
Volkswagen ID.4 GTX prichádza na Slovensko
Spoločnosť Volkswagen rozširuje na slovenskom trhu ponuku svojich elektrických modelov a prináša dosiaľ najvýkonnejší variant svojho úspešného elektromobilu ID.4 vo verzii GTX, teda športovo ladený model s pohonom všetkých kolies. Dvojica elektromotorov, jeden na zadnej a druhý na prednej náprave, poskytuje maximálny systémový výkon 220 kW (299 k).
Zadný motor je rovnaký ako pri modeloch iba so zadným pohonom a má výkon 150 kW (204 k) s maximálnym krútiacim momentom 310 Nm, predný motor poskytuje 80 kW (109 k) a 162 Nm. Vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy, o 0,1 s rýchlejšie ako Golf GTI. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 180 km/h. Batéria s kapacitou 77 kWh umožňuje dojazd v rozpätí 340 až 480 kilometrov podľa WLTP.
Pri bežnej jazde vozidlo poháňa zadný elektromotor, pri požiadavke vyššieho výkonu sa pripojí elektromotor poháňajúci predné kolesá. Ak to situácia vyžaduje, napríklad rýchla jazda v zákrutách alebo jazda po šmykľavom povrchu, vozidlo poháňajú obidva elektromotory a krútiaci moment sa variabilne rozdeľuje na jednotlivé nápravy. Vozidlo môže mať podľa výbavy až 5 jazdných režimov: Eco, Comfort, Sport, Individual (súčasť Sportpaket „Plus“) a Traction. Režim Eco je vyladený na efektívnu jazdu, režim Comfort na maximálny jazdný komfort. Režim Individual poskytuje vodičovi dodatočné možnosti – môže nastaviť medzistupne medzi Comfort a Sport alebo obidva tieto režimy vyladiť ešte extrémnejšie. Režim Traction je určený špeciálne na jazdu po nespevnenom alebo šmykľavom povrchu a zahŕňa permanentný pohon všetkých kolies do rýchlosti asi 20 km/h. V režime Sport je predný elektromotor trvalo pripojený. Keď vodič pri výjazde zo zákruty zošliapne pedál akcelerátora, pocíti výraznú trakciu pohonu všetkých kolies dvoma motormi.
Rovnako ako ostatné modely radu ID.4 s pohonom zadných kolies má aj ID.4 GTX na zadnej náprave synchrónny elektromotor na striedavý prúd s permanentným budením. Tento elektromotor má vrátane prevodov a výkonovej elektroniky hmotnosť menej ako 90 kilogramov. Jeho silná stránka je vysoká účinnosť, ktorá vo väčšine jazdných situácií výrazne prevyšuje 90 percent. Pohon predných kolies zabezpečuje kompaktný asynchrónny elektromotor. Jeho výhodou je možnosť krátkodobého preťaženia a minimálne straty pri nečinnosti. Elektromotor aj s prevodovkou má hmotnosť približne 60 kilogramov. Oba motory poháňajú kolesá cez jednostupňový redukčný prevod a diferenciál.
Rekuperáciu môže vodič zaradiť jazdným režimom B, prípadne využiť systém Eco Assistant, ktorý rekuperáciu riadi automaticky. Na to Eco Assistant vyhodnocuje dáta z navigácie vrátane topografických informácií a rozpoznané dopravné značky. Brzdenie rekuperáciou zabezpečuje najmä synchrónny elektromotor vzadu. Pokrýva vyše 90 percent všetkých spomalení v každodennej premávke. Jeho hranica leží pri hodnote spomalenia 0,3 g, čo zodpovedá rekuperačnému výkonu vyše 100 kW. Až pri intenzívnejšom spomalení aktivuje elektrický posilňovač bŕzd hydraulické brzdy. Prechod medzi elektrickým a mechanickým brzdením je takmer nebadateľný, rekuperácia zostáva aktívna takmer až do úplného zastavenia.
ID.4 GTX je vybavený batériou s kapacitou 77 kWh netto a hmotnosťou 486 kilogramov. Skriňa batérie, ktorá je vyrobená z hliníkových profilov a chránená pevným rámom, obsahuje 12 modulov článkov, z ktorých každý má 24 balíčkových článkov s pružným vonkajším obalom. Spodná platňa s integrovanými kanálmi na rozvod kvapaliny zabezpečuje temperovanie modulov. Volkswagen zaručuje, že batéria si aj po ôsmich rokoch alebo najazdení 160 000 km zachováva najmenej 70 percent svojej pôvodnej kapacity.
Batériu možno nabíjať vstavanou trojfázovou AC nabíjačkou s výkonom 11 kW alebo pomocou DC rýchleho nabíjania s výkonom až 125 kW. Výrobca ponúka aj ucelený balík služieb, s ktorým môžu zákazníci Volkswagenu využívať jednu z najväčších sietí v Európe, ktorá má v súčasnosti vyše 200 000 nabíjacích bodov. Volkswagen masívne investuje do európskej siete rýchlonabíjacích staníc a spolu s partnermi do roku 2025 vybuduje sieť zahŕňajúcu 18 000 rýchlonabíjacích bodov. V domácej garáži si majitelia môžu pohodlne nabíjať ID.4 GTX pomocou nástennej nabíjacej stanice ID. Charger, wallboxu značky Volkswagen. Je na výber v troch verziách, všetky majú rovnaký nabíjací výkon 11 kW.
Verziu ID.4 GTX charakterizujú aj sériové svetlomety IQ.Light LED-Matrix, ktoré majú inteligentne ovládané diaľkové svetlá. Svietiace diódy v otvoroch na vstup vzduchu v nárazníku dotvárajú svetelnú grafiku v noci. Vzadu sú inovatívne 3D LED zadné svetlá. K dispozícii sú aj nové dizajnové prvky v interiéri aj exteriéri.
Vozidlá sú už na Slovensku dostupné za cenu od 53 180 eur.
Technické údaje ID.4 GTX
Motory |
Asynchrónny elektromotor na prednej náprave, permanentne budený synchrónny elektromotor na zadnej náprave |
Maximálny systémový výkon* |
220 kW (299 k) |
Maximálne krútiace momenty |
162 Nm predný motor / 310 Nm zadný motor |
Prevodovka |
1-stupňový prevod vpredu aj vzadu |
Maximálna rýchlosť |
180 km/h |
Zrýchlenie 0 – 60 km/h |
3,2 s |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h |
6,2 s |
Kapacita batérie netto |
77 kWh |
Hmotnosť batérie |
486 kg |
Max. nabíjací výkon AC/DC |
11 kW / 125 kW |
Doba nabíjania 5 až 80 % SOC (DC) |
38 min |
Spotreba elektrickej energie (NEDC) |
16,3 kWh / 100 km |
Dojazd (WLTP) |
do 480 km |
Dĺžka |
4582 mm |
Šírka |
1852 mm |
Výška |
1616 mm |
Rázvor |
2765 mm |
Počet sedadiel |
5 |
Prípustná celková hmotnosť |
2750 kg |
Užitočné zaťaženie |
601 kg |
Koeficient aerodynamického odporu |
0,29 |
Objem batožinového priestoru |
543 l – 1575 l |
Max. hmotnosť brzdeného prívesu pri stúpaní 12 % / 8 % |
1200 kg / 1400 kg |
Max. hmotnosť nebrzdeného prívesu |
750 kg |
Max. zaťaženie ťažného zariadenia |
75 kg |
Zobrazit Galériu