Temná stránka autonómnych áut, o ktorej sa nehovorí

Technológie
0

Počítače potrebné na prevádzku autonómnych áut by mohli predstavovať vážnu hrozbu pre životné prostredie. V konečnom dôsledku by mohli produkovať viac emisií skleníkových plynov ročne ako Argentína, naznačuje nový výskum. Autá jazdiace na fosílne palivá chrlia do ovzdušia miliardy ton oxidu uhličitého. Ich elektrické autonómne náprotivky sú oveľa šetrnejšie k životnému prostrediu, ale aj tak majú svoje nevýhody, zistili výskumníci Massachusettskej technickej univerzity.

Aby tieto autá fungovali autonómne, spoliehajú sa na rozsiahlu výpočtovú infraštruktúru. Ak sa takéto autonómne vozidlá široko zavedú, počítače, ktoré ich poháňajú, by generovali toľko skleníkových plynov ako všetky existujúce svetové dátové centrá v súčasnosti, čo predstavuje zhruba ekvivalent 0,3 percenta globálnych emisií. Emisie z autonómnych áut môžu byť „obrovským problémom“, varuje prvý autor štúdie Soumya Sudhakar. Výskumný tím použil štatistický model, aby presne určil, aký veľký je tento problém.

V súčasnosti je na svete viac ako 30 miliónov áut schopných jazdy bez vodiča. Predpokladá sa, že toto číslo bude exponenciálne rásť, keďže spoločnosti ako Tesla nalievajú peniaze do vývoja takýchto vozidiel. Model predpokladal 1 miliardu autonómnych áut, z ktorých každé jazdí jednu hodinu denne s počítačom spotrebúvajúcim 840 wattov. Energia potrebná na napájanie počítačov by vyprodukovala viac ako 200 miliónov ton oxidu uhličitého ročne.

Predplatné NEXTECH 2021

Aby sa zabránilo tomu, že sa takéto emisie „vymknú spod kontroly“, treba výrazne zlepšiť efektivitu hardvéru. Bežné trendy v dekarbonizácii a súčasná miera zlepšovania účinnosti hardvéru by zrejme nestačili na obmedzenie emisií z výpočtovej techniky v autonómnych vozidlách. Podľa výskumníkov by sme mohli navrhnúť efektívnejšie autonómne vozidlá, ktoré majú od začiatku menšiu uhlíkovú stopu. Tím zistil, že vo viac ako 90 percentách modelovaných scenárov musí každé vozidlo spotrebovať menej ako 1,2 kilowattu energie na výpočtovú techniku, aby sa emisie nezvyšovali.

Ak do roku 2050 bude 95 percent celosvetovej flotily vozidiel autonómnych, na udržanie emisií pod touto úrovňou sa bude musieť hardvérová účinnosť zdvojnásobovať rýchlejšie ako každých 1,1 roka.  Aj takáto masívna stopa je však menšia v porovnaní s uhlíkovou stopou benzínových áut. Doprava dnes predstavuje približne 30 percent celosvetových emisií uhlíka a 72 percent týchto emisií pochádza z vozidiel na fosílne palivá.

Zdroj: euronews.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať