Renault Kangoo Van E-TECH EV45 22kW / Elektrický pracant do mesta

0

Renault má vo svojom elektrickom repertoári okrem osobných elektromobilov ako Zoe či Megane aj úžitkové vozidlá. K tým menším patrí práve elektrický van Kangoo E-Tech. My sme ho mali na testovanie vo verzii s výbavou Extra Open Sesame by Renault. O stupni výbavy sa však písať nedá, pretože Renault má pomerne dlhý zoznam doplnkovej výbavy a nie všetka bola aj v testovanom modeli.

Elektrické Kangoo je postavené na univerzálnej platforme spoločnej so spaľovacími verziami. Tá je cielená pre rôznych remeselníkov či rozvozové služby a jej teritóriom bude predovšetkým mesto a prímestské lokality. Tomu zodpovedá aj normovaný dojazd 300 km podľa WLTP, ktorý sa v reáli bude pohybovať medzi 150 a 250 km. Vozidlo dostanete v dvoch variantoch riešenia pravej strany, s klasickým B stĺpikom alebo Open Sesame, ktorú sme testovali. Tá je zaujímavá tým, že jej chýba B stĺpik a po otvorení pravých predných a bočných posuvných dverí vznikne veľký otvor, vhodný aj na nakladanie objemnejších predmetov. Na tento účel je za pravým sedadlom otočná mreža, ktorá po otočení vytvorí bariéru medzi vodičom a nákladom na pravej strane. V tejto konfigurácii môžete prepravovať predmety s dĺžkou až 3 m. Je to celkom zaujímavý nápad. Mreža za zadným sedadlom však má aj jeden nepríjemný aspekt, ktorým je zvýšená hlučnosť. Pri jazde vyššou rýchlosťou s prázdnym nákladovým priestorom vzniká jej vinou v kabíne nepríjemná ozvena, ktorá znie, akoby ste jazdili s otvorenými pravými dverami. Podvozok je ladený pomerne tvrdo a na mestských cestách a rozbitejších okreskách si „vychutnáte“ každú nerovnosť, hlavne keď jazdíte nezaťaženým autom.

Na testovanom modeli prekvapila výbava, aj keď nie vždy pozitívne. Medzi veci, ktoré určite nepotešia, patrí chýbajúce vyhrievanie volantu aj sedadiel a neprítomnosť bezkľúčového prístupu a štartovania. Zapínať moderný elektromobil predpotopným kľúčikom je naozaj čudné. Našťastie si za tieto veci môžete aspoň priplatiť, v testovanom vozidle však neboli. Na druhej strane potešil adaptívny tempomat, ktorý som v tejto kategórii zatiaľ nevidel. Ten navyše fungoval spoľahlivo a je dobrým pomocníkom aj na mestské jazdenie. Vo výbave je aj udržiavanie a centrovanie v jazdnom pruhu. Systém je síce pomerne vyberavý a vyžaduje kvalitné značenie cesty, ale keď sa chytí, funguje veľmi dobre. Zaujímavý, aj keď takisto príplatkový, doplnok je stredové digitálne zrkadlo, ktoré má nezvyčajný displej s pomerom strán 4:3 a pomerne veľkú plochu. Jeho kamera je umiestnená vzadu v malom krídle na streche a má pomerne malý zorný uhol, ktorý je však prispôsobený podľa bočných zrkadiel. Vďaka tomu dobre vidí aj do väčšej diaľky, čo je výhodné za jazdy, pri manévrovaní je však nepoužiteľná, pretože objekty za vami v podstate približuje, takže sú bližšie ako v skutočnosti. Kamera má dobrú citlivosť aj v noci a je odolná proti oslneniu. Na manévrovanie je tu zadná parkovacia kamera, umiestnená nad poznávacou značkou, a 360° parkovacie senzory. Vozidlo je dokonca vybavené parkovacím asistentom, ktorý dokáže parkovať pozdĺžne, priečne aj šikmo a z pozdĺžneho státia vie aj vyparkovať. Ide síce o starší typ systému, pri ktorom musíte ručne prepínať jazdu vpred a vzad, ale funguje spoľahlivo a práve v meste sa niekedy môže hodiť, hlavne ak pracuje rýchlejšie ako niektoré autonómne systémy. V tejto súvislosti musím spomenúť archaickú „radiacu“ páku, ktorá má chod ako na traktore a v kontexte moderných elektromobilov pôsobí trochu zvláštne.

Na druhej strane v zadnej polohe D po odklonení doprava zapnete režim B, v ktorom môžete na štýl sekvenčného radenia meniť v troch úrovniach stupeň rekuperácie. Najvyšší stupeň je pomerne výrazný, ale nefunguje do zastavenia. Infotainment využíva 8" stredový dotykový displej s antireflexným povrchom odolným proti odtlačkom. Príplatková navigácia je trocha pomalšia a grafika by mohla byť lepšia, oceňujem však, že zobrazuje väčšinu nabíjačiek a nové si môžete aj pridávať. Keby sa vám nepáčila, môžete si cez USB pripojiť Android Auto alebo Apple CarPlay. Škoda len, že konektor USB je umiestnený priamo v pravom dolnom rohu displeja, takže vám tu bude stále prekážať kábel. Dvojica konektorov USB je síce aj v priehradke na palubnej doske pred vodičom, no tie sú iba na nabíjanie. Prístrojový štít je tvorený 10" displejom s vysokým rozlíšením a s čiastočnou možnosťou personalizácie. Cieľová skupina vodičov určite ocení množstvo odkladacích priestorov po celej kabíne vrátane veľkého šuplíka pred spolujazdcom, ktorý sa vysúva celý. Ďalšie odkladacie priestory sú aj nad hlavou. Žiaľ, výrobca nijako nerieši uloženie nabíjacích káblov, na ktoré by sa hodil trebárs frunk pod prednou kapotou. Ten tu však nie je, aj keď miesto naň by sa našlo. Takto sa vám budú káble váľať v nákladovom priestore a zbytočne prekážať. 

Pohonný systém sa skladá zo synchrónneho elektromotora s vonkajším budením s výkonom 90 kW a krútiacim momentom 245 Nm, ktorý je napájaný z batérie s využiteľnou kapacitou 45 kWh. Batériu možno nabíjať príplatkovou 22 kW AC nabíjačkou (v základe je 11 kW) alebo príplatkovým DC nabíjaním s výkonom až 85 kW. Obidva spôsoby nabíjania však narážajú na problém s nedotiahnutým teplotným manažmentom batérie a zvláštne nastavenou stratégiou nabíjania. Keď som potreboval vozidlo dobiť zo 60 na 100 % pri 9 °C, nabíjanie na 50 kW nabíjačke sa začalo na 22 kW, aby sa o niekoľko minút znížilo na 15 kW a pri dosiahnutí 75 % SOC spadol výkon nabíjania až na 6 kW a takto pokračovalo až do 100 % SOC. Pre istotu som vyskúšal aj pripojenie cez AC nabíjačku, ktorá má výkon až 22 kW, ale výsledok bol rovnaký. Toto nabíjanie tak trvalo hodinu a 40 minút. Pri teste na ultrarýchlej nabíjačke ZSE Drive v Beladiciach sa pri 23 % SOC výkon vyšplhal maximálne na 49 kW a nabíjanie do 80 % trvalo 30 minút. Výkon 80 kW sa mi podarilo dosiahnuť iba pri nabíjaní z 10 % SOC. Žiaľ, pri tom všetkom sa počas nabíjania nedozviete, akým výkonom sa auto nabíja. Jediný údaj, ktorý vidíte, je čas do úplného nabitia, teda do 100 %. Za koľko však bude nabité na 80 %, čo je na rýchlonabíjačke podstatnejší údaj, sa nikde nedozviete. Na vrcholný kúsok konštruktérov potom narazíte, keď si pri takomto dlhom nabíjaní v zimnom období chcete v aute pripojenom na nabíjačku zakúriť. Zistíte, že to nejde – buď kúrite, alebo nabíjate. Toto ma naozaj dostalo a nechcel som veriť vlastným očiam. Vďaka tomu je nové Kangoo čisto mestský elektromobil a investícia do DC nabíjania je v podstate zbytočná. Je to podľa mňa veľká škoda, pretože keby auto fungovalo z hľadiska nabíjania podľa deklarovaných parametrov, malo by pomerne slušnú konkurenčnú výhodu, už iba preto, že napríklad 22 kW AC nabíjačku v tejto kategórii nikto iný neponúka.

V našej výbave boli aj automatické LED svetlomety. Ich výkon je síce skôr priemerný a automatika prepínania je príliš opatrná, ale stále svietia lepšie ako akékoľvek halogénové svetlá, ktoré v tejto kategórii vídame častejšie.

Odhliadnuc od opisovaných chybičiek je Kangoo Van E-TECH zaujímavé auto, ktoré má čo ponúknuť. Treba byť iba pozorný pri jeho konfigurácii a vybrať si tie správne komponenty a funkcie. Určite by som odporúčal verziu bez B stĺpika, ktorá môže byť v niektorých situáciách veľmi užitočná a má vyššie užitočné zaťaženie. Zaujímavé je, že vozidlo možno na želanie doplniť aj ťažným zariadením, ktorým môže ťahať brzdený príves s hmotnosťou až 1500 kg.

Testovanie sa uskutočňovalo pri teplotách od +5 °C do +14 °C, takže občas sme využívali kúrenie. Počas testu sme dosiahli reálny dojazd 160 km v rámci diaľnice a 275 km po okreskách a v meste. Pri umiernenom jazdení sa dá dosahovať spotreba 15,5 – 16,5 kWh/100 km. Na diaľnici však rýchle vyletí na takmer 30 kWh/100 km. Ak potrebujete dlhší dojazd, môžete pohon prepnúť do režimu Eko, ktorý zníži výkon motora na maximálne 55 kW, obmedzí maximálnu rýchlosť na 110 km/h a obmedzí činnosť klimatizácie a kúrenia.  Nový elektrický Renault Kangoo vo mne zanechal rozporuplné dojmy. Na jednej strane pekný dizajn a zaujímavá technologická výbava, na druhej nedoriešené nabíjanie s nemožnosťou kúrenia na nabíjačke. To však bude problém hlavne pri dlhších cestách. Pri bežnom jazdení po meste a okolí je to v pohode. Ináč však ide o užitočné auto s možnosťou zaujímavej výbavy, ktoré dobre poslúži na svoj účel.

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km): 23
• Dojazd v teste (km): 220
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 22
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 50
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 80
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 80
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 40

Technické údaje:

• Kapacita batérie: využiteľná 45 kWh, pohon 2WD (predný), výkon motora 90 kW, 245 Nm, nabíjanie DC max. 85 kW (podpora 500 V), AC 22 kW 3f, zásuvka CCS2, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 7,5 s, max. rýchlosť 130 – 135 km/h, dojazd WLTP 300 km, možnosť ťahania brzdeného prívesu do 1500 kg

PLUSY, MÍNUSY:

+ Technologická výbava, spracovanie, dizajn, adaptívny tempomat, praktická verzia bez B stĺpika
- Žiadny úložný priestor na káble, tvrdší podvozok, nedoriešený manažment nabíjania

• Cena modelu od (s DPH): 31 900 EUR
• Testované vozidlo (s DPH): 36 295 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať