SAMSUNG_112022 Advertisement SAMSUNG_112022 Advertisement SAMSUNG_112022 Advertisement

Netradičné riešenie, ako by elektrické nákladné autá mohli nahradiť hydroelektráreň

Technológie
7

Vodné priehrady sú síce schopné vyrábať veľké množstvo elektrickej energie, ale výrazne narušujú životné prostredie. Vedci teraz navrhujú jednoduchšiu, ale účinnú alternatívu, v ktorej by hydroelektráreň  nahradili elektrické nákladné vozidlá. V typickej hydroelektrární sa na rieke postaví priehrada, do ktorej priteká rieka. Keď sa otvorí stavidlo v priehrade, voda z nádržeklesne do nižšej nadmorskej výšky a pritom roztočí turbíny, ktoré vyrábajú elektrickú energiu. Vytvorenie nádrže si však vyžaduje zaplavenie pôdy, na ktorej predtým mohli byť lesy či dokonca ľudské obydlia, prípadne sa pestovali plodiny.

Priehrada môže takisto výrazne spomaliť tok rieky, zvýšiť teplotu vody a spôsobiť hromadenie sedimentov v nej. Navyše priehrady často blokujú migráciu rýb. Riešením by mohol byť systém Electric Truck Hydropower, ktorý vyvíjajú vedci z Medzinárodného inštitútu pre aplikovanú systémovú analýzu a dal by sa využívať v horských oblastiach so strmými cestami. Najprv by sa na „nabíjacom mieste“, ktoré sa nachádza vo vysokej nadmorskej výške pri horskej rieke, naplnili veľké nádrže vodou z rieky. Každá nádrž by sa naložila do samostatného elektrického nákladného auta, ktoré by ju potom zvážalo z hory.

Vzhľadom na strmosť cesty by vodič celou cestou dole v podstate len brzdil, pričom voda by výrazne zvyšovala zotrvačnú hmotnosť vozidla. Vďaka rekuperačnému brzdovému systému by sa počas cesty dole vyrábala elektrická energia, ktorá by sa následne použila na nabíjanie batérie nákladného vozidla. Po dosiahnutí „miesta vybíjania“ by sa nádrž z nákladného vozidla odstránila, voda z nej by sa vypustila späť do rieky a batéria nákladného vozidla by sa vybrala, aby mohla poskytovať elektrickú energiu do mestskej siete.

Na nákladné auto by sa potom naložila prázdna nádrž a náhradná batéria, ktorá by bola dostatočne nabitá na to, aby sa vozidlo dostalo späť na miesto nabíjania. Flotila takýchto nákladných vozidiel by nepretržite premávala medzi týmito dvoma miestami a naberala a vylievala vodu. Dôležité je, že množstvo elektrickej energie, ktoré spotrebujú na ceste hore, by bolo podstatne menšie ako množstvo, ktoré vyrobia cestou dole. Vedci odhadujú, že keby sa tento systém zaviedol v celosvetovom rozsahu, mohol by ročne vyprodukovať 1,2 petawatthodín energie.

Toto číslo predstavuje približne 4 % svetovej spotreby energie v roku 2019. Odhadované náklady systému sú 30 až 100 USD za megawatthodinu. Na porovnanie, náklady na konvenčnú vodnú elektráreň sa pohybujú od 50 do 200 USD za megawatthodinu. Podrobnejšie informácie o tom, ako by tento systém fungoval, nájdete vo voľne dostupnom článku, ktorý bol nedávno uverejnený v časopise Energy.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

7 komentárov

Akoby nákladné autá mohli nahradiť hydroelektráreň reakcia na: Netradičné riešenie, ako by elektrické nákladné autá mohli nahradiť hydroelektráreň

15.3.2022 04:03
Tento vynáLez je hodný absolventa osobitnej školy pre dementov. Absolventi normálnej základnej školy totiž poznajú zákon zachovania energie.
Reagovať

RE: Akoby nákladné autá mohli nahradiť hydroelektráreň reakcia na: Akoby nákladné autá mohli nahradiť hydroelektráreň

15.3.2022 17:03
Tento príspevok je tiež hodný absolventa osobitnej školy. Absolventi normálnej základnej školy totiž chápu prečo tie nákladné autá idú dolu kopcom s nádržou plnou vody a hore kopcom idú s prázdnou nádržou. A o zákon zachovania energie sa postará príroda odparením tej zvezenej vody, jej vyzrážaním sa v atmosfére a následným pršaním ju vráti späť na vrch hory.
Reagovať

RE: RE: Akoby nákladné autá mohli nahradiť hydroelektráreň reakcia na: RE: Akoby nákladné autá mohli nahradiť hydroelektráreň

1.4.2022 10:04
Vám s tými baterkami už načisto (je...) hrabe. Keďže nechcú budovať priehradu, zdroj vody musí byť dostatočne výdatný na priebežné plnenie cisterien. Čo tak skúsiť tú vodu pustiť dolu kopcom potrubím s turbínou na konci. Ale nie, baterkomaniak vymyslí nákladiaky, cisterny, baterky a rekuperaciu... OMG!
Reagovať

RE: RE: reakcia na: RE: Akoby nákladné autá mohli nahradiť hydroelektráreň

15.3.2022 19:03
Co si mal z matiky, a ake IQ? Ved nevies zratat v hlave viac ako nakladiak. Uplne ignorujes, ze zaplatit soferov, zaplatit cerpadlo a elektrinu na tankovanie auta a dalsie veci okolo, minu XY viac energie, ako sa vyrobi brzdenim. Je to totalny blud, zly SEO clanok na zobrazovanie reklam okolo.
Reagovať

RE: RE: RE: reakcia na: RE: RE:

16.3.2022 13:03
"the lifetime of the battery is assumed to be the same as the truck. the mileage of the truck, which is 1.600.000 km". Ekonomicke preratanie toho podvodu je, ze baterka bude fungovat 1.6 miliona km rovnakou vykonnostou a kapacitou ako nova. Realne naklady toho podvodu su 500 USD na megawatthodinu, t.j. 2-3x drahsie ako hocico existujuce.

RE: RE: RE: reakcia na: RE: RE:

16.3.2022 11:03
Odhadovane naklady su klamstvo, uplne zle odhadnute.

RE: RE: RE: reakcia na: RE: RE:

16.3.2022 09:03
Z matiky 1 a IQ dostatočné na to aby som porozumel tomu čo čítam: "Odhadované náklady systému sú 30 až 100 USD za megawatthodinu. Na porovnanie, náklady na konvenčnú vodnú elektráreň sa pohybujú od 50 do 200 USD za megawatthodinu." Takže sa nad tým autori tejto štúdie už zamýšľali no tvoje IQ túto informáciu nevie pobrať.

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať