
Ssanyong Torres EVX / Veľa priestoru a dobrý dojazd
S vozidlami Ssanyong sme sa v našich testoch dosiaľ nestretli. Niežeby nás nezaujímali, ale dosiaľ u nás nebol k dispozícii žiadny elektromobil tejto značky. Prvým plne elektrickým vozidlom tejto značky na našom trhu je testovaná novinka Torres EVX, ktorú výrobca ponúka v benzínovej aj elektrickej verzii. Prichádza v segmente, kde dominujú elektrické SUV ako Škoda Enyaq či Volkswagen ID.4, ID.5 alebo Nissan Ariya, čo dáva tušiť, že to v tejto konkurencii nebude mať ľahké. Výrobca sa preto snaží zabojovať aj výhodnou cenou, otázkou tak zostáva, či to bude stačiť.
Čo sa vozidlu už na prvý pohľad nedá uprieť, je jeho nápaditý dizajn, ktorý sa dosť odlišuje aj od spaľovacej verzie. Predná maska dostala cez celú šírku výrazný delený LED pás, ktorý svieti aj s denným svietením. Predné svetlá sú umiestnené pomerne nízko v bočných vybraniach, ktoré prechádzajú do otvoru na ofukovanie kolies. Svetelná technika je zverená LED, ale bez pokročilejších funkcií. Zaujímavé je asymetrické tvarovanie zadných dverí, ktoré umiestnením kľučky vpravo a veľkým prelisom evokujú miesto na koleso a budia dojem, že sa otvárajú do ľavej strany. Je to však iba dizajnová črta a nič také sa nedeje. Dvere sa elektricky otvárajú smerom nahor, ale vyzerá to zaujímavo.
Po nastúpení príjemne prekvapí pekne spracovaný interiér s akcentmi bronzovej farby, ktoré ho vhodne dopĺňajú. Dopredu natiahnutá stredová konzola má pred lakťovou opierkou miesto na smartfón s bezdrôtovým nabíjaním, druhý možno vložiť do jej prednej časti, pričom budete vidieť väčšinu displeja. Okrem toho je tu už iba držiak na dva poháre a volič režimov. Ten pracuje trocha zvláštne, pri radení D alebo R musíte ísť totiž vždy cez neutrál alebo v polohe D a R páčku na 3 s podržať. Za normálnych okolností sa na to dá zvyknúť, ale ak potrebujete na parkovisku manévrovať, je to veľmi otravné. Druhá otravná vec je „obľúbené upozornenie na prekročenie rýchlosti“, ktoré sa zapína po každom zapnutí auta. Na jeho vypnutie sa totiž musíte prepracovať do hlbín menu na 5 kliknutí. Od importéra sme však dostali informáciu, že v najnovšej aktualizácii bude táto funkcia na tlačidle rýchlej voľby, takže azda sa to podarí aj s niektorými ďalšími drobnými anomáliami doladiť. To sme sa však už dostali k infotainmentu, ktorý je novinkou vozidiel Ssanyong, možno preto sa tu ešte nájde pár nedotiahnutých drobností. Vodič má k dispozícii dva veľké displeje, digitálny prístrojový panel a dotykovú obrazovku na stredovej konzole. Prístrojový panel je síce prehľadný, ale ponúka len základné funkcie a obmedzené možnosti konfigurácie. Je to trochu škoda, potenciál kvalitného displeja je oveľa vyšší. Reakcie systému sú mierne oneskorené a nastavenie hlasitosti, prípadne ďalších funkcií sa vykonáva ťažkopádne, ak človek nechce použiť ovládanie na volante. Grafika systému je minimalistická, ale zrozumiteľná. Príjemne prekvapí množstvo asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu aj sledovania jazdných pruhov. Pozitívom je možnosť pripojiť Apple CarPlay, ktorý dokáže čiastočne kompenzovať slabšiu kvalitu originálneho softvéru. Android Auto však podporované nie je. Na zadnom sedadle sú dva úchyty ISOFIX na krajných pozíciách, čo znamená, že dve detské sedačky sa tam zmestia bez väčších komplikácií, no chýba možnosť umiestniť sedadlo vpredu. Vcelku však ide o relatívne komfortné prostredie s dostatkom priestoru pre štyroch dospelých pasažierov, pričom aj piaty cestujúci sa môže odviezť bez väčších problémov. Veľmi zaujímavé sú sedadlá, ktoré sú nielen kožené, elektricky nastaviteľné a vyhrievané, ale predné dokonca aj ventilované. Navyše sa v nich pohodlne sedí, a to aj na dlhších cestách. Nechýba ani dostatočne veľký kufor s objemom 703 litrov, čo je nadpriemerná hodnota v tejto triede a pohodlne postačí na každodenné potreby.
Vozidlo je vybavené batériou LFP s kapacitou 73,4 kWh, z ktorej sa využíva 72 kWh. Tá poskytuje podľa WLTP dojazd až 460 km. Pri jazde na diaľnici sa reálna hodnota pohybuje skôr na úrovni 350 km, hoci pri kombinovanej prevádzke možno dosiahnuť okolo 400 km. Nabíjanie má maximálny výkon 145 kW, čo umožňuje dobiť batériu z 10 na 80 percent zhruba za 28 minút. Vstavaná AC nabíjačka je trojfázová s výkonom 11 kW a plné nabitie s ňou trvá asi deväť hodín. Synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi poháňa iba prednú nápravu s výkonom 152 kW a krútiacim momentom 339 Nm. Z nuly na 100 km/h sa vozidlo dostane za 8 s. Vozidlo jazdí dostatočne dynamicky, ale pri danom krútiacom momente by bol výhodnejší zadný náhon. Takto má vozidlo tendenciu hrabať pri rozjazdoch aj na suchej ceste.
Displej prístrojového panela má zrozumiteľnú grafiku, ale iba obmedzené možnosti personifikácie
Zo stránky jazdných vlastností Torres EVX nedosahuje úplnú vyspelosť niektorých konkurentov, ale jazda je vcelku príjemná a pohodlná. Riadenie je ľahké, aj keď menej precízne a pri rýchlejšom prejazde zákrutami sa vozidlo mierne nakláňa. Komfort na bežných cestách a diaľniciach je však dobrý a vozidlo si dobre poradí s nerovnosťami. Vzhľadom na to, že auto má aj svojho spaľovacieho bračeka, výrobca výborne zvládol odhlučnenie, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani drahšie vozidlá. Doladiť by však bolo treba neustále akustické upozorňovanie bezpečnostných systémov, ktoré niekedy hlásia problémy bez zjavnej príčiny. Dúfajme, že na to bude výrobca myslieť.
ZadnÍ pasažieri majú k dispozícii dvojicu portov USB-C s výkonom až 27 W
Nedá sa povedať, že by Torres EVX bol ideálnym autom, v niektorých ohľadoch stále zaostáva za svojimi hlavnými konkurentmi, ako je Škoda Enyaq či Hyundai Ioniq 5. Na druhej strane za pomerne zaujímavú cenu môžete kúpiť vozidlo, ktoré ponúka vcelku dobrú kombináciu priestoru v kabíne, pohodlia, modernej technologickej výbavy a slušného dojazdu. Môže sa tak oplatiť pre vodičov, ktorí hľadajú niečo originálnejšie a chcú ušetriť v porovnaní s niektorými prémiovými alternatívami.
TESTY:
- Spotreba v teste (kWh/100 km): 18,9 - 22,8 - 24
- Dojazd v teste (km): 300-385
- Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
- Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 120
- Čas nabíjania 10-80 % (min): 37
Technické údaje:
Výrobca: Ssanyong, model: Torres EVX, batéria – celková kapacita: 73,4 kWh, využiteľná kapacita: 72 kWh, typ akumulátora: LFP, poháňaná náprava: predná, výkon motora: 152 kW, krútiaci moment: 339 Nm, typ konektora na DC nabíjanie: CCS, max. výkon DC nabíjania: 145 kW, konektor na AC nabíjanie: Typ 2, výkon AC nabíjačky: 11 kW, typ AC nabíjania (počet fáz): 3f, max. rýchlosť: 175 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8 s, dojazd WLTP: 420 – 462 km, spotreba podľa výrobcu: 17 kWh/100 km
PLUSY, MÍNUSY:
+ Priestorná kabína, spracovanie, LFP batéria, technologická výbava, jazdné vlastnosti
- Niektoré softvérové drobnosti treba doladiť
- Cena modelu od (s DPH): 34 990 EUR
- Testované vozidlo (s DPH): 43 240 EUR