
V Poľsku majú vlastnú platformu na mobilné platby. A nepotrebuje ani NFC.
Mobilný platobný systém Blik, ktorý vo februári minulého roka zaviedlo šesť poľských bánk, má už dva milióny používateľov. Prevádzkovateľ systému, spoločnosť PSP (Polish Payments System), predpokladá, že v priebehu dvoch rokov sa počet používateľov zvýši na 3 – 4 milióny.
Blik umožňuje zákazníkom vykonávať platby v obchodoch aj on-line, vyberať hotovosť z bankomatov a uskutočňovať P2P prevody pomocou mobilného telefónu. Služba dostala zelenú od Národnej banky Poľska v novembri 2014. Jedna z bánk, ktoré túto technológiu podporujú, je aj mBank, ktorý pôsobí aj na slovenskom a českom trhu a v súčasnosti zvažuje, či neskúsi Blik ponúknuť aj v ďalších krajinách. V súčasnosti totiž pozoruje intenzívny rast záujmu o túto službu – každý mesiac viac ako 46 000 jej zákazníkov vykoná aspoň jednu transakciu pomocou systému Blik a už vyše 110 000 zákazníkov má aplikáciu Blik nainštalovanú na svojich smartfónoch.
Blik je používateľsky prívetivý systém, na jeho použitie je potrebný len smartfón (podpora NFC nie je nevyhnutná) a mobilná aplikácia príslušnej banky. mBank v Poľsku od marca nevydáva nové SIM-centrické platobné karty s technológiou NFC, pri ktorých musel mať klient podporovaný typ mobilného telefónu, ale aj operátora, ktorý poskytuje podporu pre túto technológiu. V Poľsku dnes aplikáciu Blik podporuje viac ako 60 percent platobných terminálov a prevažná väčšina bankomatov.
Zdroj: nfcworld.com