Prelomová inovácia: Drony už dokážu pristávať na idúcom aute aj v rýchlosti 110 km/h
Predstavte si scénu ako z akčného filmu, ktorá sa však odohráva v realite. Malý kvadrokoptérový dron s hmotnosťou 2,4 kg sa vo vysokej rýchlosti blíži k pickupu idúcemu po ceste rýchlosťou 110 km/h a s dokonalou presnosťou pristáva na malej plošine na jeho korbe.

Zdroj Foto: University of Sherbrooke
Nejde o náhodu ani o šťastný pokus, ale o výsledok prelomového výskumu a technológie s názvom DART (Direct Approach Rapid Touchdown). Tím z výskumného laboratória Createk na kanadskej Univerzite v Sherbrooke úspešne zopakoval tento manéver 38-krát za sebou bez jediného zlyhania.
Pristátie dronu na rýchlo sa pohybujúcom objekte je extrémne náročná úloha, ktorá dlho odolávala inžinierom. Hlavným problémom je aerodynamický odpor, ktorý núti dron nakloniť sa dopredu, aby udržal s vozidlom rýchlosť. Tento náklon však nebezpečne približuje predné vrtule k pristávacej ploche, čo hrozí ich zničením pri kontakte.
Navyše, náraz pevného podvozku na tvrdý povrch pri diaľničnej rýchlosti by viedol buď k jeho zlomeniu, alebo k nekontrolovateľnému odrazeniu a prevráteniu dronu. Riešenie, s ktorým prišli kanadskí vedci, je prekvapivo protiintuitívne. Namiesto snahy o pomalé a opatrné priblíženie zvolili agresívny a rýchly vertikálny zostup.

Zdroj Foto: University of Sherbrooke
Zistili totiž, že rýchlejší zostup je v skutočnosti bezpečnejší. Dron je počas neho kratší čas vystavený nepredvídateľným poryvom vetra a iným rušivým vplyvom, čo mu umožňuje oveľa presnejšie dodržať plánovanú trajektóriu. Úspech systému DART stojí na troch geniálnych inováciách, ktoré spolu dokonale spolupracujú.
Prvou sú špeciálne trecie tlmiče v podvozku, ktoré pri dopade pohlcujú kinetickú energiu a premieňajú ju na teplo namiesto toho, aby ju ako pružina vrátili späť a spôsobili odrazenie. Druhou inováciou je automatický manéver na vyrovnanie náklonu.
Tesne pred dotykom softvér dronu bleskovo vyrovná jeho polohu do vodorovnej roviny, čím zdvihne vrtule do bezpečnej výšky a umožní, aby dopad absorbovali všetky štyri nohy podvozku súčasne. Posledným kľúčovým prvkom je okamžitý spätný ťah.
V zlomku sekundy, ako sa podvozok dotkne plošiny, sa vrtule prepnú do reverzného režimu a začnú dron aktívne tlačiť smerom nadol, čím ho okamžite stabilizujú a zabránia jeho skĺznutiu alebo odfúknutiu. Potenciál tejto technológie je obrovský a siaha ďaleko za hranice laboratórnych testov.
V armáde by prieskumné drony mohli vykonávať misie a vracať sa k pohybujúcim sa hliadkam bez toho, aby museli zastaviť, záchranné zložky by mohli doručovať lieky či zásoby do idúcich vozidiel a v komerčnej logistike by si drony mohli „stopnúť“ kamión idúci správnym smerom, aby ušetrili batériu a predĺžili svoj dolet.
Zdroj: newatlas.com.
Zdroj Foto: University of Sherbrooke
Zobrazit Galériu