Superzbraň americkej armády: robotický krídelník Fury

Technológie
0

Fury, interne nazvaný spoločnosťou Anduril a počas vývoja označený ako YQF-44A, je vysokovýkonné, viacúčelové autonómne vzdušné vozidlo (AAV) skupiny 5 vyvinuté spoločnosťou Anduril Technologies. Predstavuje významný krok vpred v oblasti bezpilotných bojových systémov. Fury je navrhnutý tak, aby operoval v prevádzkovej výške až 50 000 stôp (približne 15 240 metrov) a dosahoval rýchlosti okolo Mach 0.95 (729 mph alebo 1 173 km/h).

Je určený na krátkodobé operácie pri preťažení až +9 Gs a -3 Gs, so stálou prevádzkou pri +4.5 Gs. Táto vysoká manévrovateľnosť pri vysokom preťažení je významnou výhodou, pretože sa vyhýba fyzickému poškodeniu ľudských pilotov, ktoré by takéto sily spôsobili. Vozidlo je vybavené dvoma závesnými bodmi schopnými niesť dve rakety AIM-120 AMRAAM pre boj vzduch-vzduch. Jeho výzbroj sa môže meniť s pokrokom vo vývoji a vývojom požiadaviek misie.  


Zdroj Foto: 60 Minutes/YouTube

Autonómia Fury využíva softvér Lattice Artificial Intelligence od spoločnosti Anduril, ktorý umožňuje jeho programovanie pre špecifické podmienky, zatiaľ čo AI vykonáva úpravy v reálnom čase pre identifikáciu, výber a zapojenie cieľov. Napriek svojim autonómnym schopnostiam môže ľudský operátor vždy zasiahnuť, aby aktivoval vypínač alebo zmenil parametre cieľa.  

Fury je približne polovičný v porovnaní s F-16, meria 20 stôp (6 metrov) na dĺžku s rozpätím krídel 17 stôp (5,2 metra). Táto menšia veľkosť je spôsobená absenciou kokpitu a zariadenia na udržanie pilota. Je vybavený komerčným turboventilátorovým motorom Williams FJ44-4M. Použitie ľahko dostupného komerčného motora má uľahčiť rýchlu masovú výrobu. Vývoj Fury je súčasťou programu amerického letectva Collaborative Combat Aircraft (CCA), ktorý predpokladá pilotované lietadlá lietajúce v spojení s autonómnymi dronmi. Ideálnym scenárom je, že Fury bude lietať popri pilotovanom lietadle, ako je F-35 Lightning II. 

Očakáva sa, že výstavba a prevádzka Fury bude lacnejšia ako tradičné pilotované lietadlá. Hoci presné náklady neboli zverejnené, odhady ich umiestňujú medzi 25 a 30 miliónov dolárov, čo je výrazne menej ako F-35. Táto nákladová výhoda v kombinácii s jeho úlohou robotického krídelníka má zvýšiť prežitie a smrtiacu silu pilotovaných stíhačiek. Cieľom spoločnosti Anduril je masová výroba lietadla, ak ho americké letectvo vyberie ako nový zbraňový systém, čím by sa obloha potenciálne zaplnila bezpilotnými bojovými lietadlami.  


Zdroj Foto: 60 Minutes/YouTube

Integrácia autonómnych systémov, ako je Fury, do bojových operácií predstavuje významný posun v modernej vojnovej doktríne. Koncept „robotického krídelníka“ mení dynamiku vzdušného boja tým, že umožňuje pilotovaným lietadlám operovať z bezpečnejšej vzdialenosti, zatiaľ čo drony preberajú najrizikovejšie úlohy. To nielen chráni ľudské životy, ale tiež zvyšuje celkovú efektivitu a prežitie bojových misií.

Zníženie nákladov na výrobu a prevádzku týchto bezpilotných systémov v porovnaní s tradičnými stíhačkami znamená, že ozbrojené sily môžu nasadiť väčší počet bojových prostriedkov, čím sa zvyšuje ich operačná kapacita a odstrašujúca sila. Schopnosť masovej výroby a jednoduchá údržba sú kľúčové faktory, ktoré by mohli viesť k rýchlemu rozšíreniu týchto technológií a formovaniu budúcnosti vzdušného boja.

Zdroj: slashgear.com.

Zdroj Foto: Anduril Industries/YouTube

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať