Slovenské a české e-shopy sa približujú zákazníkom, 55 percent z nich má kamennú predajňu. Veľa služieb však aj tak často chýba
Viac než polovica slovenských a českých e-shopov dnes kombinuje online predaj s kamennou predajňou alebo showroomom a väčšina disponuje vlastným skladom. Napriek tomu, že osobný odber sa stal naprieč trhom štandardom, veľa ďalších služieb - od personalizácie produktov až po dopravu vlastnými vozidlami - zostáva doménou iba zhruba štvrtiny predajcov. Ukazuje to prieskum agentúry B-inside realizovaný pre spoločnosť Seyfor medzi prevádzkovateľmi slovenských a českých e-shopov.
Kamenné predajne ako stále dôležitý prvok
Viac než polovica trhu kombinuje online predaj s kamennou pobočkou. Celkovo 55 percent
e-shopov má vlastnú predajňu alebo showroom. Ďalších 6 percent ju zatiaľ nemá, ale plánuje zriadiť a 2 percentá ju síce využívajú, ale chcú ju zrušiť. Zvyšných 36 percent kamennú predajňu nemá a ani to neplánuje. Pravdepodobnosť kamennej pobočky logicky rastie s rastúcou veľkosťou firmy: medzi strednými aj veľkými e-shopmi ju uvádza zhodne 63 percent, u malých 51 percent a u mini e-shopov 48 percent.
Vlastné sklady prevažujú nad zverením skladovania externej firme
V oblasti logistiky prevažuje vlastná skladová infraštruktúra. Drvivá väčšina e-shopov prevádzkuje jeden vlastný sklad, väčšie prevádzky niekedy využívajú viac vlastných skladov. Len približne desatina e-shopov svoj sklad plne alebo čiastočne outsourcuje a bez skladov funguje 9 percent obchodov.
Štruktúra sa líši podľa veľkosti, už malé e-shopy sa až na výnimky bez využitia skladov nezaobídu. Logistika stredných firiem stojí z 83 percent spravidla na jednom, prípadne na viacerých vlastných skladoch a v 9 percentách prípadov využívajú čistý externý servis. Veľkí hráči sa takisto väčšinovo spoliehajú na vlastné sklady.

Ponúkané služby: osobný odber je štandard, ostatné výnimkou
V ponuke doplnkových služieb je jasným štandardom osobný odber, ktorý zákazníkom ponúka 86 percent e-shopov. Ďalšie služby sú už podstatne menej rozšírené: predpredajné poradenstvo uvádza 49 percent, vernostný program 39 percent, výrobu na zákazku 30 percent, vlastný servis a opravy 27 percent a dopravu vlastnými vozidlami 26 percent. Personalizáciu produktov (napríklad potlač, gravírovanie alebo úpravy) a montáž či inštaláciu rovnako ponúka 24 percent obchodov. Priemerne prevádzkovatelia e-shopov ponúkajú tri z uvedených služieb.
Viac než polovica e-shopov umožňuje zákazníkom nákup vo viacerých menách (57 percent), pričom 15 percent túto možnosť zatiaľ nemá, ale plánuje ju zaviesť, 25 percent ju neponúka a ani s ňou nepočíta.

Integrované riadenie ako kľúč k efektivite e-shopov
„Z prieskumu je vidieť, že slovenské a české e-shopy už dávno nie sú len čisto online projekty. Prevádzkujú vlastné sklady, často aj kamenné predajne a zákazníkom ponúkajú stále širšie spektrum služieb. To všetko však kladie vysoké nároky na vnútorné riadenie a prepojenie procesov naprieč celým biznisom,“ hovorí Tomáš Komárek, riaditeľ obchodnej divízie Money ERP a Vario v spoločnosti Seyfor, a dodáva: „V praxi sa často stretávame s tým, že firmy využívajú niekoľko oddelených systémov pre sklad, e-shop, účtovníctvo alebo CRM. Takýto model môže efektívne fungovať, pokiaľ je e-shop malý. Akonáhle však začne rásť, bez integrovaného riadenia bude prichádzať o prehľad aj efektivitu. Základom na to, aby bolo možné prepojiť obchodné, skladové a servisné procesy do jedného celku a udržať kontrolu aj pri expanzii, sú v dnešnej dobe moderné ERP systémy. Skôr či neskôr sa bez nich väčšie
e-shopy nezaobídu, pokiaľ chcú zostať konkurencieschopné.“
O prieskume
Prieskum bol realizovaný v roku 2025 medzi viac než 430 prevádzkovateľmi e-shopov rôznych veľkostí v Českej republike a na Slovensku. Okrem iného sa zameral na zistenie stavu digitalizácie e-commerce, postojov obchodníkov k novým technológiám a na identifikáciu konkrétnych prekážok v rozvoji podnikania.
O spoločnosti SEYFOR
Seyfor, a. s. je jedným z veľkých európskych dodávateľov ICT riešení. Spoločnosť má viac než 1 900 zamestnancov a obsluhuje zákazníkov v 42 krajinách. Dlhodobo patrí medzi najrýchlejšie rastúce IT spoločnosti v regióne, v Českej republike je najväčším výrobcom účtovných, ERP, mzdových a HR systémov. V posledných rokoch firma významne rozšírila svoje portfólio aj o pokladničné systémy, softvér pre riadenie náboru či digitálnu transformáciu a využitie AI vo firemnom prostredí. Jej dlhodobý rast zdôrazňujú v poslednom období významné akvizície spoločností naprieč európskymi krajinami, ktoré dopĺňajú portfólio a posilňujú pozíciu spoločnosti tak na lokálnom českom, ako aj na ďalších zahraničných trhoch. Ovládajúcimi vlastníkmi spoločnosti sú slovenská spoločnosť Sandberg Capital a český podnikateľ Martin Cígler. Firma bola pôvodne založená v Českej republike v roku 1990 ako Cígler Software, v rokoch 2017 - 2022 pôsobila pod značkou Solitea.
Zobrazit Galériu