
Nové technológie batérií, ktoré zlepšia výkon a dojazd elektromobilov
Spoločnosť Sila Nanotechnologies nahrádza grafitovú anódu, ktorá tvorí veľkú časť súčasných lítiovo-iónových batérií a 15 % ich hmotnosti, kremíkovou, o ktorej tvrdí, že zvýši hustotu energie batériových článkov až o 40 % a zároveň zrýchli nabíjanie. Prvým zákazníkom Sila Nanotechnologies je automobilka Mercedes, ktorá ponúkne túto technológiu v roku 2025 v novom elektrickom vozidle EQG.
Ďalšia spoločnosť, ktorá sa zameriava na kremíkové a lítiové batérie, je Group 14. V súčasnosti je partnerom Porsche. Spoločnosť OneD zasa pracuje na stratégii pestovania kremíkových nanodrôtov na grafitovej anóde lítiovej batérie. A teraz spoločnosť Pacific Northwest National Lab (PNNL) oznámila prelom v technológii sodíkových iónových batérií, ktorý sľubuje, že vyrieši problém so zmenami teploty, ktorému čelia súčasné batérie elektromobilov.
Firma uviedla, že našla spôsob, ako skrotiť nestabilitu sodíkovej iónovej technológie. Stále však rieši nízku energetickú hustotu batérie v porovnaní s lítiovo-iónovou verziou. Výskumníci z PNNL tiež uviedli, že budú schopní zmenšiť množstvo potrebného kobaltu, ktorý je toxickým prvkom, prípadne ho úplne odstrániť z batérie. Okrem toho výskumné tímy pracujú aj na batériách s pevným elektrolytom, ktoré sú na rozdiel od lítiových batérií vyrobené z pevne stlačených tvrdých materiálov.
Batéria s pevným elektrolytom má väčšiu hustotu energie a v budúcnosti by mohla priniesť elektromobil s väčším dojazdom z batérie rovnakej veľkosti alebo rovnaký dojazd z menšej a lacnejšej batérie. Takáto batéria ponúka aj rýchlejšie nabíjanie. V súčasnosti trvá nabíjanie väčšinou okolo 30 minút. Polovodičové batérie sa zameriavajú na kratší čas nabíjania a znesú viac nabíjacích cyklov. Navyše batérie s pevným elektrolytom sľubujú aj tepelnú stabilitu.
Zdroj: techtimes.com.
Zobrazit Galériu