SAMSUNG_10 FOLD Advertisement SAMSUNG_10 FOLD Advertisement SAMSUNG_10 FOLD Advertisement

Zabudnite na káble, nové Porsche sa automaticky nabije bezdrôtovo tak, ako smartfón

Technológie
3

Éra každodenného pripájania elektromobilov do zásuvky sa možno blíži ku koncu. Spoločnosť Porsche predstavila technológiu, ktorá sľubuje revolúciu v komforte používania elektromobilov a odstraňuje jednu z posledných drobných prekážok, ktoré mnohých odrádzajú.


Zdroj Foto: Porsche

Prvým modelom, ktorý túto inováciu prinesie, bude plne elektrické Porsche Cayenne, ktorého príchod je naplánovaný na rok 2026. Majitelia si budú môcť za príplatok zaobstarať systém indukčného nabíjania, vďaka ktorému bude dobíjanie batérie rovnako jednoduché ako zaparkovanie auta v garáži. Celý proces je podobný bezdrôtovému nabíjaniu smartfónu; auto jednoducho odstavíte na určenom mieste a o viac sa nestaráte.



Zdroj Foto: Porsche

Hoci myšlienka bezdrôtového nabíjania áut nie je úplne nová, implementácia od Porsche ju posúva do prémiového segmentu s vysokým výkonom a maximálnou jednoduchosťou. Srdcom systému sú dve kľúčové komponenty: nabíjacia podložka inštalovaná na podlahe garáže a prijímacia jednotka umiestnená na podvozku vozidla medzi prednými kolesami. Keď vodič zaparkuje Cayenne nad podložkou, systém sa automaticky aktivuje.



Zdroj Foto: Porsche

Vzduchové odpruženie vozidla zníži jeho svetlú výšku, aby sa dosiahla optimálna vzdialenosť medzi podložkou a prijímačom, ktorá sa pohybuje v rozmedzí 11 až 16 centimetrov. Následne sa aktivuje parkovacia brzda a spustí sa nabíjanie bez akéhokoľvek ďalšieho zásahu vodiča. Výkon tohto bezdrôtového systému dosahuje až 11 kW, čo je viac než dostatočné na pohodlné a úplné nabitie vozidla počas noci.


Zdroj Foto: Porsche

Energia sa prenáša bezkontaktne pomocou magnetického poľa, ktoré vytvára vysielacia cievka v podlahovej doske. Tento výkon zaisťuje, že nejde o pomalé udržiavacie nabíjanie, ale o plnohodnotné riešenie pre každodenné použitie, ktoré majiteľovi každé ráno poskytne plne nabité vozidlo. Porsche kládlo mimoriadny dôraz na inteligenciu a bezpečnosť celého systému.


Zdroj Foto: Porsche

Proces nabíjania je možné sledovať a spravovať prostredníctvom mobilnej aplikácie My Porsche. Pri parkovaní asistuje vodičovi špeciálne zobrazenie v parkovacom systéme Surround View, ktoré ho naviguje na presnú pozíciu pre maximálnu efektivitu nabíjania.


Zdroj Foto: Porsche

Podlahová doska je vybavená detekciou cudzích predmetov, ktorá dokáže identifikovať kovové objekty, ako napríklad mincu, alebo dokonca živé organizmy, napríklad domáce zviera, a v takom prípade okamžite preruší nabíjanie, aby predišla akémukoľvek riziku. Samotná podlahová doska s hmotnosťou približne 50 kg je navrhnutá tak, aby odolala prejazdu autom a bola plne funkčná aj vo vonkajšom prostredí, odolávajúc dažďu a nečistotám.



Zdroj Foto: Porsche

Skutočná revolúcia tejto technológie však nespočíva len v technických parametroch, ale v psychologickom dopade na vnímanie elektromobility. Odstraňuje poslednú každodennú povinnosť spojenú s vlastníctvom elektromobilu – nutnosť manipulovať s káblami a pripájať auto do siete. Týmto krokom sa elektromobilita stáva nielen ekologickou, ale po prvýkrát aj preukázateľne pohodlnejšou alternatívou k tradičným autám so spaľovacím motorom.

Zdroj: motortrend.com.

Zdroj Foto: Porsche

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

3 komentáre

Perfiš reakcia na: Zabudnite na káble, nové Porsche sa automaticky nabije bezdrôtovo tak, ako smartfón

6.9.2025 10:09
Bezdrôtové nabíjanie mobilov má účinnosť prenosu energie okolo 30%, pri aute to bude veľmi podobné. Takže sa teším že Green Deal povolí takýto domáci marič energie ktorý navyše niekoľko krát preplatí koncový občan. Jak na dotáciách, tak na životnosti a chabej recyklácii akumulátorov, a aj na cene za energiu.
Reagovať

RE: Perfiš reakcia na: Perfiš

8.9.2025 16:09
nedalo mi nereagovat.. pri mobilnych telefonoch ste nebol daleko (je to okolo 50% ucinnost) induktivny prenos.. Pri autach sa vsak mylite.. vyuziva sa princip rezonancie vdaka ktorej je mozne dosiahnut az 95% co sa takmer rovna ucinnosti kablovemu prenosu energie. Bola to tema mojej prace na VŠ a v pohode som dosahoval ucinost cca 94% na 20cm vzdialenost s vykonom jednotky kW. System ale musel byt laicky povedane sity na mieru aplikacii aby sa dosiahla taka ucinost.
Reagovať

RE: RE: Perfiš reakcia na: RE: Perfiš

9.9.2025 18:09
Niečo si zoberie aj fyzikálna chémia akumulátorov, to je okolo štvrtiny (ne)zarátaných do strát.

Inak to nabíjanie je jednoduchšie a spoľahlivejšie riešiť cez magneticky uchytený kábel. Nás obyčajných občnov pucujú za príkon spotrebiča v standby aj keď je pod 3W, automobilky majú väčšie energetické straty a vedci aj s inžiniermi úmyselne zamlčujú reálne čísla.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať