ACER_november Advertisement ACER_november Advertisement ACER_november Advertisement

Osobný eVTOL na ktorý vám bude stačiť 20 hodín výcviku

Technológie
0

Spoločnosť Doroni finišuje s prípravou úplného lietajúceho prototypu dvojmiestneho osobného eVTOL H1. H1 vyzerá trochu ako vták: jeho dvojmiestny kokpit je vložený medzi veľké predné a zadné krídlo. Krídlam dominujú kanály, ktoré sú do nich zapustené, pričom v každom je umiestnený pár veľkých, proti sebe sa otáčajúcich vertikálnych zdvíhacích vrtúľ, dovedna ich je osem. V zadnej časti lietadla sú ďalšie dve vrtule na horizontálny ťah.

Rovnako ako v prípade eVTOL v štýle multikoptér s rovnými krídlami, ako sú Air One a SkyFly Axe, sú krídla H1 sklonené dozadu, takže sa zjavne očakáva, že lietadlo sa bude pri pohybe dopredu skláňať ako multikoptéra a nebude sa pri tom spoliehať výlučne na svoje dve tlačné vrtule vzadu. Aj pre laika vyzerá aerodynamika trochu zvláštne. Krídla sú veľké, ale rovnako veľké sú aj ventilátorové kanály, ktoré spôsobujú zmätok v prúdení vzduchu nad a pod každým krídlom a zároveň zvyšujú odpor vzduchu.

Navyše Doroni sa rozhodol zablokovať takmer polovicu obtekanej plochy tlačných vrtúľ šikmým zadným krytom. Hoci otvorené vrtule neboli v prípade bežných lietadiel veľkým bezpečnostným problémom, očakáva sa, že eVTOL budú pôsobiť v mestskom prostredí, kde by táto myšlienka mohla mať opodstatnenie. Pokiaľ ide o výkon, Doroni hovorí, že H1 poletí maximálnou rýchlosťou 225 km/h, cestovná rýchlosť bude viac ako 160 km/h a dolet okolo 96 km. Spoločnosť udáva hmotnosť 650 kg s nosnosťou 200 kg.

Zabudované sú núdzové airbagy na zmiernenie drsného pristátia, redundancia pohonu je zabezpečená dvoma koaxiálnymi vrtuľami v každom rohu a batérie budú tiež ponúkať viacero úrovní redundancie. Plánuje sa aj balistický padák, ktorý dokáže v prípade úplného zlyhania v dostatočnej výške pomerne jemne dostať celé lietadlo na zem.

Doroni tvrdí, že H1 je eVTOL, ktorý môže vlastniť, prevádzkovať a zaparkovať v garáži každý. Má rozmery 7 × 4,6 × 1,7 m, takže bude potrebná dosť veľká garáž. Výrobca sa u FAA uchádza o certifikáciu ľahkého športového lietadla, čo by majiteľom umožnilo lietať s ním už po 20 hodinách výcviku. Po odskúšaní niekoľkých menších technologických demonštrátorov by spoločnosť chcela dostať do vzduchu plnohodnotný „lietajúci model“ vo štvrtom štvrťroku tohto roka. Potom sa bude pripravovať výroba do roku 2023, certifikácia FAA sa očakáva začiatkom roka 2024 a prvé dodávky zákazníkom vo štvrtom štvrťroku 2024.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať