SAMSUNG_082022 Advertisement SAMSUNG_082022 Advertisement SAMSUNG_082022 Advertisement

Nástupca nadzvukového Concordu nebude mať predné okno

Technológie
0

Sonický tresk je jeden z dôvodov, prečo dnes nelietajú žiadne nadzvukové osobné lietadlá. Súčasné medzinárodné predpisy obmedzujú rýchlosť komerčnej dopravy nad súšou pod Mach 1 alebo rýchlosť zvuku, aby sa predišlo rušeniu nad obývanými oblasťami. NASA preto pracuje na „stíšení“ sonického tresku v rámci programu nazvaného Quesst (Quiet SuperSonic Technology). Nové lietadlo s názvom X-59 je najnovšie zo série experimentálnych lietadiel, navrhnuté a vyrobené spoločnosťou Lockheed Martin v Palmdale v Kalifornii na základe zmluvy s NASA v hodnote 247,5 milióna dolárov.

V súčasnosti prechádza testami na zemi a jeho prvý let sa očakáva v priebehu roka 2022. „Bude výrazne tichšie ako Concorde alebo akékoľvek iné nadzvukové lietadlo, ktoré dnes existuje,“ hovorí Craig Nickol, projektový manažér programu Quesst v NASA. Lietadlo je extrémne dlhé a tenké, má dĺžku 30,5 metra a rozpätie krídel len asi 8,8 metra. Jeho charakteristickým znakom je nos, ktorý tvorí asi tretinu dĺžky. Elegantný aerodynamický tvar hrá kľúčovú úlohu v tom, že lietadlo je oveľa tichšie. 

Ako vlastne vzniká sonický tresk? Keď lietadlo letí podzvukovou rýchlosťou, zvukové vlny, ktoré bežne vytvára, sa môžu šíriť všetkými smermi; pri nadzvukových rýchlostiach však lietadlo zanechá za sebou svoj vlastný zvuk a zvukové vlny sa stlačia a spoja do jedinej rázovej vlny, ktorá vzniká pri nose a končí pri chvoste. Keď sa táto silne stlačená rázová vlna stretne s ľudským uchom, vyvolá hlasné buchnutie, ktoré nenastane, keď lietadlo prekoná zvukovú bariéru, ale ide skôr o nepretržitý efekt, ktorý môže počuť každý v kužeľovitej oblasti pod lietadlom, ktoré prekročí rýchlosť zvuku.

Tvar lietadla X-59 je navrhnutý tak, aby zabránil zlučovaniu rázových vĺn. Namiesto toho sa vlny šíria pomocou strategicky umiestnených aerodynamických plôch. Navyše motor sa nachádza v hornej časti lietadla, a nie v jeho spodnej časti, aby sa zachoval hladký nižší profil, ktorý zabraňuje tomu, aby sa rázové vlny dostali na zem. NASA sa domnieva, že X-59 bude vďaka tomu pri nadzvukovej rýchlosti vydávať zvuk len 75 decibelov, zatiaľ čo Concorde vydáva 105 decibelov. Toto lietadlo teda môže znieť ako vzdialené hromobitie.

Rozhodujúca časť programu Quesst sa začne v roku 2024, keď sa uskutoční séria testovacích letov nad niekoľkými obývanými oblasťami v USA, ktoré boli vybrané tak, aby ponúkali rôznorodú zmes geografických a atmosférických podmienok. Po prelete X-59 nad vybranými oblasťami bude NASA spolupracovať s komunitami na zemi, aby zistila ich reakciu na hluk. Cieľom je potvrdiť teóriu, že 75-decibelový zvuk bude prijateľný.

Zatiaľ nevedno, ako presne budú tieto lietadlá vyzerať a kto ich postaví, pretože X-59 nie je prototyp, ale iba technologický demonštrátor. Niektoré konštrukčné prvky by sa však mohli preniesť priamo. Craig Nickol menuje predĺžený nos, niektoré systémy riadenia letu a jedinečný systém externého videnia X-59, ktorý poskytuje pilotovi displej s vysokým rozlíšením, na ktorom môže sledovať, čo je vpredu. Skutočné čelné okno totiž pre aerodynamický nos lietadla absentuje.

Zdroj: edition.cnn.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať