TCL 2022 TCL 2022 TCL 2022

Vektorovanie ťahu ponúka nové možnosti pre lietadlá typu eVTOL

0

Startup JetX v Orlande pracuje na konfigurovateľnom podvozku „lietajúceho auta“ eVTOL a testuje tichý, modulárny pohonný systém, ktorý prenáša ťah z lopatkových alebo bezlopatkových ventilátorov bez ich nakláňania, čím sa otvára niekoľko zaujímavých dizajnových možností. Myšlienkou systému vektorovania pohonu je zabudovať pohonné jednotky do vozidla staticky, potom použiť jednu z niekoľkých rôznych metód na odvádzanie prúdu vzduchu a ťahu, ktorý z nich vychádza, a jeho vektorovanie smerom nadol.

JetX testuje bežné ventilátory s kanálmi, ako aj fluidné pohonné jednotky podobné „bezlopatkovým ventilátorom na steroidoch“, ktoré používa Jetoptera. Zdá sa, že JetX sa nerozhodol pre konkrétnu metódu vektorovania ťahu. Navrhuje a testuje systémy využívajúce spätné klapky, externé klapky, „rotačné“ vektorovanie ťahu, kaskádové lopatky a pod. Keďže spoločnosť plánuje spolupracovať s ďalšími dizajnérmi lietadiel, ponecháva možnosti čo najširšie a do značnej miery nezávislé od zdrojov energie alebo pohonných systémov.

Ventilátory však budú musieť mať relatívne malý priemer, aby sa zmestili do systému vektorovania ťahu JetX. JetX by mohol byť najviac podobný deväťmiestnemu hybridno-elektrickému eVTOL s predĺženým doletom, ktorý predstavila spoločnosť Odys Aviation. Táto konštrukcia využíva 16 vrtúľ stredného priemeru, ktoré sú namontované napevno smerom dopredu pozdĺž krídla s kosoštvorcovým pôdorysom. Pozdĺž zadnej časti každého krídla sú klapky, ktoré sa vysúvajú nadol, aby prenášali ťah medzi 75 a 85 stupňami smerom nadol od horizontálnej roviny.

Otázkou tu je, koľko energie zahodíte vektorovaním ťahu namiesto jednoduchého nakláňania pohonných jednotiek. Spoločnosť Odys zatiaľ neprezradila žiadne čísla. Riešenie JetX vyzerá veľmi elegantne, no keďže je známe, aké ventilátory použije alebo ako presmeruje ťah, zdá sa, že bude menej efektívne ako dizajn Odys. Dôvodom je to, že do jeho krytov pohonu sa nedajú vložiť ventilátory so stredným alebo veľkým priemerom. Pritom ventilátory s menším priemerom majú tendenciu spotrebovať viac energie ako väčšie ventilátory pri danom ťahu.

Napriek tomu je to zaujímavý nápad, ktorý sa dá potenciálne produktívne využiť aj v spojení s inými pohonnými systémami VTOL, ak čísla ukážu, že by sa to oplatilo. Spoločnosť JetX však zatiaľ nie je vo fáze, aby mohla vytvoriť prototyp vlastného lietadla na overenie tohto systému. Doteraz sa zaoberala najmä prototypovaním a testovaním vektorovacích systémov. Startup dúfa, že bude spolupracovať s ďalšími konštruktérmi lietadiel, aby systém uzrel svetlo sveta, a zaoberá sa myšlienkou vybudovania škálovateľnej modulárnej platformy, na ktorej by sa dalo navrhnúť ľubovoľné množstvo rôznych lietadiel.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať