SAMSUNG_10 FOLD Advertisement SAMSUNG_10 FOLD Advertisement SAMSUNG_10 FOLD Advertisement

Koniec čakania pri nabíjačkách? Táto technológia nabíja elektromobil rovnako rýchlo ako tankovanie benzínu

Technológie
3

Každý z nás pozná frustráciu z čakania. Či už v rade na úrade alebo pri čakaní na rannú kávu, stratený čas je nenávratný. Pre majiteľov elektromobilov sa táto frustrácia zhmotňuje do pojmu „úzkosť z nabíjania“ – poslednej veľkej prekážky, ktorá bráni masovému prijatiu elektrických vozidiel. Čo ak by však nabíjanie trvalo rovnako dlho ako natankovanie plnej nádrže benzínu? Čínska spoločnosť BYD tvrdí, že má odpoveď, a tá mení pravidlá hry.


Zdroj Foto: BYD

Aby sme pochopili, prečo je rýchle nabíjanie takou výzvou, predstavme si batériu ako fľašu a nabíjací kábel ako slamku. Ak chcete fľašu naplniť rýchlejšie, musíte vodu tlačiť pod vyšším tlakom (napätie) a cez širšiu slamku (prúd). Problém je, že príliš veľký tlak a prietok môžu slamku aj fľašu poškodiť. V svete elektromobilov je týmto deštruktívnym vedľajším produktom teplo, ktoré je hlavným nepriateľom batérií aj nabíjacích systémov, pretože degraduje ich životnosť a predstavuje bezpečnostné riziko.

Riešenie od BYD, nazvané Super e-Platform, je komplexný ekosystém, ktorý tento problém rieši od základov. Sľubuje nabitie na dojazd 400 km za neuveriteľných 5 minút, čo je plne porovnateľné s časom stráveným na čerpacej stanici. Srdcom systému je architektúra pracujúca s napätím 1000 V a špeciálna batéria Flash Charging Battery, ktorá dokáže prijať prúd až 1000 A, čo predstavuje nabíjaciu rýchlosť 10C – desaťnásobok kapacity batérie za hodinu.

K PREDPLATNÉMU DOSTANEŠ DARČEKY!

Tieto parametre, ktoré sú svetovými rekordmi, sú možné vďaka zníženiu vnútorného odporu batérie o 50 %, čo jej umožňuje zvládnuť extrémny prísun energie bez poškodenia. Tajnou zbraňou, ktorá umožňuje prenos takého obrovského výkonu až 960 kW, je revolučný systém kvapalinového chladenia.

Na rozdiel od bežných vzduchom chladených káblov, ktoré sú hrubé a ťažké, systém BYD využíva tenký a ľahký kábel s hmotnosťou iba 2 kg, v ktorom cirkuluje chladiaca kvapalina. Táto kvapalina, podobne ako v chladiacom systéme výkonného herného počítača, prúdi nielen okolo medených vodičov v kábli, ale aj priamo v nabíjacacom konektore.


Zdroj Foto: BYD

Patentovaná technológia duálneho chladenia terminálu zabezpečuje, že chladivo obmýva nabíjací kolík nielen zvonku, ale aj preteká jeho vnútrom, čím efektívne odvádza teplo priamo zo zdroja. Tento prelom však nie je len o jednej inovácii. Celá platforma je navrhnutá synergicky – od batérie cez chladenie až po novú generáciu čipov z karbidu kremíka (SiC), ktoré zvládajú napätie až 1500 V, a motor schopný dosiahnuť 30 000 otáčok za minútu.

Týmto komplexným prístupom BYD nerieši len technický problém, ale mení strategickú rovnováhu na trhu. Eliminuje najväčšiu psychologickú bariéru pre kúpu elektromobilu a stavia doterajšie „rýchle“ nabíjačky do pozície zastaranej technológie, čím si buduje náskok pred konkurenciou a tlačí celý energetický sektor k nevyhnutným inováciám v distribučných sieťach.

Zdroj: supercarblondie.com.

Zdroj Foto: BYD

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

3 komentáre

Titulok reakcia na: Koniec čakania pri nabíjačkách? Táto technológia nabíja elektromobil rovnako rýchlo ako tankovanie benzínu

7.8.2025 08:08
Aha, a kazda nabijacka bude mat vlastny jadrovy reaktor? Alebo ako si autor predstavuje dostat 1MW energie do nabijacky?
Reagovať

RE: Titulok reakcia na: Titulok

7.8.2025 17:08
Veľmi jednoducho, podobne to má vyriešené Tesla v oblastiach kde nestačí energetická infraštruktúra. Stačí odparkovať diesel agregát aj s baterkami, a pravideľne dolievať naftu.

Inak lepšie by bolo mať normované baterky ktoré sa dajú elegantne vymeniť. Čína to už dávno na svojom území používa.
Reagovať

Indalla reakcia na: Koniec čakania pri nabíjačkách? Táto technológia nabíja elektromobil rovnako rýchlo ako tankovanie benzínu

7.8.2025 01:08
!!! Chcete nájsť ženu na jednu noc? No tak -- Hot4.eu
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať