SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement

Inovatívna protónová batéria by mohla spustiť revolúciu elektromobility

Technológie
6

Výskumníci z Kráľovského melbournského technologického inštitútu (RMIT) strojnásobili energetickú hustotu svojich experimentálnych protónových batérií, čím predstavili alternatívu ku konvenčným lítiovo-iónovým batériám. Lítiovo-iónové batérie majú vysokú energetickú hustotu, čo znamená, že dokážu uskladniť veľké množstvo energie na relatívne malom priestore. Z tohto dôvodu sa často používajú na napájanie elektrických vozidiel. Sú však dosť nákladné. Lítium a iné kovy vzácnych zemín potrebné na ich výrobu sa ťažko recyklujú. Ak skončia na skládkach, môžu uvoľňovať škodlivé toxíny do pôdy a blízkych vodných tokov.

Okrem toho ťažba a spracovanie lítia a ďalších kovov, z ktorých sa vyrábajú Li-ion batérie, si vyžaduje značné množstvo energie, čo prispieva k znečisteniu ovzdušia. A napokon dopyt po elektrických vozidlách by mohol čoskoro prevýšiť dodávky lítia, čo by ohrozilo pokusy o zníženie závislosti od fosílnych palív. Nová protónová batéria RMIT má energetickú hustotu 245 watthodín na kilogram, čo je takmer trojnásobok energetickej hustoty prototypu tímu z roku 2018. Táto hustota energie konkuruje bežným lítiovo-iónovým batériám, ktoré majú zvyčajne hustotu energie okolo 260 Wh/kg.

Protónové batérie používajú uhlíkovú elektródu a nabíjajú sa štiepením molekúl vody. Hlavným zdrojom použitým v protónovej batérii RMIT je uhlík, ktorého je dostatok a je lacný v porovnaní so zdrojmi potrebnými pre iné typy nabíjateľných batérií, ako sú lítium, kobalt a vanád. Batéria sa nabíja pomocou bežnej elektrickej zásuvky. Potom elektrická energia zo zdroja rozštiepi molekuly vody, čím sa uvoľnia protóny, ktoré sa spoja s uhlíkovou elektródou batérie. Batéria dokáže tieto protóny uložiť, aby sa neskôr mohli vybiť a premeniť na energiu.

SAMSUNG 042024 Advertisement

Pri vybíjaní sa protóny uvoľňujú z uhlíkovej elektródy a prechádzajú cez membránu, kde sa spájajú s kyslíkom a vytvárajú vodu, čo je reakcia, ktorá generuje energiu. Keďže tieto batérie využívajú hojné a ľahko dostupné materiály, sú lacné a zároveň šetrnejšie k životnému prostrediu ako lítiovo-iónové batérie. Okrem energie použitej na ich nabíjanie samotná výroba a používanie batérií nespôsobuje takmer žiadne znečistenie. Navyše na rozdiel od lítiovo-iónových batérií sú ľahko recyklovateľné.

Zdroj: thecooldown.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

6 komentárov

To bude fakt revolúcia, asi ako v 89tom reakcia na: Inovatívna protónová batéria by mohla spustiť revolúciu elektromobility

10.9.2023 14:09
Reagovať

Sračky reakcia na: Inovatívna protónová batéria by mohla spustiť revolúciu elektromobility

8.9.2023 13:09
Protóny sa spájajú s kyslíkom a vytvárajú vodu? Vám už jebe?
Reagovať

RE: Sračky reakcia na: Sračky

10.9.2023 12:09
Protón je atóm vodíka (izotop prócia) bez elektrónu. A ten elektrón nesie elektriku. Vráť sa na základku a povedz chemikárke že si potrebuješ zopakovať ročník.
Reagovať

RE: RE: Sračky reakcia na: RE: Sračky

11.9.2023 10:09
hh, tak ty si prípad, ideš komusi čosi vysvetľovať a tresneš ešte väčší blud
Reagovať

RE: RE: RE: Sračky reakcia na: RE: RE: Sračky

11.9.2023 14:09
V tm prípade si spomeň, z čoho sa skladá atóm najbežnjšieho vodíka. Pomôžem ti, je to jeden elektrón a jeden protón. A skús si spomenúť ako sa vedie elektrika. Pomôžem ti, pomocou elektrónov. Ešte nedocvaklo? To je učivo zo základnej školy. A ak to stále nechápeš, tak choď za chemikárkou že si chceš zopáknuť ročník.

Tlak reakcia na: Inovatívna protónová batéria by mohla spustiť revolúciu elektromobility

8.9.2023 09:09
To by ma zaujímalo aký prevádzkový tlak bude dlhodobo bezpečný pri tejto batérii, či sa s ňou bude môcť parkovať aj v podzemných garážach a kam pôjde kyslík. Ak by ho v tej batérii skladovali aj s vodíkom, tak vznikne zaujímavý nástražný systém ktorý bude mať veľmi silný dopad na elektromobilitu.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať