulárnej platforme E-GMP. V danej triede ide o model s bezkonkurenčne najväčším rázvorom (až 3000 mm), čo dáva posádke grandiózny priestor, ktorý si neužijete u žiadneho priameho konkurenta. Pohodlie zvyšujú špeciálne elektricky ovládané predné sedadlá s možnosťou nastavenia do relaxačnej polohy s odvetraním a vyhrievaním a elektricky posuvné zadné sedadlá s nastavením sklonu operadla, ktoré teraz vo výbave Premium dostanete bez príplatku. To je však iba jedna z noviniek. Nová verzia dostala zväčšenú batériu s kapacitou 77,4 kWh, ktorá teraz umožňuje dojazd až 507 km (pri zadokolke) a v prípade testovanej verzie s pohonom všetkých kolies došlo k zvýšeniu výkonu z 225 kW na 239 kW, krútiaci moment je 605 Nm. Všetky verzie dostali zlepšené tlmiče zadnej nápravy, vďaka čomu je teraz jazda pohodlnejšia a vozidlo lepšie sedí v zákrutách. Zdokonalený bol aj teplotný manažment batérie, ktorý zabezpečí optimálnu prípravu batérie pred vysokovýkonným nabíjaním. Aktivuje sa automaticky po zadaní nabíjacieho bodu do navigácie s využitím connected routing prostredníctvom aplikácie Bluelink.

Zaujímavou novinkou sú digitálne spätné zrkadlá. Vozidlo môže mať aj vnútorné spätné zrkadlo digitálne, to sme však v testovanej verzii nemali. Vonkajšie kamery spätných zrkadiel sú na pohľad trochu veľké, výrobca však do nich integroval aj smerovky. Kamery sú sklopné podobne ako klasické spätné zrkadlá. Vzhľadom na to, že pôvodne IONIQ 5 digitálne zrkadlá nemal, ich displeje sú v kabíne umiestnené na dverách, akoby vo forme tabletov, a na prvý pohľad je hlavne to ľavé k vodičovi postavené pod pomerne veľkým uhlom. Pri používaní som si však na to rýchlo zvykol. Výhľad na oba displeje je bezproblémový a na ich umiestnenie sa dá rýchlo zvyknúť. Použité displeje majú antireflexný povrch a dostatočne vysoký jas, takže v žiadnych svetelných podmienkach nie je problém s ich viditeľnosťou. Pochváliť však musím hlavne riešenie kamier, ktoré sú dokonale chránené pred vodou a znečistením a ani za silného dažďa alebo po vyjdení z umyvárne som na nich nezaznamenal žiadne stopy vody. V noci je obraz z kamier lepší ako z bežných zrkadiel.  

Jedna zo zaujímavostí IONIQ 5 je použitie 800 V nabíjacieho systému s meničmi v motorových jednotkách. Vďaka tomu ho možno nabiť na ultrarýchlych nabíjacích staniciach z 10 na 80 % kapacity už za 18 minút výkonom až 240 kW. V rámci výbavy Premium je k dispozícii aj funkcia Vehicle-to-Load (V2L), ktorá používateľom umožňuje nabíjanie/napájanie rôznych elektrických zariadení s výkonom až do 3,6 kW (230 V/16 A). V nižších výbavách si ju možno za 500 eur priplatiť, čo jednoznačne odporúčam. Zásuvka V2L (230 V/16 A) sa nachádza pod druhým radom sedadiel a možno ju aktivovať, keď je vozidlo zapnuté. Ďalší konektor V2L má formu špeciálnej redukcie, ktorá sa pripája do nabíjacieho konektora CCS a funguje, aj keď je vozidlo vypnuté. Môžete tak napájať hoci celú chatku.

Infotainment má výbornú grafiku s bielou témou, ktorá vyzerá veľmi efektne, a keby sa vám nepáčila, môžete zvoliť klasickú čiernu. Napriek tomu, že ovládanie je vyriešené veľmi dobre, nájdete tu aj zopár nedotiahnutých vecí. Patrí medzi ne napríklad ovládanie ventilácie a vyhrievania sedadiel, pre ktoré musíte vstupovať do menu, alebo chýbajúce hardvérové tlačidlo na návrat domov. Pomohla by možnosť tvorby a vlastného usporiadania widgetov na jednoduchšie ovládanie. Na druhej strane IONIQ 5 už má možnosť aktualizácie softvéru vzduchom (OTA), takže už nemusíte na každú aktualizáciu utekať do servisu.

K výbave Premium patrí aj parkovací asistent s funkciou diaľkového parkovania. Po vyhľadaní voľného miesta vystúpite a podržaním tlačidla parkovania necháte auto zaparkovať. Funguje to dobre, hoci auto občas necháva malé rozstupy. Ak manéver riadite zvnútra, musíte držať tlačidlo parkovania na palubnej doske, ktoré je však umiestnené celkom vpravo na ovládacom paneli, teda dosť neprakticky. Škoda je, že infotainment stále nepodporuje bezdrôtové pripojenie Android Auto. Mobil musí byť pripojený káblom, a to ešte vpredu pod palubnou doskou.

IONIQ 5 má už tradične bohatú ponuku jazdných asistentov a nájdete tu azda všetko, čo by ste čakali: adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom pruhu, sledovanie mŕtvych uhlov aj križujúcej dopravy pri cúvaní. Vozidlo dokáže automaticky zabrzdiť pri kolíznom kurze s chodcom, cyklistom aj ďalším vozidlom, pri cúvaní aj pri odbočovaní vľavo. Zabraňuje vám vystúpiť pri príchode auta alebo cyklistu zozadu a upozorní vás, aby ste vzadu nenechali dieťa. Vo výbave je aj asistent jazdy po diaľnici HDA s automatickým systémom zmeny jazdného pruhu. Jediné, čo chýba, je precízne plánovanie trate s nabíjacími prestávkami. To zatiaľ IONIQ nevie a treba dúfať, že aj túto funkciu výrobca časom zapracuje, minimálne v ďalších modeloch.

Zvýšenie výkonu prispieva k trochu lepšej dynamike vozidla, príjemne však prekvapila aj spotreba. Keď sme svojho času testovali IONIQ 5 s pohonom všetkých kolies hneď po uvedení na trh, spotreba rozhodne nebola tým, čím by vynikal. Ťažko sme sa vtedy dostávali pod 24 kWh/100 km v kombinácii s diaľnicou. Vidieť však, že aj v tomto smere výrobca výrazne zapracoval. Na okreskách sme jazdili za 16 kWh/100 km a celková spotreba sa dostala na 20,5 kWh/100 km. To sú na „štvorkolku“ naozaj zaujímavé hodnoty a svedčia o vysokom potenciáli systému. Pozitívne je, že sa znížila aj diaľničná spotreba, takže sa na diaľnici blížite už k dojazdu 290 – 300 km. Celkový kombinovaný dojazd sme dosiahli 370 km, respektíve 478 km po okreskách a v meste. Výmena zadných tlmičov sa výrazne podpísala na jazdných vlastnostiach vozidla. Zlepšilo sa správanie hlavne na pozdĺžnych nerovnostiach a celková stabilita auta. Hrboľaté okresky žehlí, akoby ste sedeli na vzduchovom podvozku. Reakcie auta sú veľmi precízne, a ak sa pred vami objaví pomalší účastník premávky, automatická rekuperácia vám pribrzdí. Rekuperáciu možno riadiť inteligentnou automatikou, pádlami pod volantom alebo prepnúť do jednopedálového riadenia i-pedal. Vynikajúca je aj práca adaptívneho tempomatu s automatickým udržiavaním v jazdnom pruhu. Projekčný head-up displej pomocou rozšírenej reality zobrazuje pokyny navigácie aj asistentov priamo v zornom poli vrátane upozornení od sledovania mŕtvych uhlov. Pri cúvaní vás asistent križujúcej premávky okrem optickej a zvukovej výstrahy varuje aj vibrovaním volantu. Pri nabíjaní nás žiadne prekvapenie nečakalo, ale maximálny výkon nabíjania sa dostal na 140 kW. Nenabíjali sme však z 10 %, čo nabíjaciu charakteristiku, samozrejme, ovplyvňuje. Vždy sa však na 80 % nabijete do 25 – 30 minút.

Na záver musím konštatovať, že IONIQ 5 ani v modernizovanej verzii nesklamal a stále patrí medzi mojich hlavných favoritov pre nákup elektromobilu.

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km): 16-20,5
• Dojazd v teste (km): 220
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 51
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 65
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 140
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 24

Technické údaje:

• Kapacita batérie 77,4 kWh, pohon 4WD, výkon motorov spolu 239 kW, 605 Nm, nabíjanie DC max. 240 kW (podpora 500 V/1000 V), AC 10,5 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 5,1 s, max. rýchlosť 185 km/h, dojazd WLTP 454 km, max. hmotnosť prívesu nebrzdeného/brzdeného 750 kg/1600 kg

PLUSY, MÍNUSY:

+ Priestor pre cestujúcich, možnosti nabíjania, spracovanie, výbava, výkon, jazdné vlastnosti, povrchy odolné proti odtlačkom
- Slabšie diaľkové svetlá

• Cena modelu od (s DPH): 47 490 EUR
• Testované vozidlo (s DPH): 67 050 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať