
Revolučné sodíkovo-iónové batérie CATL môžu úplne zmeniť svet elektromobilov
Spoločnosť CATL, najväčší svetový výrobca batérií pre elektrické vozidlá (EV), oznámila prelom v masovej výrobe sodíkovo-iónových batérií. Táto nová technológia, stelesnená v batérii nazvanej Naxtra, má potenciál nahradiť bežne používané lítium-iónové batérie, ktoré poháňajú väčšinu súčasných elektromobilov, a priniesť so sebou množstvo výhod. Jednou z kľúčových predností sodíka je jeho prirodzene vyššia bezpečnosť v porovnaní s lítiom.
Navyše, sodík je na Zemi podstatne hojnejší a ľahšie dostupný ako lítium, čo by mohlo znížiť závislosť na obmedzených zdrojoch lítia a podporiť energetickú nezávislosť jednotlivých krajín. Tento aspekt je mimoriadne dôležitý vzhľadom na geopolitické a environmentálne otázky spojené s ťažbou lítia. Batéria Naxtra určená pre osobné automobily prekonáva doterajšie obmedzenia sodíkovo-iónových batérií v oblasti energetickej hustoty.
Dokáže poskytnúť dojazd viac ako 500 kilometrov, čo je viac ako mediánový dojazd modelov elektromobilov z roku 2024, ktorý bol približne 455 kilometrov. Týmto priamo rieši tzv. "úzkosť z dojazdu", jednu z hlavných prekážok širšieho prijatia elektromobilov. Okrem toho batéria Naxtra exceluje aj v extrémnych teplotných podmienkach, keďže dokáže bezpečne fungovať pri teplotách od -40 °C do +81 °C, pričom aj pri najnižšej teplote si zachováva 90 % svojej využiteľnej kapacity.
To je kľúčové pre spoľahlivý výkon elektromobilov v rôznych klimatických podmienkach, kde niektoré súčasné lítium-iónové batérie môžu mať problémy. Životnosť batérie je ďalším pôsobivým parametrom – viac ako 10 000 nabíjacích cyklov, čo by malo zodpovedať približne 5,8 milióna najazdených kilometrov pred výraznejšou stratou kapacity. CATL však nemyslí len na osobné elektromobily. Vyvinuli aj 24-voltovú verziu batérie Naxtra pre nákladné vozidlá, ktorá môže nahradiť tradičné olovené batérie v spaľovacích motoroch.
Táto verzia prináša 61 % úsporu nákladov v porovnaní s olovenými batériami, má osemročnú životnosť a je efektívnejšia a ekologickejšia, čím pomáha komerčným vozidlám smerovať k "bezolovnatej ére". Všestrannosť sodíkovo-iónovej technológie demonštruje aj zmienka o veľkej stacionárnej sodíkovo-iónovej batériovej úložnej jednotke v Číne, schopnej denne napájať 12 000 domácností. To naznačuje jej dôležitú úlohu aj pri stabilizácii elektrickej siete s rastúcim podielom obnoviteľných zdrojov energie.
Zdroj: thecooldown.com.
Zdroj Foto: depositphotos.com.