SAMSUNG_10_FLIP Advertisement SAMSUNG_10_FLIP Advertisement SAMSUNG_10_FLIP Advertisement

Pomôžu bezpečnosti cestnej premávky predné brzdové svetlá?

Bezpečnosť
6

V súčasnosti vozidlá signalizujú brzdenie primárne zadnými červenými svetlami, čo často spôsobuje, že ostatní účastníci cestnej premávky – chodci, cyklisti a vodiči v protiidúcom alebo križujúcom sa smere – si neuvedomujú spomalenie vozidla, kým nie je neskoro. Táto absencia vizuálnej signalizácie spomalenia z prednej strany predstavuje významné bezpečnostné riziko, najmä na križovatkách alebo v situáciách, kde je kľúčová rýchla reakcia.  

Nový výskum pod vedením Ernsta Tomascha, experta na bezpečnosť cestnej premávky z Technickej univerzity v Grazi v Rakúsku, sa zameral na potenciál pridania predných brzdových svetiel. Tieto navrhované svetlá by sa rozsvietili nazeleno, čím by sa jasne odlíšili od zadných červených brzdových svetiel a poskytli by okamžitú vizuálnu informáciu o spomalení vozidla. Štúdia, publikovaná v časopise Vehicles, vychádzala z podrobných rekonštrukcií skutočných nehôd z rakúskej Centrálnej databázy pre hĺbkové štúdie nehôd.

Zistenia sú presvedčivé: dodatočné predné brzdové svetlo by mohlo zabrániť 7,5 % až 17 % kolízií v závislosti od reakčného času účastníkov cestnej premávky. Okrem toho, až v štvrtine prípadov by tieto svetlá znížili rýchlosť nárazu, čím by zmiernili zranenia. Tieto čísla naznačujú, že aj relatívne jednoduchá zmena v dizajne vozidiel môže mať značný vplyv na zníženie počtu nehôd a závažnosti ich následkov.  

K PREDPLATNÉMU DOSTANEŠ DARČEKY!

Jednou z praktických výhod navrhovaných predných brzdových svetiel je ich relatívne nízka cena a možnosť dodatočnej montáže do existujúcich vozidiel, čo by z nich urobilo dostupnú bezpečnostnú inováciu. Štúdia však tiež identifikovala určité obmedzenia: približne v jednej tretine rekonštruovaných nehôd by predné brzdové svetlá neboli účinné kvôli nepriaznivému uhlu medzi vozidlami. Na maximalizáciu účinnosti preto výskumníci odporúčajú namontovať brzdové svetlá aj na boky vozidiel.  

V dobe zložitých a drahých pokročilých asistenčných systémov pre vodičov (ADAS) vyniká jednoduchosť a nízka cena predných brzdových svetiel. To poukazuje na cenný trend v bezpečnosti cestnej premávky: identifikáciu a implementáciu priamych, nákladovo efektívnych riešení, ktoré môžu mať významný štatistický vplyv na zníženie nehôd. Je to pripomienka, že nie všetky bezpečnostné inovácie musia byť špičkové alebo neúmerne drahé.

Okamžitým prínosom predných brzdových svetiel je skrátenie reakčného času. To však zároveň naznačuje širší posun smerom k transparentnejšiemu a intuitívnejšiemu jazdnému prostrediu. Ak vodiči dokážu okamžite rozpoznať zámer protiidúcich alebo križujúcich sa vozidiel (t. j. brzdenie), znižuje sa neistota a kognitívna záťaž, čo vedie k bezpečnejším interakciám.

Táto inovácia by sa mohla v budúcnosti integrovať s infraštruktúrou inteligentných miest alebo komunikáciou medzi vozidlami (V2V), kde by brzdové signály neboli len vizuálne, ale aj digitálne prenášané, čím by sa vytvoril skutočne proaktívny systém prevencie nehôd. Obmedzenie „nepriaznivého uhla“ ďalej naznačuje potrebu všesmerovej signalizácie alebo dynamických svetelných displejov v budúcnosti.

Zdroj: cosmosmagazine.com.

Zdroj Foto: depositphotos.com.

Redakcia

Všetky autorove články

6 komentárov

Nebezpečný prvoplán reakcia na: Pomôžu bezpečnosti cestnej premávky predné brzdové svetlá?

17.7.2025 05:07
Jeden z najnebezpečnejších návrhov v modernej histórii bezpečnosti v doprave.
Absolútne nepochopenie fungovania a zabezpečenia bezpečnostných oznamovacich prvkov a signálov.

Pri týchto prvkoch sa musí posudzovať aj dopad a možné následky pri nesprávnej náhodnej alebo akejkoľvek príčine ich spustenia či už vedome alebo nevedome.

Napríklad rozsvietia sa červené brzdové svetlá ale vozidlo výrazne nespomali. Výsledok že auta za týmto vozidlom znížia rýchlosť a takpovediac oddialia nebezpečnú situáciu ktorá ani nenastane.

A teraz tá istá situcia a rozsvieti sa predné zelené svetlo. Chodec v dobrej falošnej viere vstúpi do dráhy vozidla. Výsledok bude že sa dostáva a približuje do nebezpečnej situácie.

Takéto fungovanie oznámenia ze situácia je bezpečná je neprípustné.

Každý bezpečnostný technik a už nehovorím o analytikch musí zhodnotiť že tento zamýšľany prvok je totálne prvoplánový zly a nebezpečný nápad. A fakt veľmi nešťastný. Dáva falošný signál že vozidlo zastaví čo vôbec nemusí byt pravda a môže sa jednať len o napríklad zníženie rýchlosti s rôznych iných dôvodov. Zelené svetlo vôbec nezaručí že vodič vidí chodca a má v úmysle zastaviť. Dnešné elektrické auta pri výraznom rekuperovaní rozsvietia brzdové svetlá bez vedomia vodiča a bez stlačenia brzdového pedálu. Takže vodič si ani nemusí uvedomiť že mu svieti predné zelené svetlo. A dalo by sa popísať mnoho ďalších situácii kedy to bude falošný signál.

Je to ako by na prechode na semafore svietila zelená pre chodcov ale pre vozidla by nesvietila červená ale len blikajúce oranžové svetlo. A všetci by sme len dúfali a verili že vodič skutočne zastaví. Celé celé zle.
Reagovať

studiu som nasiel reakcia na: Pomôžu bezpečnosti cestnej premávky predné brzdové svetlá?

20.6.2025 13:06
Teda vaša štúdia je len dotazník zaslaný 200 ľuďom a grafy, pod ktoré sa podpísalo pár mien. Štúdia NEBOLA recenzovaná ani uverejnená vo vedeckom časopise. Polovica štúdií na ktoré sa odvoláva boli uverejnené v číne.
Reagovať

nezdá sa mi to reakcia na: Pomôžu bezpečnosti cestnej premávky predné brzdové svetlá?

20.6.2025 13:06
Poviete deťom na uliciach: Keď uvidíš zelené svetlo choď cez cez cestu, je to bezpečné.
Ale vodič si nemusí uvedomiť že mu z chodníka niekto vbehne priamo pod kolesá. V článku mi chýba link na spomínaný prieskum. Niekto chce predávať vynález na úkor životov ľudí na cestách.
Reagovať

RE: nezdá sa mi to reakcia na: nezdá sa mi to

23.6.2025 19:06
A o to ide. Nielen že to zníži bezpečnosť, ale navyše to aj navýši náklady na výrobu a prevádzku. Z tých nákladov sa zaplatia rôzne dane, a štáty tak dostanú krvavé peniaze vo forme výpalného.

Ja som za to aby sa to zaviedlo, a budem to práve kvôli tomu podporovať z celého srdca.
Reagovať

sprostosti reakcia na: Pomôžu bezpečnosti cestnej premávky predné brzdové svetlá?

17.6.2025 06:06
Studiu si strcte. Ako chodec a cyklista mozem potvrdit, ze sa jedna o etremne nebezpecnu vec, ktora iba matie.
Reagovať

RE: sprostosti reakcia na: sprostosti

18.6.2025 21:06
A o to ide. Nielen že to zníži bezpečnosť, ale navyše to aj navýši náklady na výrobu a prevádzku. Z tých nákladov sa zaplatia rôzne dane, a štáty tak dostanú krvavé peniaze vo forme výpalného.

Ja som za to aby sa to zaviedlo, a budem to práve kvôli tomu podporovať z celého srdca.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať