SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement

Prvá e-cesta na svete, ktorá nabíja elektromobily počas jazdy

Technológie
0

Švédsko pracuje na prvej trvalej elektrickej ceste na svete, ktorá umožní nabíjanie elektromobilov a nákladných vozidiel počas jazdy. Projekt vedie švédsky dopravný úrad Trafikverket, ktorý vybral diaľnicu E20. Konkrétne vybuduje elektrický cestný systém (ECS) na 21-kilometrovej trase z Hallsbergu do Örebra, ktorá sa nachádza medzi dvoma najväčšími mestami krajiny, Štokholmom a Göteborgom. Elektronická cesta je teraz vo fáze obstarávania a záverečného plánovania, pričom Trafikverket očakáva, že ju dokončí a predstaví verejnosti v rokoch 2025/2026. Dopravný úrad zatiaľ neurčil, akú technológiu pre ECS použije.

V súčasnosti sú k dispozícii tri typy: nadzemné vedenie, pozemné vedenie a pozemné indukčné nabíjanie. Pri prvom type nabíjania sa energia prenáša z nadzemného vedenia do vozidla prostredníctvom zberača podobne ako pri prevádzke električiek. Táto technológia je však vhodná len pre ťažké vozidlá, ktoré sú dostatočne vysoké na to, aby dosiahli na elektrické vedenie. Ďalšie dve možnosti pozemného nabíjania fungujú podobným spôsobom. Pri nabíjaní z vedenia sa energia prenáša zo špeciálnych koľajníc alebo koľají umiestnených pod cestou alebo na nej.

Vozidlá sa nabíjajú pomocou mechanického ramena alebo tyče, ktoré sa dotýkajú koľajníc. V indukčnom systéme sa prenos energie uskutočňuje medzi cievkami zabudovanými v ceste a vozidlách. Ambiciózna elektrifikácia E20 nasleduje po sérii úspešných pilotných projektov ECS v krajine. Od roku 2016 až doteraz Trafikverket otestoval všetky tri technológie nabíjania na cestách v rôznych častiach krajiny vrátane miest Lund, Gotland a Sandviken.

Najväčšia pozornosť sa sústredila na nákladné vozidlá a autobusy. Podľa výskumných odhadov by totiž elektrifikácia cestnej siete, ktorá spája najväčšie mestá krajiny, znížila v roku 2030 emisie ťažkých nákladných vozidiel o 1,2 milióna ton. Plánom vlády je do roku 2030 (v tom istom roku, v ktorom navrhla zakázať nové autá na fosílny pohon) rozmiestniť na verejných komunikáciách 2000 km ECS.  

VEĽKÁ SÚŤAŽ PRE PREDPLATITEĽOV

Na jednej strane elektrické cestné systémy umožnia prekonávať dlhšie vzdialenosti medzi návštevami nabíjacích staníc, čím sa zvýši miera rozšírenia elektrických vozidiel a následne sa znížia emisie uhlíka. Nedávna štúdia Technickej univerzity Chalmers v Göteborgu ďalej zistila, že e-cesty by znížili aj dopyt po elektrine zo siete v čase špičky a fungovali by ako alternatíva k domácemu nabíjaniu. Tím takisto naznačil, že kombinácia domáceho (statického) a cestného (dynamického) nabíjania môže znížiť veľkosť batérie až o 70 %.

Existuje však dôležitý protiargument: vysoké investičné náklady a náklady na údržbu vznikajúceho typu infraštruktúry, ktorá sa z dlhodobého hľadiska môže ukázať ako zastaraná, keďže vývoj batérií rýchlo napreduje. Tím však odhaduje, že na to, aby systém fungoval, by bolo treba elektrifikovať len 25 % vnútroštátnych a európskych ciest. Túto technológiu testujú aj Taliansko, Francúzsko, Nemecko a Spojené kráľovstvo. Prepojenosť Európy by mohla dať elektrickej cestnej sieti šancu na úspech.

Zdroj: thenextweb.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať