Nový elektrický lodný motor využíva vietor a vodu na dobíjanie batérií

Technológie
0

Mnohí ľudia si myslia, že plachetnice sú poháňané výlučne vetrom. Hoci menšie plachetnice zvyčajne také sú, väčšie plachetnice majú motor na manévrovanie v prístave alebo v prípade, ak vietor utíchne. Moderné plachetnice sú bežne vybavené motormi typu saildrive, inovatívnym pohonným systémom, ktorý ponúka kompaktnú a účinnú alternatívu k tradičným palubným motorom poháňaným hriadeľom.  Motory saildrive, navrhnuté s elegantným profilom s nízkym odporom vzduchu, sú integrované do trupu a pozostávajú z motora namontovaného priamo nad hnacou nohou, ktorá prechádza cez trup, a z vrtule na spodnom konci.

Táto konfigurácia nielen znižuje vibrácie a hluk, ale takisto minimalizuje zložitosť inštalácie a údržby. Motory saildrive ponúkajú plynulý, efektívny prenos výkonu a mimoriadnu manévrovateľnosť. Ich zjednodušená konštrukcia prispieva k lepšiemu výkonu pri plavbe tým, že znižuje odpor vzduchu. Preto sa stali obľúbenou voľbou pre súčasných nadšencov plachtenia. Elektrické motory saildrive majú tú prednosť, že ponúkajú hydroregeneráciu – jedinečnú výhodu, ktorá môže pomôcť dobiť batérie elektrickej plachetnice. Pri plavbe vo vetre je elektromotor v skutočnosti tlačený dozadu vodou, ktorá sa pohybuje cez lodnú skrutku.

Tým sa motor zmení na generátor, ktorý môže posielať energiu späť do batérií na neskoršie využitie. Spoločnosť Oceanvolt vyrába motory saildrive, ktoré používajú vrtule s lopatkami s premenlivým sklonom, čo v kombinácii so schopnosťou motora otáčať sa o 360 stupňov vytvára najefektívnejšie prostredie na pohon aj hydroregeneráciu. Najnovší model HighPower ServoProp 25 je najvýkonnejší v jej ponuke. Dokáže regenerovať 5 kW výkonu pri rýchlosti približne 10 uzlov (18 km/h). Podľa spoločnosti budúce aktualizácie softvéru, ktoré vyladia výkon saildrive, umožnia produkovať ešte vyšší výkon s vyššou účinnosťou.

Predplatné NEXTECH 2023

ServoProp 25, ktorý sa ovláda z kokpitu, sa dá prepínať z regenerácie na pohon stlačením tlačidla. Na displeji pre operátora sa zobrazuje aktuálny prevádzkový režim saildrive, generovaný výkon, otáčky a čas zostávajúci do nabitia 48 V batérií.  Keď je motor v režime pohonu, môže mať nepretržitý výkon 25 kW, aj keď zvládne počas 15 minút maximálny výkon až 30 kW. Ako to už pri lodných elektromotoroch býva, ich nižší výkon zodpovedá oveľa výkonnejšiemu spaľovaciemu motoru.

V tomto prípade Oceavolt hovorí, že nominálny výkon 25 kW je výkonovo podobný pohonu spaľovacieho motora s výkonom 75 kW (100 k). Okamžitý krútiaci moment a prítlačná sila 5000 newtonov sú hlavnými výhodami elektrického motora. Saildrive s hmotnosťou 190 kg je vhodný ako hnací motor pre lode s dĺžkou do 70 stôp (21 m) a hmotnosťou do 25 ton. Môže sa použiť aj ako samotný hydroregenerátor v podstatne väčších plavidlách. Očakáva sa, že dodávky nového motora saildrive sa začnú do konca tohto roka.

Zdroj: electrek.co.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať