
Používanie AI nástrojov vytvára generáciu menej schopnú samostatného myslenia
Štúdia z Massachusetts Institute of Technology (MIT) priniesla znepokojujúce zistenia o vplyve generatívnej AI na ľudský mozog. Výskum naznačuje, že spoliehanie sa na AI nástroje, významne mení mozgovú aktivitu, čo potenciálne vedie k zníženiu kognitívnych schopností. Experiment zahŕňal tri skupiny účastníkov, z ktorých každá napísala tri eseje: jedna skupina používala AI, druhá vyhľadávače a tretia pracovala bez externých nástrojov, známa ako skupina "len s mozgom".
Pre štvrtú esej si skupiny AI a "len s mozgom" vymenili členov. Hoci eseje zo skupiny "len s mozgom" neboli vždy najpresnejšie, vykazovali výrazne silnejšiu neurálnu konektivitu, čo naznačuje hlbšie duševné zapojenie. Eseje zo skupiny používajúcej AI získali vysoké známky od ľudských aj AI hodnotiteľov, avšak boli homogénnejšie a prísnejšie sa držali zadaní. Používatelia AI boli náchylnejší na kopírovanie a vkladanie, menej upravovali a mali problémy citovať vlastné písanie.
V záverečnej časti experimentu mali používatelia AI ťažkosti s vybavovaním si predchádzajúcich informácií, pričom ich mozgová aktivita sa pre témy esejí resetovala na úroveň začiatočníka. Naopak, skupina "len s mozgom", napriek určitému poklesu konektivity, si udržala strednú úroveň a ľahko si spomenula na predchádzajúci materiál. Účastníci, ktorí prešli zo skupiny AI do skupiny "len s mozgom", preukázali zvýšenú neurálnu konektivitu.
Používatelia vyhľadávačov vykazovali nízku až strednú mozgovú konektivitu, produkovali homogénne písanie, ale mali lepšiu pamäť ako používatelia AI. To vyvoláva zásadné otázky o dlhodobom vplyve rozsiahleho prijatia AI na ľudskú inteligenciu a kreativitu. Ak spoliehanie sa na AI vedie k "nováčikovskej úrovni mozgovej aktivity" pre úlohy, môže to brániť rozvoju odborných znalostí a kritického myslenia, čím sa vytvára generácia menej schopná samostatného myslenia.
Zdroj Foto: MIT
Štúdia tiež rozlišuje medzi AI a vyhľadávačmi, pričom poznamenáva, že vyhľadávače stále vyžadujú "väčšie duševné zapojenie". To je kľúčový detail, ktorý naznačuje, že nie všetky digitálne nástroje sú si rovné vo svojom kognitívnom vplyve. Vyhľadávače vyžadujú, aby používatelia syntetizovali informácie, zatiaľ čo AI často prezentujú vopred syntetizovaný výstup. Tieto zistenia majú významné dôsledky pre vzdelávanie, kde je AI široko používaná študentmi aj učiteľmi.
Zdroj: techspot.com.
Zdroj Foto: depositphotos.com.
Zobrazit Galériu