SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement

Mýty o palivách, ktoré škodia vášmu autu

Technológie
5

Určite ste počuli, alebo čítali rôzne názory o tom, že moderné palivá, ktoré obsahujú biozložky, či rôzne aditíva môžu byť pre motor vášho auta škodlivé, prípadne, že v iných krajinách sú palivá rovnakej značky kvalitnejšie, prípadne, že pre motory starších áut aditíva v moderných palivách neúčinkujú... Paradoxne škodlivé môžu byť práve dôsledky toho, ak týmto mýtom uveríte, napríklad prilievanie rôznych prísad a podobne. Aby sme vyvrátili najčastejšie mýty kolujúce medzi motoristami, opýtali sme sa názor expertky Markéty Jakoubkovej, manažérky kvality palív zo spoločnosti Shell.  

SAMSUNG 042024 Advertisement

Mýtus 1: Biozložky v palivách sú škodlivé. Zanášajú vstrekovaciu sústavu, opotrebovávajú ju a znižujú účinnosť motora.

Realita: Obavy z prítomnosti biozložiek v palivách nie sú na mieste, je to skôr naopak. Každé palivo musí splniť základné kvalitatívne kritériá, ktoré stanovila EÚ pre benzín aj naftu a ktoré sú pravidelne kontrolované. Biozložky, naopak, dokážu vlastnosti paliva zlepšiť. Napríklad vďaka nim má palivo vyššie oktánové číslo (benzín) alebo lepšiu mazivosť (nafta). Biozložka má čistiaci účinok v jeho kľúčových častiach a v neposlednom rade znižuje emisie.

Mýtus 2: Aditíva hlavne zvyšujú výkon motora.

Realita: Jednou z úloh aditív je udržiavať motor bez karbónových usadenín, ktoré vznikajú pri horení paliva vo valcoch motora, premazávať ho a chrániť pred nadmerným trením. Práve usadeniny spôsobujú, že výkon motora postupným zanášaním klesá. Platí to predovšetkým pre moderné agregáty, ktoré pracujú pod vyšším tlakom a vyššou prevádzkovou teplotou. To môže viesť k tvorbe usadenín na kľúčových častiach motora, ako sú napríklad vstrekovače paliva. Odstránením týchto usadenín sa môže obnoviť až 100 % výkonu motora. Už pri prvom natankovaní prémiového paliva s aditívami začne proces čistenia kľúčových častí motora. Doba, za ktorú je motor úplne vyčistený, záleží od jeho stavu, štýlu jazdy a počtu tankovaní. Aditíva v prémiových palivách teda nezvyšujú výkon nad úroveň uvedenú v technickom preukaze, ale dokážu obnoviť jeho pôvodnú úroveň po vyčistení motora od usadenín. Nové prémiové palivá Shell V-Power 100 % vyčistia kľúčové časti motora a obnovia jeho pôvodný výkon.

Mýtus 3: Palivá na čerpacích staniciach v západnej Európe sú kvalitnejšie než tie, ktoré nám predajcovia ponúkajú u nás a ďalej na východe.

Realita: Legislatíva EÚ definuje vysoký štandard kvality palív, ktorý musia splniť všetky palivá v členských krajinách. To znamená, že základné palivá bez ohľadu na štát a rafinériu, v ktorej sa vyrobia, musia tieto kvalitatívne parametre spĺňať a o kontrolu sa starajú obchodné inšpekcie jednotlivých štátov. Najlepšie značky v tejto oblasti pridávajú do základného paliva aditíva, ktoré samy vyvíjajú. Napríklad Shell zamestnáva viac ako stovku vedcov po celom svete. Najväčšie technologické centrum pre výskum a vývoj palív a mazív má v nemeckom Hamburgu. Shell používa rovnaké aditíva v palivách v celej Európe.  K vzniku tohto mýtu možno prispelo to, že palivá sa v rámci jednotlivých krajín EÚ líšia, a to v takzvaných sezónnych vlastnostiach podľa takzvanej národnej prílohy. Dobrým príkladom je nafta, ktorá na juhu Európy nie je natoľko odolná voči mrazu ako nafta v severských krajinách. Preto si treba dať pozor, aby napríklad v zimných mesiacoch v nádrži kamiónov nezostalo palivo z južných štátov pri jazde na sever Európy.

  

Mýtus 4: Zimné palivo je len marketingový ťah. U nás nie je taká zima, aby sme potrebovali špeciálne zloženie.

Realita: Nafta je obzvlášť citlivá na chlad, ako dobre vedia napríklad obyvatelia horských oblastí, kde teploty v noci klesajú často pod -10 °C. Bežná nafta by pri takýchto teplotách mala problém, preto počas zimných mesiacov predajcovia palív prechádzajú na takzvanú zimnú naftu. Ak by sa tak nestalo, žiadny „nafťák“ by pri takýchto teplotách nenaštartoval. Rozdiely medzi naftou a benzínom, ktorá sa predáva v lete, v prechodnom období a v zime je vysvetlený v sprievodnom videu.

Mýtus 5: Prečo kupovať drahé aditivované palivá, keď je lacnejšie kúpiť aditíva zvlášť a doliať si ich sám?

Realita: „Ručným“ pridaním aditív nedocielite rovnakú kvalitu ako pri riadenom procese aditivácie. Prvým problémom pri dolievaní aditív je otázka, aké množstvo do nádrže vlastne doliať. Väčšina palív na trhu totiž už prešla minimálne základnou aditiváciou. A pretože vodič nevie, aký obsah aditív v nádrži už má, nedokáže spočítať, koľko ich naliať, aby dosiahol optimálny výsledok. To ale nie je jediný problém. Druhým problémom je rovnomerné premiešanie v nádrži a previazanie aditíva a paliva. Pre optimálne spojenie musia mať obe kvapaliny rovnakú teplotu a pretože túto istotu výrobca samostatne predávaného aditíva nemá, produkt je výrazne zriedený. Preto je potrebné oveľa väčšie množstvo aditíva na dosiahnutie efektu. To je nielen drahé, ale navyše nezaručuje dokonalé prepojenie s palivom. To sa dá dosiahnuť len na špecializovanej výrobnej linke.

Mýtus 6: Mám staré auto, môjmu motoru už žiadne aditíva nepomôžu.

Realita: Opak je pravdou! Staršie vozidlá s vysokým počtom najazdených kilometrov môžu mať v motore hrubú vrstvu karbónových usadenín. Tá sa tvorila postupne ukladaním nových a nových vrstiev na ventiloch a vnútorných stenách valcov, čo pomaly znižovalo výkon. Pritom už po prvom tankovaní aditivovaného paliva Shell V-Power začína proces čistenia kľúčových častí motora a postupne sa kompletne odstránia usadeniny aj zo zvyšku valcov a palivovej sústavy. Výsledkom je, že motor po čase opäť pobeží na svoj plný výkon.

Ako pomôcť autu zmenou návykov pri šoférovaní?

  • Motor sa musí zahriať na svoju prevádzkovú teplotu, do tej doby je potrebné citlivo pracovať s plynovým pedálom.
  • Tvorbu usadenín tiež podporujú jazdy pri nízkych alebo, naopak, vysokých otáčkach. Majitelia dieselov sú navyše v nevýhode: Ich motory sú citlivejšie na krátke jazdy, ktoré výrazne prispievajú k rýchlejšej tvorbe usadenín.
  • Taktiež je dôležité občas motor krátkodobo „vytúrovať“ nad 4000 otáčok. A pokiaľ máte auto, ktoré dokáže indikovať prebiehajúci regeneračný cyklus, neprerušujte ho. Viac informácií, rád a tipov nájdete na www.stopusadeninam.sk.
Zobrazit Galériu

Shell

Všetky autorove články

5 komentárov

PR, PR, PR. reakcia na: Mýty o palivách, ktoré škodia vášmu autu

19.12.2023 12:12
Ako inak, PR článok. Takže nič nové.
Reagovať

Môj postreh reakcia na: Mýty o palivách, ktoré škodia vášmu autu

15.12.2023 16:12
Súhlasím že biozloska je humus z vlastnej skúsenosti.za 40 rokov som mal stále krásnu lesklú palivovú nádrž až Kim neprišla bio zložka v nafte za tri roky mi pred očami každý deň hrdzavela nádrž viac viac. Nakoniec ju až predalo.Take lupene hrdze boli na nalievacom hrdle že ste to mohli majzlom osekavat. A o benzíne ani nehovorím za 3 mesiace mi prezrala bio zložka fungel nový plechový 60L súd od oleja. Idem okolo suda smrdy benzín kde v prdeli tu tecie benzín stále som cítil benzín ani vozne by ma nenapadlo že za tri mesiace prezere benzín súd dvihnem súd a zospodu presné v stredne dňa prezrate dno a tade tieklo a kvapkalo. A to som mal aj v rukách 40 ročnú komunistickú naftu ktorá neprezrala ani súd ani nádrž a bola ešte použiteľná a hlavne pachla ako pravá nafta a nie toto čo smrdí po syntetickom riedidle a po dvoch rokoch som nedokázal vyčistiť 1000L nádrž ani zo spachtlov a diesel wapkov čo tam boli uzadene všetky aditiva, skôr zoskrabete asfalt ako vyčistite biozlosku.A starší šoféri pametaju keď sa do brzdovej sustavy nákladných vozidiel nalieval lieh,potom keď zakročila únia tak po novom vzduchol ktorý mal za úlohu naviazať na seba všetku vlhkosť vo vzduchom systéme aby v zimných mesiacoch nezmrzal brzovy systém a teraz to isté pridávajú ako biozlosku do palív a tím pádom všetku vlhkosť zo vzduchu v nádrži navezuje na seba a tak pekne začína hrzdaviet palivový systém a všetko čo je kovové. A takto pekne nám Eú likvyduje majetok na ktorý sme celí život dreli a ešte im musíme za ten humus dobré draho zaplatiť. Oni by nám mali platit zato že nám poškodzujú majetok s tím eko humusom. Majiteľ olivy pumpy má raz vymakol keď som tankoval 2000l nafty,že chlapče a kam to beres,že do bagra a to není dobrá nafta do stavebnich strojov,nemá silu,okrem spotreby nebudeš mať žiadny výkon a mal pravdu a viem o čom píšem moja spotreba nafty je každý druhý deň tankujem 520-550L nafty vyskúšal som veľa druhov od červenej cez bio až po vojenskú, najlepšie slapala komunisticka vojenská nafta mala výkon dobrá spotreba trocha iná vôňa výfukových plynov ale za tu sa išiel motor zdrhnúť ako ja za reznami. Už nikdy som takú dobrú naftu nemal ani v Nórsku, Dánsku, Rakusku, bola to poctivá kvalita,no ale nič netrvá večne,teraz idem testovať Poľský Orlen,tak neviem čo má čaká,či má prekvapí pozitívne alebo negatívne no ale všetci dobré vieme že z Poľska už ani krowky nie sú čo bývali.Dakujem.
Reagovať

RE: Môj postreh reakcia na: Môj postreh

16.12.2023 09:12
Do nafty sa pridáva etanol a nie odpadový repkový olej? To mi je novinka. Doteraz som žil v tom, že etanol sa pridával do benzínu pre osobáky ktoré majú už desaťročia ajtak plastové nádrže. A veterány niesú na bežné jazdenie.
Reagovať

Skorodovaná mi nádrž počas používania reakcia na: Mýty o palivách, ktoré škodia vášmu autu

15.12.2023 16:12
Súhlasím že biozloska je humus z vlastnej skúsenosti.za 40 rokov som mal stále krásnu lesklú palivovú nádrž až Kim neprišla bio zložka v nafte za tri roky mi pred očami každý deň hrdzavela nádrž viac viac. Nakoniec ju až predalo.Take lupene hrdze boli na nalievacom hrdle že ste to mohli majzlom osekavat. A o benzíne ani nehovorím za 3 mesiace mi prezrala bio zložka fungel nový plechový 60L súd od oleja. Idem okolo suda smrdy benzín kde v prdeli tu tecie benzín stále som cítil benzín ani vozne by ma nenapadlo že za tri mesiace prezere benzín súd dvihnem súd a zospodu presné v stredne dňa prezrate dno a tade tieklo a kvapkalo. A to som mal aj v rukách 40 ročnú komunistickú naftu ktorá neprezrala ani súd ani nádrž a bola ešte použiteľná a hlavne pachla ako pravá nafta a nie toto čo smrdí po syntetickom riedidle a po dvoch rokoch som nedokázal vyčistiť 1000L nádrž ani zo spachtlov a diesel wapkov čo tam boli uzadene všetky aditiva, skôr zoskrabete asfalt ako vyčistite biozlosku.A starší šoféri pametaju keď sa do brzdovej sustavy nákladných vozidiel nalieval lieh,potom keď zakročila únia tak po novom vzduchol ktorý mal za úlohu naviazať na seba všetku vlhkosť vo vzduchom systéme aby v zimných mesiacoch nezmrzal brzovy systém a teraz to isté pridávajú ako biozlosku do palív a tím pádom všetku vlhkosť zo vzduchu v nádrži navezuje na seba a tak pekne začína hrzdaviet palivový systém a všetko čo je kovové. A takto pekne nám Eú likvyduje majetok na ktorý sme celí život dreli a ešte im musíme za ten humus dobré draho zaplatiť. Oni by nám mali platit zato že nám poškodzujú majetok s tím eko humusom. Majiteľ olivy pumpy má raz vymakol keď som tankoval 2000l nafty,že chlapče a kam to beres,že do bagra a to není dobrá nafta do stavebnich strojov,nemá silu,okrem spotreby nebudeš mať žiadny výkon a mal pravdu a viem o čom píšem moja spotreba nafty je každý druhý deň tankujem 520-550L nafty vyskúšal som veľa druhov od červenej cez bio až po vojenskú, najlepšie slapala komunisticka vojenská nafta mala výkon dobrá spotreba trocha iná vôňa výfukových plynov ale za tu sa išiel motor zdrhnúť ako ja za reznami. Už nikdy som takú dobrú naftu nemal ani v Nórsku, Dánsku, Rakusku, bola to poctivá kvalita,no ale nič netrvá večne,teraz idem testovať Poľský Orlen,tak neviem čo má čaká,či má prekvapí pozitívne alebo negatívne no ale všetci dobré vieme že z Poľska už ani krowky nie sú čo bývali.Dakujem.
Reagovať

Čo keby reakcia na: Mýty o palivách, ktoré škodia vášmu autu

15.12.2023 13:12
Ste sa venovali elektronike a motory a autá nechali ľuďom čo sa tomu venujú...

Biozložka motorom škodí. V rodine mám viacerých mechanikov s dlhoročnými skúsenosťami a každý jeden povie že najhoršie čo pre motor môže existovať je biozložka v palive. A to sú ľudia čo mali x motorov rozobratých a zgeneralkovaných.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať