SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement

Scania 25 P B4x2NB / Ako jazdí elektrický nákladiak...

0

Trh s elektrickými nákladnými autami je zatiaľ na začiatku svojej cesty a výrobcovia stále dolaďujú technológie a štandardy. To však neznamená, že by ešte žiadne také autá na trhu neboli. Prakticky všetci tradiční výrobcovia v tejto oblasti už ponúkajú niekoľko modelov v rôznych kategóriách. Spoločnosť Scania predstavila svoju novú generáciu regionálnych elektrických vozidiel v júni 2022. Odvtedy zaznamenala približne 640 objednávok a výrazný záujem zákazníkov o bezemisné riešenia. Zdá sa teda, že parametre elektrického regionálneho nákladného vozidla uspokojujú potreby zákazníkov, ktorí chcú elektrifikovať svoje flotily. Vozidlá majú batérie s inštalovanou kapacitou 624 kWh (využiteľnou 468 kWh) a na jedno nabitie dokážu prejsť až 350 kilometrov s celkovou hmotnosťou 40 ton. Dobíjanie je možné výkonom až 375 kW, vďaka čomu trvá plné nabitie 90 minút. Pre elektrické vozidlá a možnosť ich využitia v regionálnej prevádzke to znamená zásadnú zmenu.

SAMSUNG 042024 Advertisement  

V rámci testov u zákazníkov výrobca umožnil aj vybraným novinárom vyskúšať si jazdu nákladným elektromobilom Scania 25 P BEV. Tento model je z inej kategórie ako už opisované. Je určený prioritne na rozvážku v rámci veľkých miest a predmestí. Vozidlo je poháňané jedným elektromotorom s maximálnym výkonom 230 kW (nominálnym výkonom 150 kW) a krútiacim momentom 2200 Nm (nominálnym 1300 Nm). Tento motor je integrovaný s dvojstupňovou prevodovkou a je umiestnený uprostred rámu a s nápravou spojený cez diferenciál pomocou kardanu. To umožňuje jednoducho prispôsobiť pohon rôznym dĺžkam rámu. Batéria môže mať dve kapacity, od čoho sa odvíja aj rázvor náprav. S rázvorom 3950 mm je k dispozícii kapacita 165 kWh, čo umožňuje dosiahnuť maximálny dojazd 130 km. Pre kapacitu 300 kWh je potrebný rázvor 4350 mm, testované vozidlo však malo s touto kapacitou rázvor 5350 mm. S touto batériou dosiahne dojazd až 250 km.  To je dostatok pre väčšinu distribučných flotíl, ktoré jazdia v mestských a predmestských oblastiach. Batérie sú umiestnené po stranách rámu, v miestach, kde zvyčajne bývajú nádrže, čo znamená, že nezaberajú miesto v nákladovom priestore. Pre mnohých vodičov bude Scania 25 P BEV možno prvým nákladným elektromobilom, s ktorým sa stretnú, preto je dôležité, že vyzerá ako bežný distribučný nákladný automobil s dennou kabínou radu P a skriňovou nástavbou. Nabíjanie je možné iba pomocou DC rýchlonabíjačky s výkonom až 130 kW, pričom využíva 800 V systém. AC nabíjačku vozidlo nemá. Scania 25 P BEV je vybavená aj systémom regeneratívneho brzdenia, ktorý dokáže vrátiť energiu do batérie pri spomaľovaní alebo brzdení, čo zvyšuje celkový dojazd vozidla.

A ako sa takýmto autom jazdí? Prvé, čo vás pri nastupovaní upúta, je obrovská kabína s maximom pohodlia pre vodiča aj spolujazdca. Celá je prispôsobená maximálnemu komfortu pri práci, nájdete tu veľké množstvo odkladacích plôch a priečinkov. Sedadlá majú vzduchové odpruženie a sú plne vzduchom nastaviteľné. Komfort, aký poskytujú, by im mohol závidieť aj nejeden prémiový osobný model. Vodič má pred sebou palubnú dosku s množstvom mechanických ovládačov, ktorá ho prakticky obklopuje, takže na všetko pohodlne dočiahne. Nechýba ani navigačný a multimediálny systém. Z kabíny je výborný výhľad. Počas jazdy a pri manévrovaní sa dobre orientuje podľa veľkých panoramatických zrkadiel. Pri cúvaní pomôže kamera, aj keď jej kvalita neoslní. Vozidlo je vybavené modernými jazdnými asistentmi, ako je udržiavanie v jazdnom pruhu alebo automatické núdzové brzdenie. Testovaná verzia mala hmotnosť aj so záťažou 16 ton, takže žiadny svižný osobák. Napriek tomu však pri rozjazde cítiť, že tu ťahá elektromotor. Záťah je rázny, aj keď, samozrejme, nie taký, ako poznáme z osobných áut, ale to ani byť nemôže. Po prvé, rozhýbať 16 či viac ton pri jazde s tovarom nie je iba tak a po druhé, vzhľadom na to, že vozidlo je určené práve na prepravu tovaru, asi by nebolo dobré, keby ten pri akcelerácii vycestoval von.

Oproti osobnému vozidlu má nákladné navyše podstatne väčší rozsah možného zaťaženia, na čo musia byť všetky komponenty pohonu dimenzované. Scania 25 P bola v konfigurácii B4x2NB, teda dvojnápravová s pohonom zadných kolies. Obe nápravy majú vzduchové odpruženie, takže vozidlom sa jazdí veľmi komfortne. Obsluha je veľmi jednoduchá a napriek tomu, že som na nákladných autách nejazdil už niekoľko rokov, stačilo sa posadiť a ísť. Dvojstupňová automatická prevodovka slúži hlavne pri rozjazde na dosiahnutie jemnejšieho rozjazdu s väčšou ťažnou silou, po pár desiatkach metrov preradí s jemným trhnutím na dvojku, ktorá sa používa po celý zvyšok jazdy. Pri brzdení auto najprv využíva rekuperáciu a následne nastupujú aj mechanické brzdy, prechod medzi nimi však nemáte šancu rozpoznať.

Vzhľadom na hmotnosť vozidla je samozrejmé, že za normálnych podmienok treba počítať s pozvoľnejším nástupom brzdenia, rovnako aj pri rozjazde, aby nedochádzalo k posunu nákladu. Jazda je veľmi plynulá a vďaka vzduchovému odpruženiu sa veziete doslova ako na lodi. Hlavné, čo si všimnete, je takmer úplné ticho v kabíne, ktoré iba pri vyšších rýchlostiach narúša šumenie obtekajúceho vzduchu. Jediným úskalím tak je dĺžka vozidla, s ktorou musíte pri manévrovaní v užších priestoroch počítať, to je však iba otázka zvyku. Faktom je, že vodiči tejto novej generácie vozidiel na elektrický pohon sa majú na čo tešiť. Ich pracovisko svojím pohodlím aj hlukovým komfortom zodpovedá viac kancelárii ako kabíne nákladného auta. Vidieť, že v spoločnosti Scania vedia, čo robia. My ostatní sa môžeme tešiť z toho, že sa nám v mestách nebudú preháňať smradľavé spaľováky, ale šumieť elektromobily ☺. 

Špecifikácie testovaného modelu :

• Kapacita batérie: 300 kWh (v 9 moduloch), pohon 4×2, dvojstupňová automatická prevodovka, výkon elektromotora no­minálny/maximálny: 150 kW/230 kW, krútiaci moment nominálny/maximálny: 1300 Nm/2200 Nm, nabíjanie DC max. 130 kW (800 V elektrický systém) zásuvka CCS2, dojazd 260 km

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať