SAMSUNG_10 FOLD Advertisement SAMSUNG_10 FOLD Advertisement SAMSUNG_10 FOLD Advertisement

Zabudnite na Teslu: Tento len 13 kg motor má výkon viac ako 1000 koní!

Technológie
0

Revolúcia v elektromobilite sa často zameriava na batérie, no skutočný prelom sa možno skrýva v samotnom motore. Britská spoločnosť YASA, ktorá je v úplnom vlastníctve Mercedes-Benz, predstavila prototyp elektromotora, ktorý svojimi parametrami prepisuje pravidlá hry.  


Zdroj foto: YASA

Nový motor s axiálnym tokom od YASA váži iba neuveriteľných 12,7 kilogramu. Napriek tejto mušej váhe dokáže generovať špičkový výkon až 750 kilowattov, čo je ekvivalent viac ako 1000 koní. Aby sme to uviedli do kontextu, tento výkon zodpovedá kombinovanému výkonu dvoch vozidiel Tesla Model 3 Performance alebo štyrom samostatným motorom Tesla.

Trvalý výkon, ktorý dokáže motor dodávať nepretržite, sa pohybuje medzi 350 a 400 kilowattmi. Tieto čísla nie sú len laboratórnym experimentom; ide o plne funkčný prototyp. Spoločnosť YASA týmto prekonala svoj vlastný predchádzajúci rekord, ktorý držal motor s váhou 13,06 kg a výkonom 550 kW, čo predstavuje nárast efektivity o 40 percent.


Zdroj foto: YASA

Technológia axiálneho toku, ktorú YASA využíva, sa zásadne líši od bežnejších motorov s radiálnym tokom, ktoré nájdeme vo väčšine súčasných elektromobilov. Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Joerga Misku, tento nový dizajn dosahuje až trojnásobnú hustotu výkonu v porovnaní s poprednými motormi s radiálnym tokom.

Výhody sú okamžite zrejmé: menší a ľahší motor znamená ľahšie vozidlo. Ľahšie vozidlo následne vedie k vyššej efektivite, lepšej akcelerácii a dlhšiemu dojazdu aj pri rovnakej kapacite batérie. Pre výrobcov elektromobilov je každý ušetrený kilogram kľúčový. Dramatické zníženie hmotnosti pohonnej jednotky bez kompromisu vo výkone otvára dvere novým možnostiam v dizajne a konštrukcii vozidiel.

SAMSUNG_10 FLIP7 Advertisement

Čo je však možno najdôležitejšie pre budúcu masovú adopciu, tento motor podľa vyjadrení spoločnosti nedosahuje svoje parametre použitím exotických alebo extrémne drahých materiálov. To naznačuje, že dizajn je škálovateľný a pripravený na hromadnú výrobu, akonáhle po ňom vznikne dostatočný dopyt. Nejde teda len o hračku pre superšporty. 

Hoci YASA už teraz dodáva svoje motory do niektorých z najdrahších a najrýchlejších automobilov sveta, ako sú Ferrari 296 GTB alebo koncept Mercedes-AMG GT XX, táto inovácia má potenciál preniknúť aj do bežných elektromobilov. Ak sa podarí škálovaním výroby znížiť cenu, tieto ultra-efektívne motory by mohli zásadne zmeniť trh.  

Zdroj: supercarblondie.com foto: YASA

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať