
Video: Tesla verzus zvyšok sveta. Kto mal lepší dojazd v podmienkach nórskej zimy?
Je známe, že v chladnejšom prostredí sa batérie elektrických vozidiel (EV) nabíjajú pomalšie. O koľko však klesne dojazd elektromobilov v zimných podmienkach? A do akej miery sa rôzne EV odlišujú v závislosti od počasia? Na tieto otázky hľadala odpoveď Nórska automobilová federácia (NAF), keď otestovala dojazd a čas nabitia 20 najobľúbenejších elektromobilov. Počas testu sa jazdilo týmito vozidlami, až kým sa nezastavili. Takto sa dal presne zmerať ich dojazd v reálnych podmienkach.
Aby sa všetky vozidlá otestovali v rovnakých podmienkach, skúšobná jazda sa uskutočnila bez predohrevu kabíny a batérie. Všetky autá jazdili po tej istej ceste a v ten istý deň, s podobným štýlom jazdy a nastavením klimatizácie. Skúšobná trasa pozostávala z jazdy mestom, diaľnicami a poľnými cestami v rýchlostiach od 60 km/h do 110 km/h.
Zoznam účastníkov testu:
- Tesla Model 3, Model S, Model X
- Kia Niro EV, Soul EV
- Hyundai Kona EV, Ioniq EV
- Jaguar I-Pace
- Opel Ampera-e
- Mercedes-Benz EQC
- Audi e-tron 55 quattro, e-tron 50 quattro
- Nissan Leaf 62 kWh, Leaf 40 kWh
- Renault Zoe
- Seat Mii Electric
- Škoda Citigo, Citigo-e IV
- Volkswagen e-up, e-Golf
Pri 20 modeloch bol zaznamenaný priemerný pokles dojazdu o 18,5 % v porovnaní s ich hodnotami dojazdu podľa WLTP. Najbližšie k svojmu deklarovanému dojazdu WLTP bol Hyundai KONA (odchýlka iba 9 %). Na opačnom konci skončil model Opel Ampera-e, ktorý prichádza s vyššou cenou a nižším dojazdom a nabíja sa iba s maximom 50 kW. Zvládol iba 70 % dojazdu WLTP.
A čo Tesla? Model S jazdil až na konci testu, a to v náročnejších jazdných podmienkach ako ostatné vozidlá. Posledné kilometre jazdil v pomerne hlbokom novom snehu, ktorý výrazne zvýšil spotrebu. Tesla Model S Long Range je vozidlo s najdlhším dojazdom WLTP na trhu, čo sa prejavilo aj v teste. Model S najazdil najviac, mal však druhú najväčšiu odchýlku v teste v porovnaní s dojazdom WLTP. Tesla zvládla iba 74 % deklarovaného dojazdu.
Zdroj: cleantechnica.com.