Samsung_03 Samsung_03 Samsung_03 Advertisement

Kia EV6 - nová generácia elektromobility

Technológie
2

Kia v celosvetovej premiére predstavila prvý z novej generácie elektromobilov s označením EV6. Novinka je postavená na novej špecializovanej platforme E-GMP pre elektromobily, ktorú skupina Hyundai Motor Group predstavila už koncom minulého roka. EV6 tak predstavuje prvú fázu jej prechodu značky do novej éry elektrifikácie pod novým sloganom „Pohyb, ktorý inšpiruje“. Znamená takisto začiatok jej strednodobej až dlhodobej stratégie pre úplne elektrické vozidlá (BEV), plug-in hybridné vozidlá (PHEV) a hybridné elektrické vozidlá (HEV), ktoré majú do roku 2030 tvoriť 40 percent všetkých predaných vozidiel Kia, pričom cieľom spoločnosti je predať ročne 1,6 milióna kusov týchto ekologických vozidiel. V rámci tohto zámeru chce Kia do roku 2030 zvýšiť predaj vozidiel BEV na 880-tisíc kusov a stať sa najlepším predajcom na svete. Model EV6 je prvým z 11 novým modelov BEV, ktoré chce značka uviesť na trh do roku 2026 – sedem z nich bude postavených na platforme E-GMP a štyri elektrické deriváty budú založené na existujúcich modeloch. Model EV6 sa bude vyrábať v Južnej Kórei a na vybraných svetových trhoch sa začne predávať v druhom polroku 2021.

Novinka prichádza s pôsobivým, aerodynamicky čistým a športovo ladeným dizajnom. V ponuke budú dovedna tri verzie: EV6, EV6 GT a EV6 GT-Line. Typická „tigria tvár“ značky Kia v prednej časti vozidla dostala nové stvárnenie pre digitálnu éru. Svetlá na denné svietenie, ktoré tvoria súčasť tejto „digitálnej tigrej tváre“, majú elegantný a moderný vzhľad a obsahujú „sekvenčný“ dynamický svetelný vzor. Spodný prívod vzduchu pod ním vizuálne rozširuje prednú časť vozidla a zvýrazňuje tak jeho technologický vzhľad. Bočný profil vozidla je inšpirovaný crossoverom. Bočná línia karosérie prechádza pozdĺž spodnej časti dverí a zakrivuje sa nahor smerom k podbehom zadných kolies, čím vizuálne predlžuje profil vozidla. Zadná časť je sčasti navrhnutá tak, aby zaisťovala maximálny aerodynamický výkon. Vyznačuje sa skleneným zadným stĺpikom s integrovanou lesklou čiernou výplňou, ktorý vytvára dojem vizuálneho rozšírenia okenného skla. Nad ním sa vyníma výrazný strešný spojler, ktorý vedie vzduch nadol smerom k vyvýšenému spodnému spojleru. Ten sa týči na vrchole unikátnych zadných združených svetiel vozidla.

Vďaka špecializovanej platforme E-GMP má model EV6 rázvor kolies 2 900 mm, ktorý vytvára v kabíne priestor podobný mnohým SUV strednej triedy. Jeden z najvýraznejších prvkov nového interiéru je integrovaný zakrivený displej informačno-zábavného systému. Sedadlá sú štíhle, ľahké a moderné a zároveň potiahnuté modernou, vizuálne zaujímavou tkaninou. Materiál je vyrobený z recyklovaných plastov a kvantitou zodpovedá 111 plastovým fľašiam na vodu. Model EV6 ponúka inteligentné a flexibilné usporiadanie interiéru a množstvo úložných priestorov v kabíne vrátane 520 litrov (VDA) batožinového priestoru, po sklopení zadných sedadiel až 1 300 litrov. Vozidlo má okrem toho aj predný batožinový priestor, ktorý poskytuje ďalších 52 litrov úložného priestoru pre modely s pohonom dvoch kolies (2WD) a 20 litrov pre modely s pohonom všetkých kolies (AWD).

Model EV6 ponúka možnosť výberu z viacerých konfigurácií elektrického pohonu a dve veľkosti akumulátorov s kapacitou (77,4 kWh) a (58,0 kWh). Model EV6 GT-line je v ponuke s oboma typmi akumulátora, zatiaľ čo verzia EV6 GT je vybavená iba akumulátorom na dlhý dojazd. Je to prvé elektrické vozidlo značky Kia, ktoré bude v ponuke s možnosťou pohonu dvoch kolies (2WD) alebo všetkých kolies (AWD), pričom pohon AWD ponúka rozšírené schopnosti dynamiky aj v tých najnáročnejších podmienkach. Model EV6 s pohonom 2WD s kapacitou 77,4 kWh má dojazd viac ako 510 km v kombinovanom cykle WLTP. Model EV6 s maximálnym krútiacim momentom 605 Nm, ktorý je dostupný vo verzii s pohonom AWD, zrýchli z nuly na 100 km/h už za 5,2 sekundy. Akumulátor s kapacitou 77,4 kWh je kombinovaný s elektromotorom s výkonom 168 kW (229 k), ktorý poháňa zadné kolesá; v prípade modelov s pohonom AWD sú to dva elektromotory spolu s výkonom 239 kW (325 k), ktoré poháňajú predné a zadné kolesá.

Model EV6 s akumulátorom s kapacitou 58,0 kWh zrýchli z nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy a dodá 605 Nm maximálneho krútiaceho momentu, ktorý je dostupný vo verzii s pohonom AWD. Akumulátor s kapacitou 58 kWh je kombinovaný s elektromotorom s výkonom 125 kW, ktorý poháňa zadné kolesá; v prípade modelov s pohonom AWD sú to dva elektromotory s výkonom 173 kW (235 k), ktoré poháňajú predné a zadné kolesá.

Model EV6 GT je vybavený dvoma elektromotormi s výkonom 430 kW a posúva elektrický výkon na novú úroveň. Verzia AWD GT s maximálnym krútiacim momentom 740 Nm zrýchli z nuly na 100 km/h za výborných 3,5 sekundy a dosiahne najvyššiu rýchlosť 260 km/h. Vďaka softvéru elektronického samosvorného diferenciálu, ktorý je pridaný iba do verzie EV6 GT, si môžu vodiči vychutnať sebaisté ovládanie s dynamickou jazdou a skvelou ovládateľnosťou za každých podmienok.

Model EV6 využíva nový 800 V systém a umožňuje nabíjanie na všetkých bežných 400V DC nabíjačkách aj na ultrarýchlych nabíjačkách s 800 V napätím. Batéria sa z 10 na 80 % nabije na UFS nabíjačke už za 18 minút, to znamená, že asi za 4,5 minúty dobijete batériu na ďalších 100 km pri pohone 2WD a akumulátore s kapacitou 77,4 kWh.

Nová integrovaná riadiaca jednotka nabíjania (ICCU) umožňuje novú funkciu pripojenia vozidla (V2L), ktorá dokáže spätne z vozidla dodať až 3,6 kW energie a je schopná súbežne napájať napríklad televízor s uhlopriečkou 55 palcov a klimatizáciu viac ako 24 hodín. Systém dokáže v prípade potreby nabiť aj ďalšie elektrické vozidlo. Ak v akumulátore zostane viac ako 35 % energie, Kia EV6 dokáže ťahať príves s hmotnosťou až 1600 kg. Novinka je vybavená technológiami na rekuperáciu energie, ktoré zaisťujú maximálne predĺženie dojazdu. Patrí sem energeticky účinné tepelné čerpadlo najnovšej generácie spoločnosti Kia, ktoré odvádza odpadové teplo z chladiacej sústavy vozidla. Tým sa zabezpečí, že aj pri teplote mínus – 7 °C dokáže vozidlo dosiahnuť 80 % dojazdu, ktorý by bol inak možný pri teplote 25 °C. Vo výbave je aj najnovšia generácia systému inteligentného rekuperačného brzdenia. Ovláda sa pomocou radiacich páčok za volantom. Vodiči si môžu v závislosti od požadovanej úrovne rekuperácie energie vybrať zo šiestich úrovní rekuperačného brzdenia: žiadna, 1 až 3, i-PEDAL alebo automatický režim. V jazdnom režime i-PEDAL vozidlo možno ovládať iba pedálom plynu.

Ako je u výrobcu zvykom, vo výbave nájdete bohatú ponuku asistenčných systémov. Informačno-zábavný systém obsahuje dva 12" displeje, ktoré používajú  tenkovrstvové panely, ktoré majú novú štruktúru a pokročilú technológiu na zníženie dopadu svetla. Združený prístrojový panel a informačno-zábavný systém sú spojené, ako keby boli obalené okolo jedného tela zosilneným sklom. Toto usporiadanie sa tiahne od volantu až do stredu vozidla a zobrazuje digitálny združený prístrojový panel pred vodičom a informačno-zábavný systém nad stredovou konzolou. Vozidlo je vybavené aj head-up displejom s rozšírenou realitou (AR), ktorý premieta informácie o jazde na čelné sklo v zornom poli vodiča. Systém zobrazuje upozornenia pokročilého asistenčného systému, údaje o rýchlosti vozidla a podrobné navigačné pokyny. K dispozícii je aj výkonný audiosystém s priestorovým zvukom Meridian® so sústavou 14 reproduktorov. Audiosystém navrhli odborníci zo spoločnosti Meridian, priekopníka v oblasti zvukových technológií, a obsahuje viacero technológií digitálneho spracovania zvuku (DSP) z vlastnej vývojovej dielne tejto britskej značky. Do modelu EV6 je integrovaná základná filozofia zvuku spoločnosti Meridian a umožňuje zákazníkom vychutnať si prirodzený, realistický a autentický zvuk na cestách.

Sústava reproduktorov ponúka novú funkciu aktívneho zvukového dizajnu ASD od spoločnosti Kia, ktorá poskytuje vodičom zvukovú spätnú väzbu o rýchlosti, ktorou sa pohybuje vozidlo, a ovláda sa prostredníctvom používateľského rozhrania. Model EV6 poskytuje prvotriednu úroveň bezpečnosti a pohodlia vďaka rozšírenej ponuke pokročilých asistenčných systémov (ADAS). Na cestách pomáhajú znižovať množstvo prirodzených nebezpečenstiev. Systém bezpečného vystupovania z vozidla (SEA) pomáha cestujúcim pri vystupovaní z vozidla EV6 vyhnúť sa zrážke s iným vozidlom prichádzajúcim zozadu. Keď cestujúci otvorí dvere, aby po zastavení vozidla vystúpil, systém ho upozorní, ak zaznamená, že sa zozadu blíži iné vozidlo. Systém SEA tiež zabezpečuje, aby zadné dvere zostali zatvorené, pomocou elektronickej detskej poistky. Asistent sledovania jazdného pruhu (LFA) pomáha udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu. Počas jazdy možno funkciu LFA zapnúť a vypnúť stlačením tlačidla. Asistenčný systém na jazdu po diaľnici HDA 2 pomáha udržiavať nastavenú rýchlosť a vzdialenosť od vozidla vpredu pri jazde po diaľnici a zároveň udržiava vozidlo uprostred jazdného pruhu, a to aj pri prejazde zákrutami. V prípade, že susedné vozidlo ide v príliš tesnej blízkosti, systém HDA 2 upraví dráhu vozidla EV6 tak, aby zabránil možnému riziku zrážky. Pokiaľ má vodič ruky na volante a vozidlo ide rýchlosťou nad určitou hranicou, použitím smerových svetiel sa vozidlo presunie do príslušného jazdného pruhu. Diaľkový inteligentný parkovací asistent (RSPA) pomáha na diaľku zaparkovať vozidlo alebo vyjsť z parkovacieho miesta, pričom vodič sa nenachádza vo vozidle EV6 a obsluhuje ho zvonka.

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

2 komentáre

zastarala verzia elektromobility reakcia na: Kia EV6 - nová generácia elektromobility

1.4.2021 23:04
Horsie vlastnosti ako najslabsich benzinovych verzii, dizajn otrasnejsi ako zo starych sci-fi filmov. Ziadna elegancia, proste postavili najlacnejsiu plechovicu, ktoru navrhli najlacnejsi ludia na trhu, co zamestnali.
Reagovať

RE: a čo si čakala? reakcia na: zastarala verzia elektromobility

2.4.2021 13:04
a čo si čakala? každý ťa chce dnes len zdrať - daj mu rozum za lacno a potom trebárs aj zdochni. preto najlacnejší ľudia to robili (;
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať